dc.contributor.advisor | Türkyılmaz, Çetin | tr_TR |
dc.contributor.author | Gürsul, Erdal | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-14T12:58:25Z | |
dc.date.available | 2015-10-14T12:58:25Z | |
dc.date.issued | 2013 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/1226 | |
dc.description.abstract | In the first chapter of this study, Heidegger s conception of Being is discussed. Heidegger who starts from the question of What is the meaning of Being discusses Being again by questioning history of West metaphysic ontology including question of Being. Heidegger calls his discussion of Being again by means of phenomenological method as fundamental ontology (Fundamentalontologie). According to him, as Being (Sein) and beings (Seiende) were not differentiated, Being was forgotten in the period from Platon to Nietzsche. Heidegger says it as metaphysics-ontology history and destructs (Destruktion) this history by going back to beginning.Heidegger questions the meaning of Being by means of Dasein that is also an existing and he specifies the first scope of interpretation of Being in all types of existence as time in this questioning. Understanding the being means to overcome metaphysics in Heidegger s terminology. To overcome metaphysics depends on understanding nothing (Nich | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | Being | us_US |
dc.subject | Varlık | tr_TR |
dc.subject | ontological difference | us_US |
dc.subject | ontolojik fark | tr_TR |
dc.subject | metaphysics | us_US |
dc.subject | metafizik | tr_TR |
dc.subject | non-being | us_US |
dc.subject | hiçlik | tr_TR |
dc.title | Heidegger ve Sartre'da Varoluş-Öz Kavramlarının İlişkisi Açısından Hümanizm Sorunu | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.callno | 2013/498 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | Felsefe | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın birinci bölümünde Heidegger in varlık anlayışı ele alınmaktadır. Varlığın anlamı nedir sorusundan hareket eden Heidegger, varlık sorusu da dâhil, Batı metafizik-ontoloji tarihini sorgulayarak varlığı yeniden ele alır. Heidegger, fenomenolojik yöntemle varlığı yeniden ele alışını, diğer bütün ontolojileri önceleyen temel ontoloji (Fundamentalontologie) olarak adlandırır. Ona göre varlık (Sein) ile varolan (Seiende) ayrımı yapılmadığı için Platon dan Nietzsche ye kadar varlık unutulmuştur (Seinsvergessenheit). Heidegger buna, metafizik-ontoloji tarihi der ve geriye, başlangıca, giderek bu tarihi Destruktion a uğratır. Heidegger, varlığın anlamını, kendisi de bir varolan olan Dasein aracılığıyla sorgular ve bu sorgulamada, her türlü varolmanın varlık yorumunun ilk ufkunu zaman olarak belirler. Heidegger terminolojisinde, varlığı anlamak metafiziğin üstesinden gelmek demektir. Metafiziğin üstesinden gelmek ise hiç i (Nichts) anlamaktan geçer. Böylece Heidegger, va | tr_TR |