dc.contributor.advisor | Demirören, Meral | |
dc.contributor.author | Sezer, Barış | |
dc.date.accessioned | 2019-09-26T07:55:52Z | |
dc.date.issued | 2019-09-26 | |
dc.date.submitted | 2019-09-19 | |
dc.identifier.uri | http://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/9032 | |
dc.description.abstract | Cyberbullying is defined as through information technologies such as mobile phone, e-mail, web sites etc. the individual to another person threat, harassment, intimidation and malicious, continuous, deliberate behavior. In this study, it was aimed to investigate the levels of cyberbullying/cyber victimization, cyberbullying awareness and the level of online technology use self-efficacy perception status of medical students who have just started education in their faculties. The research was conducted according to survey model. The study group consisted of 307 students. Research data was obtained via Personal Information Form, Cyberbullying/Cyber Victimization Scale, Cyberbullying Awareness Scale, Self-Efficacy Perception Scale for Online Technologies. The data was analyzed with SPSS 22.0 statistical package program. It was determined that the level of cyberbullying and cyber victimization of the students was very low. However, students' perception of cyberbullying awareness and and the level of online technology use self-efficacy perception status were high. It was determined that female students and those with high academic achievement had higher awareness. While there was no significant relationship between students' cyberbullying status and gender, academic success, internet usage time and place of residence variables, it was determined that there was a significant relationship between the status of cyber victimization and the use of internet for a long time. There was no significant relationship between self-efficacy perception of online technology use and cyberbullying/victimization. It was determined that the students mostly used cyberbullying as a joke, and the victims were angry, worried and stressed. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | çevrimiçi teknolojiler | tr_TR |
dc.subject | sanal zorbalık | tr_TR |
dc.subject | sanal kurban | tr_TR |
dc.subject | sanal zorbalık farkındalığı | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Sanal zorbalık | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Çevrimiçi teknolojiler | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Özyeterlik | tr_TR |
dc.title | Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sanal Zorba/Kurban Olma ve Farkındalık Durumu ile Çevrimiçi Teknolojilere Yönelik Özyeterlik Algı Düzeylerinin İncelenmesi. | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Sanal zorbalık, cep telefonu, e-posta, web siteleri vb. bilişim teknolojileri aracılığı ile bireyin diğer bireye/bireylere tehdit, taciz, korkutma vb. kötü amaçlı, sürekli, kasıtlı davranışlar sergilemesi olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışmada fakültelerinde henüz eğitime başlayan tıp fakültesi öğrencilerinin sanal zorba/kurban olma düzeyleri, sanal zorba farkındalık durumları ve çevrimiçi teknoloji kullanım özyeterlik algı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu 307 öğrenciden oluşmuştur. Veriler; Kişisel Bilgi Formu, Sanal Zorba/Kurban Ölçeği, Sanal Zorba Farkındalık Ölçeği, Çevrimiçi Teknolojilere Yönelik Özyeterlik Algısı Ölçeği ile elektronik yoldan toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS 22.0 istatistik paket programı ile yapılmıştır. Araştırmada öğrencilerin sanal zorba ve kurban olma düzeylerinin oldukça düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte öğrencilerdeki sanal zorbalık farkındalığı ve çevrimiçi teknoloji kullanım yeterlik algı düzeyi yüksek çıkmıştır. Kadın öğrencilerin ve akademik başarısı yüksek olan öğrencilerin daha yüksek farkındalığa sahip oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin sanal zorba olma durumları ile cinsiyet, akademik başarı, internet kullanım süresi ve yaşanılan yer değişkenlerine göre anlamlı bir ilişki bulunmazken, sanal kurban olma durumu ile interneti uzun süre kullanan öğrenciler lehine anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Çevrimiçi teknoloji kullanımına ilişkin özyeterlik algısı ile sanal zorba/kurban olma arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Öğrenciler sanal zorbalığı en çok şaka amaçlı yaptıkları, sanal kurban olanlarında kızgınlık, endişe ve stres yaşadıkları belirlenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Tıp Eğitimi ve Bilişimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-09-26T07:55:52Z | |
dc.identifier.ORCID | https://orcid.org/0000-0003-0695-0819 | tr_TR |