dc.contributor.author | Ekici, Selda | |
dc.contributor.author | Yılmaz, Bülent | |
dc.date.accessioned | 2019-10-23T10:32:41Z | |
dc.date.available | 2019-10-23T10:32:41Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/2490-4947-1-PB.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/10776 | |
dc.description.abstract | This study was carried out for evaluation about reading habit readiness adequacy of kindergartens in
Ankara. State kindergartens affiliated to MoNE within 16 district located within Ankara Metropolitan
Municipality borders makes up the area of this research. The sample of this research consists of 6
district, 50 schools and 249 teachers. Descriptive method with questionnaire, observation and
interviewing techniques are used in this research. According the results obtained from this study, in
terms of the reading habit readiness of kindergartens have positive and negative situations. Examples
of positive situations of reading habit readiness education is shown teachers’attitudes and awareness
of the importance of preschool term, reading habit readiness implementation in this term and childrens’
positive attitudes against reading. Examples of negative situations of reading habit readiness education is
shown inadequacies of families and training deficiencies of teachers in this topic, physical inadequacies
of kindergartens, library and material deficiencies of kindergartens. The hypothesis defined “Reading
habit readiness functions of state kindergartens affiliated to MoNE in Ankara are not exactly in a position
to fulfill” has been confirmed as the result of the research. | |
dc.language.iso | tur | |
dc.publisher | TKD | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Okuma alışkanlığı | |
dc.subject | Okuma alışkanlığına hazırlık | |
dc.subject | Okul öncesi eğitim | |
dc.subject | Reading habit | |
dc.subject | Reading habit readiness | |
dc.subject | Preschool education | |
dc.subject | Preschool term | |
dc.subject | Kindergarten | |
dc.subject | Reading development | |
dc.subject | Reading strategies | |
dc.subject | Child development | |
dc.title | Ankara’daki Anaokullarının Okuma Alışkanlığına Hazırlık Yeterlilikleri Açısından Değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of the Reading Habit Readiness Adequacy of Kindergartens in Ankara | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.description.ozet | Bu çalışma, Ankara’daki anaokullarının okuma alışkanlığına hazırlık açısından yeterliliklerini
değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma alanını, Ankara Büyükşehir Belediyesi sınırları
içinde yer alan 16 ilçede bulunan devlet anaokulları oluşturmaktadır. 6 ilçe, 50 okul ve 249 öğretmen
ile örneklenen araştırmada betimleme yöntemi ile anket, gözlem ve görüşme teknikleri kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, anaokulları okuma alışkanlığına hazırlık anlamında hem
olumlu hem de olumsuz durumlara sahiptir. Öğretmenlerin okul öncesi dönemin önemi ve okuma
alışkanlığına hazırlık uygulamalarının bu dönemde gerçekleştirilmesi konusundaki tutumları ve
farkındalıkları, okul öncesi dönem çocuklarının, okumaya karşı olumlu tutumlara sahip olması olumlu
durumlara örnek olarak gösterilmektedir. Ailelerin bu konudaki yetersizlikleri, öğretmenlerin bu
konudaki eğitim eksikleri, okulların fiziki yetersizlikleri ve kütüphane, materyal anlamındaki eksiklikleri
okuma alışkanlığına hazırlık eğitimini olumsuz etkileyen durumlardır. Elde edilen sonuçlara göre,
“Ankara’da bulunan devlet anaokulları çocuklarda okuma alışkanlığına hazırlık açısından işlevlerini
tam olarak yerine getirebilecek durumda değildir” biçiminde oluşturulan hipotezimiz doğrulanmıştır. | |
dc.relation.journal | Türk Kütüphaneciliği | |
dc.contributor.department | Bilgi ve Belge Yönetimi | |
dc.identifier.volume | 28 | |
dc.identifier.issue | 4 | |
dc.identifier.startpage | 547 | |
dc.identifier.endpage | 582 | |
dc.funding | Yok | |