dc.contributor.author | Özenç Uçak, Nazan | |
dc.contributor.author | Çakmak, Tolga | |
dc.date.accessioned | 2019-10-24T08:21:04Z | |
dc.date.available | 2019-10-24T08:21:04Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/11663 | |
dc.description.abstract | Web 2.0 tools and Social Networks create various communication environments for their users. They also
provide many conveniences in terms of usability. These tools are being used for various purposes by young people in
particular. In the light of this fact, there are many ongoing studies on Web 2.0 tools and social networks usages and
usage purposes of university students. This paper investigates Web 2.0 usage and usage purposes of students who are
enrolled in the Hacettepe University Department of Information Management. The survey method was used in this
study and data were collected from 232 students by inquiry. Data has been analyzed and evaluated by using SPSS
programme. The results show that 91.4 % of students are using Web 2.0 tools, 82% of students have been members of
at least one Web 2.0 tool for more than a year, and most of them become a member of Web 2.0 tools to stay up-todate. There are many factors that influence students to join these Web 2.0 tools. Research findings have also revealed
a proportional relationship between computer and Internet usage skills and use of Web 2.0 tools. It has been found
that educational use of Web 2.0 tools is important for students to create a medium of communication that involves
their friends and teachers. Finally, results indicate that students have only incomplete information about using Web
2.0 tools for professional purposes and most of them need training on this subject. | |
dc.language.iso | tur | |
dc.publisher | H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Web 2.0 | |
dc.subject | Sosyal ağlar | |
dc.subject | Üniversite öğrencileri | |
dc.subject | Social networks | |
dc.subject | University students | |
dc.title | Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Öğrencilerinin Web 2.0 Araçlarını Kullanım Özellikleri | |
dc.title.alternative | Web 2.0 Usage Attributes of Students at the Hacettepe University Department of Information Management | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | |
dc.description.ozet | Kullanıcıları için çeşitli iletişim ortamları oluşturan Web 2.0 araçları ve çevrimiçi sosyal ağlar, kullanım
açısından da bir çok kolaylık sağlamaktadır. Bu araçlar özellikle gençler tarafından yoğunlukla ve çok amaçlı
kullanılmaktadır. Bu doğrultuda üniversite öğrencilerinin Web 2.0 araçlarını nasıl ve ne amaçlarla kullandıkları
üzerine çeşitli çalışmalar yürütülmektedir. Bu bildiride Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
öğrencilerinin Web 2.0 araçlarını kullanım amaçları ve özellikleri araştırılmaktadır. Betimleme yöntemi kullanılan
araştırmada veriler 232 öğrenciden anket yöntemiyle toplanmış ve SPSS programı kullanılarak değerlendirilmiştir.
Elde edilen sonuçlar; öğrencilerin %91,4’ünün Web 2.0 araçlarından yararlandığını; bunlardan %82’sinin bir
yıldan fazla süredir bir sosyal ağa üye olduğunu; sosyal ağlarla tanışma ve üye olmada çeşitli faktörlerin etkili
olduğunu ve bu ağların en fazla güncel gelişmeleri izlemek amacıyla tercih edildiğini göstermiştir. Ayrıca elde edilen
bulgular bilgisayar ve Internet kullanma becerisi ile Web 2.0 araçlarının kullanımı arasında doğru orantılı bir
ilişkinin olduğunu ortaya koymaktadır. Öğrencilerin büyük çoğunluğu Web 2.0 araçlarının eğitimde kullanılmasını,
hocaları ve arkadaşları ile iletişim ortamı yaratılması açısından önemli bulmaktadır. Araştırma sonuçları
öğrencilerin Web 2.0 araçlarını mesleklerinde nasıl uygulayacakları konusunda kısmen bilgi sahibi olduklarını ve
büyük çoğunluğunun konuyla ilgili eğitim ihtiyacı duyduğunu göstermektedir. | |
dc.contributor.department | Bilgi ve Belge Yönetimi | |
dc.relation.book | Bilgi Yönetiminde Teknolojik Yakınsama ve Sosyal Ağlar: 2. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu, 22-24 Eylül 2010, Ankara | |