dc.contributor.author | Aksaçlıoğlu, Ayşe Gül | |
dc.contributor.author | Yılmaz, Bülent | |
dc.date.accessioned | 2019-10-23T09:44:29Z | |
dc.date.available | 2019-10-23T09:44:29Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/turkkutuphaneciligi21(1)3-28.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/9973 | |
dc.description.abstract | Reading habits contribute both to the cognitive and social developments of individuals in so many aspects. This function of the reading habit continues in the
rapid social changing process of today’s world. However, children’s habits of television watching and computer using have been recently seen to affect their
reading habits. Therefore, defining the positive or negative impacts of television
and computers on children and finding solutions carries significant importance.
The aim of this study is to determine the influences of the television watching
and computer using on children’s reading habits. In order to find out the influences, a survey was performed on all 5th grade students at Bilkent Private Primary
School and Çankaya Public Primary School located within Ankara Büyükþehir
Municipality borders. The questionaire was applied to 222 students in these two
schools. As a result of the study, it is clear that students prefer to play on computers and watch television in their leisure time to reading books. There is an
inverse proportion apparent between the time spent using computers and
watching television and the time spent on reading | |
dc.language.iso | tur | |
dc.publisher | TKD | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Okuma alışkanlığı | |
dc.subject | Televizyon izleme | |
dc.subject | Bilgisayar kullanma | |
dc.subject | Reading habits | |
dc.subject | Watching television | |
dc.subject | Using computer | |
dc.title | Öğrencilerin Televizyon İzlemeleri Ve Bilgisayar Kullanmalarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Etkisi | |
dc.title.alternative | Impacts of Watching Television and Computer Using on Students Reading Habits | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.description.ozet | Okuma alışkanlığı, bireylerin zihinsel ve toplumsal gelişimlerine çok yönlü
katkıda bulunması işlevini, yaşanan hızlı toplumsal değişim sürecinde de
sürdürmektedir. Ancak, son dönemlerde çocukların televizyon izlemelerinin ve
bilgisayar kullanmalarının, onların okuma alışkanlıklarını etkilediği görülmeye
başlanmıştır. Olumlu ya da olumsuz yönde olabilecek bu etkinin belirlenmesi ve
bu yönde çözümler üretilmesi büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma, öğrencilerin
televizyon izleme ve bilgisayar kullanmalarının, onların okuma alışkanlıkları
üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma, Ankara Büyükşehir
Belediyesi sınırları içinde bulunan Özel Bilkent İlköğretim Okulu ve Çankaya
İlköğretim Okulu’nda eğitim gören beşinci sınıf öğrencileri üzerinde 2005 yılında gerçekleştirilmiştir. Bu çerçevede, bu okullardaki 222 öğrenciye anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin boş zamanlarında kitap okumayı,
bilgisayar kullanma ve televizyon izleme etkinliğinden daha sonra tercih ettiği,bilgisayar kullanma süresi ve televizyon izleme süresi ile kitap okuma sıklığı
arasında ters orantılı bir ilişkinin olduğu anlaşılmıştır | |
dc.relation.journal | Türk Kütüphaneciliği | |
dc.contributor.department | Bilgi ve Belge Yönetimi | |
dc.identifier.volume | 21 | |
dc.identifier.issue | 1 | |
dc.funding | Yok | |