dc.contributor.advisor | Erkan, Nefise Semra | |
dc.contributor.author | Kent Kükürtcü, Sevi | |
dc.date.accessioned | 2019-07-26T08:42:40Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-06-12 | |
dc.identifier.citation | Kent Kükürtcü, S. (2019). Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitiminin Çocukların Demokratik Davranışlarına Etkisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8107 | |
dc.description.abstract | This research is conducted to analyze the effect of children's rights and democracy education on children's democratic behavior levels. A semi-experimental pre-test / post-test model with control group was used to assess the effect children's rights and democracy education. The study group of the research consisted of 53 children, in which 28 are in the experimental group (14 girls, 14 boys) whereas the other 25 are in the control group (11 girls and14 boys), were educated in the two preschools located in Kayseri. Democratic behavior Scale, which is developed by the researcher is used to determine democratic behavior levels of children. Data collections tools were implemented before and after the experimental process and implemented again to experimental group 4 weeks after the end of education program. Data were analyzed with SPSS 21 software package. Frequency (f) and percentage (%) are used in description of demographic information. The normality tests of the data were analyzed by the Shapiro-Wilk Test. The differences between the two groups that did not come from the normal distribution were analyzed by Mann Whitney U and the differences between the dependent variables that were not from the normal distribution were examined by Wilcoxon Test. At the end of the research, it is found that Child Rights and Democracy Education applied to experimental group children made a statistically significant difference on democratic behavior levels of children (O 1.1.: 118, O 1.2.: 182 , p <0.001). In addition, one month after the end of the program, the follow-up test results showed that the training program remained permanent (O 1.2.: 182, O 1.3.:187, p> 0.001) | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İçindekiler
Öz ii
Abstract iii
TEŞEKKÜR v
Tablolar Dizini x
Şekiller Dizini xi
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xii
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 2
Araştırmanın Amacı ve Önemi 3
Araştırma Problemi 6
Sayıltılar 7
Sınırlılıklar 7
Tanımlar 7
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 9
Demokrasi, İnsan Hakları ve Çocuk Hakları Sözleşmesi 9
BM Çocuk Hakları Sözleşmesinin Yapısı, Temel İlkeleri ve Sınıflandırılması 11
İnsan Hakları- Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi 16
Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitiminin Gelişimi 20
Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitiminin Önemi ve Amacı 23
Erken Çocukluk Döneminde Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi 25
Erken Çocukluk Döneminde Ç.H.D.E’nin Bileşenleri 27
Erken Çocukluk Döneminde Ç.H.D.E’nin Kapsamı ve Boyutları 44
İlgili Araştırmalar 48
Bölüm 3 Yöntem 69
Araştırmanın Çalışma Grubu 70
Veri Toplama Süreci 72
Veri Toplama Araçları 73
Verilerin Analizi 100
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 101
Ç.H.D.E Deney ve Kontrol Gruplarının Denklik Düzeylerine İlişkin Bulgular 101
Ç.H.D.E Deney ve Kontrol Grupları Ön Test Son Test Puanlarına İlişkin Bulgular 102
Ç.H.D.E Deney ve Kontrol Grubu Son Test Puanlarına İlişkin Bulgular 104
Ç.H.D.E Deney Grubu Kalıcılık Testi Puanlarına İlişkin Bulgular 105
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 106
Sonuçlar 106
Tartışma 107
Öneriler 116
Kaynaklar 119
EK-A: Çocuk Veli Gönüllü Katılım Formu 146
EK-B: Çocuk Ebeveyn Demografik Bilgi Formu 148
EK-C: Demokratik Davranış Ölçeği Örnek Maddeler 149
EK-D: Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi Kazanım ve Göstergeleri 150
EK-E: Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi Temalar ve Kazanımlar 152
EK-F: Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi Etkinlik Takvimi 154
EK-G: Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi Temalarına Etkinliklerde Yer Verilme Durumu 155
EK-H: Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi Materyal Listesi 157
EK-I: Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi Örnek Etkinlik Planları 159
EK-J: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 170
EK-K: Kayseri İl Milli Eğitim Müdürlüğü Uygulama İzni 171
EK-L: ETİK BEYANI 172
EK-M: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 173
EK-N: Dissertation Originality Report 175
EK-O: Yayımlama ve Fikri Mülkiyet Hakları Beyanı 176 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Erken çocukluk eğitimi | tr_TR |
dc.subject | Okul öncesi | |
dc.subject | İnsan hakları eğitimi | |
dc.subject | Çocuk hakları eğitimi | |
dc.subject | Demokrasi eğitimi | |
dc.subject | Demokratik davranışlar | |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Sosyal bilimler | tr_TR |
dc.title | Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitiminin Çocukların Demokratik
Davranışlarına Etkisi | tr_TR |
dc.title.alternative | The Effect Of Children's Rights And Democracy Education On Children's Democratic Behavior | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma, çocuk hakları ve demokrasi eğitiminin çocukların demokratik davranışlarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ön-test /son-test ve kontrol gruplu yarı-deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kayseri ilinde bulunan Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı iki okulun anasınıfına devam eden 60- 72 aylık 28’i deney (14 kız, 14 erkek), 25’i kontrol (11 kız, 14 erkek) olmak üzere toplam 53 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada, kontrol grubundaki çocuklar okul öncesi eğitim programına devam ederken, deney grubunda yer alan çocuklara okul öncesi eğitim programına ek olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitim’i uygulanmıştır. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen Demokratik Davranış Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veri toplama aracı, deneysel işlem öncesinde ve sonrasında, ayrıca deney grubuna eğitim programının bitiminden 4 hafta sonra yeniden, uygulanmıştır. Veriler SPSS 21 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada, demografik bilgilerin betimlenmesinde; frekans (f) ve yüzde (%) kullanılmıştır. Verilere ilişkin normallik testleri Shapiro-Wilk Testi aracılığı ile analiz edilmiştir. Normal dağılımdan gelmeyen ikili gruplar arasındaki farklılıklar Mann Whitney U, normal dağılımdan gelmeyen bağımlı değişkenler arasındaki farklılık ise Wilcoxon Testi ile incelenmiştir. Araştırma sonunda, deney grubu çocuklarına uygulanan Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitimi’nin, çocukların demokratik davranış düzeyleri üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark yarattığı görülmüştür (O1.1. :118, O1.2. :182, p<0.001). Ayrıca program bitiminden bir ay sonra yapılan kalıcılık testi sonuçlarında da eğitim programının kalıcılığını koruduğu tespit edilmiştir (O1.2. :182, O1.3. :187, p>0.001) | tr_TR |
dc.contributor.department | Okul Öncesi Öğretmenliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |
dc.identifier.ORCID | https://orcid.org/0000-0001-7738-4274 | tr_TR |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Educational Process: Classroom Perspectives | tr_TR |