dc.contributor.author | Önal, İnci | |
dc.contributor.author | Ekici, Selda | |
dc.date.accessioned | 2019-10-23T10:31:52Z | |
dc.date.available | 2019-10-23T10:31:52Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/8-35-1-PB.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/10714 | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to determine the school culture according to the views of the librarians who work in school libraries. The sample of this research consists of librarians who work
in private school libraries in Turkey and members of the Turkish Association of School Librarians.
Prepared questionnaire and scale were sent to members through the Turkish Association of School Librarians and total of 21 questionnaires were obtained from 15 different schools. The results
show that schools within the scope of research have “strong but developable” cultural characteristics in general. According to the views of librarians working in school libraries, schools’ most powerful cultural dimension is “effective communication”, the worst cultural dimension is “democratic governance and participation”. There are many schools exhibiting “medium” and “low” cultural
characteristics in the dimension of “motivation” but most of the schools despite negative effects
exhibit “strong” cultural characteristics in the dimension of “organizational commitment”. | |
dc.language.iso | tur | |
dc.publisher | ÜNAK | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Okul kültürü | |
dc.subject | Örgüt kültürü | |
dc.subject | Okul kütüphaneleri | |
dc.subject | School culture | |
dc.subject | Organizational culture | |
dc.subject | School libraries | |
dc.subject | School librarians | |
dc.title | Okul Kütüphanecilerinin Görüşlerine Göre Okul Kültürü
Değerlendirmesi | |
dc.title.alternative | Assessment of School Culture Based on the Views of School
Librarians | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.description.ozet | Bu çalışma ile okul kütüphanelerinde görev yapan kütüphanecilerin görüşleri alınarak okul
kültürünün belirlenmesi hedeflenmiştir. Araştırma örneklemini Türkiye’deki özel okul kütüphanelerinde çalışan ve Okul Kütüphanecileri Derneği’ne üye olan kütüphaneciler oluşturmaktadır. Hazırlanan anket ve ölçek, Okul Kütüphanecileri Derneği aracılığı ile üyelerine gönderilmiş, 15 farklı
okuldan toplam 21 kütüphaneciden yanıt alınmıştır. Elde edilen bulgulardan, araştırma kapsamına giren okulların genel olarak “güçlü fakat geliştirilmesi gereken” kültür özelliklerine sahip olduğu
tespit edilmiştir. Okul kütüphanelerinde çalışan kütüphanecilerin görüşlerine göre, okulların en
güçlü olduğu kültür boyutu “etkili iletişim”, en zayıf olduğu kültür boyutu ise “demokratik yönetim
ve katılım” dır. “Motivasyon” boyutunda vasat ve zayıf kültür özellikleri sergileyen okulların çokluğu dikkat çekicidir, fakat olumsuzluklara rağmen “örgütsel bağlılık” boyutunda güçlü özellikler
sergilendiği tespit edilmiştir. | |
dc.relation.journal | Bilgi Dünyası | |
dc.contributor.department | Bilgi ve Belge Yönetimi | |
dc.identifier.volume | 13 | |
dc.identifier.issue | 1 | |
dc.identifier.startpage | 138 | |
dc.identifier.endpage | 164 | |
dc.funding | Yok | |