dc.contributor.advisor | Güleryüz, Güldal | |
dc.contributor.author | Albayrak, Seda | |
dc.date.accessioned | 2019-10-21T11:46:49Z | |
dc.date.issued | 2019-06-25 | |
dc.date.submitted | 2019-06-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/9266 | |
dc.description.abstract | Modeling and solving vehicle routing problems is nowadays emerging as a need in
various fields. Among these, it is seen that one of the types that have a wide area and
which is looking for the most suitable solution in a short time period is the school bus
clustering, routing and scheduling problem.
School bus routing problem is defined as the problem that students reside in certain
regions can be assigned to the school buses in the most appropriate way and that they can
serve different schools in the shortest time with the most appropriate route within the
school buses itself. It is not possible to model and solve it directly by classical methods
because of many objectives and constraints it contains.
In the literature, it is seen that there are many studies in which the problem is addressed
in whole or in part. Both exact and variety of developed heuristic algorithms have sought out to provide optimal solutions. In this study, the solution of the problem of clustering
and routing for a school bus company serving many schools with different number of
students is presented.
A hybrid model is used with different clustering techniques and routing methods in order
to reduce the costs and increase the profit as much as possible by optimizing the bus
routes and number of buses in the student transportation service company. The results are
compared with the solutions of saving algorithm for the example in this study, which is
expressed as the capacity constrained and open vehicle routing problem. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Okul servis aracı kümeleme ve rotalama | |
dc.subject | Kesin ve sezgisel algoritmalar | |
dc.subject | Açık uçlu ARP ve kapasite kısıtları | |
dc.subject | Tasarruf algoritması | |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Teknoloji. Mühendislik | tr_TR |
dc.title | Okul Servisi Araçlarını Rotalama Problemi için Yenilikçi Bir Yaklaşım | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Araç rotalama problemlerini modellemek ve çözmek günümüzde çeşitli alanlarda bir
ihtiyaç olarak ortaya çıkmaktadır. Bu problemlerin içerisinde geniş bir alana sahip olup
belirli periyotlarda kısa sürede en uygun çözüm arayan türlerinden birisinin okul servis
araçlarını kümeleme, rotalama ve çizelgeleme problemi olduğu görülmektedir.
Okul servis aracı rotalama problemi, belirli bölgelerde oturan öğrencilerin en uygun
şekilde servis araçlarına atanıp, servis araçlarının kendi içerisinde en kısa sürede en uygun
rota ile farklı okullara hizmet verebilmesi problemi olarak tanımlanmaktadır. İçerdiği
birçok amaç ve kısıttan ötürü klasik bilinen yöntemlerle modellenmesi ve doğrudan
çözülmesi mümkün olmamaktadır.
Literatürde problemi bütünüyle ya da kısmi olarak ele alan birçok çalışma yapıldığı ve
bunlar için hem kesin hem de geliştirilen çeşitli sezgisel yöntemlerle çözüm arandığı
görülmektedir. Bu tez çalışmasında farklı öğrenci sayısı olan birçok okula hizmet veren
bir servis firması için kümeleme ve rotalama problemi ele alınarak çözüm üretilmiştir. Problemin çözümünde servis araçlarının rotalarını ve sayısını optimize ederek öğrenci
taşımacılığı yapan firmadaki maliyetleri azaltıp kârı mümkün olduğu kadar artırabilmek
amacıyla farklı kümeleme teknikleri ve rotalama yöntemleri ile karma bir model
kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar kapasite kısıtlı ve açık uçlu araç rotalama problemi
olarak ifade edilen bu uygulamadaki örnek için tasarruf algoritması ile de çözülerek
kıyaslanmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Endüstri Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-10-21T11:46:49Z | |
dc.identifier.ORCID | 10258415 | tr_TR |