dc.contributor.advisor | Öğüt Eker, Gülin | tr_TR |
dc.contributor.author | Kasapoğlu Akyol, Pınar | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-14T13:18:00Z | |
dc.date.available | 2015-10-14T13:18:00Z | |
dc.date.issued | 2015 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/1458 | |
dc.description.abstract | In this thesis, to find out and compare how folklore used in formal education both in abroad and Turkey, it is focused on the Article 14: "Education, awareness-raising and capacity-building" of the "Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage” which is one of the UNESCO’s basic cultural conventions that generated against globalization and single-typified. Educational practices of the "States Parties" are analyzed and compared with studies in Turkey via "Periodic Reports". It is also aimed that to create new educational material examples to add the difference to earlier studies.Thesis consists of four main chapters. After the description of the basic subjects in introduction, at the first chapter which is entitled "Conceptual Framework"; UNESCO, "The Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage" and the "Education, awareness-raising and capacity-building" Article 14 are explained, respectively. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | Unesco | tr_TR |
dc.title | Somut Olmayan Kültürel Miras (Soküm) ve Eğitim: Halk Kültürü Dersi Örneği | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | en |
dc.callno | 2015/2094 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | Türk Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.description.ozet | Tez çalışmasında, yurtdışında ve Türkiye’de halkbilimi bilim dalının örgün eğitimde ne şekilde yer aldığının saptanması ve karşılaştırılması amacıyla dünya üzerindeki küreselleşmeye, tek-tipleşmeye karşı oluşturulan, UNESCO’nun temel kültür sözleşmeleri arasında yer alan “Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi”nin, “Eğitim, Duyarlılığın ve Kapasitenin Güçlendirilmesi” başlıklı 14. maddesi temel alınmıştır. Sözleşmeye “Taraf Devletler”in ülkelerinde yaptıkları örgün eğitim uygulamaları “Periyodik Raporlar” üzerinden incelenmiş ve Türkiye’de yapılan çalışmalarla karşılaştırılarak daha önce yapılan çalışmalara farklılık katacak yeni bir eğitim materyali örneği oluşturulması amaçlanmıştır.Tez çalışması dört bölümden oluşmaktadır. | tr_TR |