dc.contributor.advisor | Rüzgar Kayıran, Necla | |
dc.contributor.author | Turan, Dilara | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T10:33:34Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-06-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8711 | |
dc.description.abstract | In the structuring phase of the self, the individual who takes the role model of his/her
parents wants to feel safe, to be valued and to be approved by both the family and
the society. In the individual’s journey from childhood to adulthood, the inadequacy
of nutrition from the sources that will satisfy his/her spiritual and physical needs and
the traumatic experiences may lead to destructive and derogatory tendencies and
also the division during the phase of the construction of identity. The experience of
the divided self (real and false self) can prevent the individual from constructing both
his/her subjective and social position according to his/her own subjective wishes
and desires. This confrontation of subject between the real (self) and false (social)
can lead to self-sabotage tendency and cause many negative emotions (fear,
anxiety, anger, self-enclosed) and behaviors (self-realization), which turn into selfdestructive
violence and this may end up to the experience of identity that is distant
from the essence. In this study; it has been approached to the relationship between
the individual, who demonstrate the tendency of self-sabotage and the art that plays
a kinetic role to come out his/her conflicts about the self. This relationship will be
examined from the point of an artist, who uses the his/her own body as an art object
to defeat his/her self and reflects the spiritual conflicts in the inner world by using
images that bear the traces of the concept of self-sabotage. The effects of selfsabotage
on creativity and productivity will be identified with the artist and in
particular with the positive acquisitions, which brings to the art. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Sanat | |
dc.subject | Kendini sabotaj | |
dc.subject | İmge | |
dc.subject | Benlik | |
dc.subject | Öz-yıkıcılık | |
dc.subject | Beden | |
dc.subject | Performans sanatı | |
dc.subject | Fotoğraf | |
dc.subject.lcsh | Sanat | tr_TR |
dc.title | Kendini Sabote Etme İmgeleri | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Benliğinin yapılanma aşamasında, öncelikli olarak ebeveynlerini rol model alan
birey, bu süreçte kendini güvende hissetmek, değer görmek ve hem ailesi hem de
toplum tarafından onaylanma ihtiyacı güder. Bireyin çocukluktan erişkinliğine kadar
uzanan yolculuğunda, tinsel ve fiziksel ihtiyaçlarını doyumuna ulaştıracak
kaynaklardan yeterince beslenememesi hatta bu yolculuğa travmatik deneyimlerin
eşlik etmesi, benliğinde yıkıcı ve aşağılayıcı yönelimlerin yuvalanmasına sebebiyet
vereceği gibi kimliğinin inşa aşamasında bölünme yaşamasına da neden
olabilmektedir. Deneyimlenen bu bölünmüş benlik (gerçek ve sahte benlik) bireyin
hem öznel hem de toplumsal konumunu kendi öznel varlığının arzuladığı biçimde
inşa etmesini engelleyebilmektedir. Öznenin gerçek (öz) ve sahte (sosyal) benliği
arasında gerçekleşen bu çatışma durumu, bireyin kendini sabote etme eğilimine
iterek, birçok olumsuz duygu (korku, endişe, öfke, içe kapanma) ve davranış özyıkıcı
şiddete dönüşerek özünden uzak bir kimlik deneyimlemesine sebebiyet
verebilmektedir. Bu çalışmada; kendini sabote etme eğilimi gösteren bireyin, kendi
benliği ile ilgili yaşadığı çatışmaları ortaya çıkarmasında kinetik bir rol oynayan sanat
ile ilişkisi ele alınacaktır. Bu ilişki ise sanatçının kimi zaman bedenini bir sanat
nesnesi olarak kullanıp öznelliğini bozguna uğratarak, iç dünyasında barındırdığı
ruhsal çatışmaları “kendini sabote etme” kavramının izlerini taşıyan imgelerle sanat
eserlerine yansıtılması altında incelenecektir. Kendini sabote etme kavramının
yaratıcılık ve üretkenliğe olan etkileri, sanatçıya ve bilhassa sanata kattığı etkili
dönüşümler özdeşleştirilecektir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Resim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-08-23T10:33:34Z | |