Show simple item record

dc.contributor.advisorAtasü Topçuoğlu , Reyhan
dc.contributor.authorKüçükdüveyki, Ebru
dc.date.accessioned2019-07-22T11:48:00Z
dc.date.issued2019-06-21
dc.date.submitted2019-06-21
dc.identifier.citationKaynakça Aksoy, A., & Ögel, K. (2005). Sokakta yaşayan çocuklarda kendine zarar verme davranışı ve madde kullanımı. Anadolu Psikiyatri Dergisi , 6, 165-169. Amnesty. (2014). Hayatta Kalma Mücadelesi. Amnesty International. Amnesty. (2013). Uluslararası Af Örgütü Bilgilendirme Raporu. AMNESTY. (2016). Ankara Sokaklarında Çalıştırılan Çocuklar: Sorunlar ve İhtiyaçlar. Ankara. Aydın, D., Akay, B., & Şahin, N. (2017). Göç olayının çocuk sağlığı üzerine etkileri. İzmir Dr. Behcet Uz Çocuk Hast. Dergisi , 7 (1), 8-14. Aydın, İ. S. (2009). Suriye Arap Cumhuriyeti Ülke Raporu. T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi. Biner, Ö., & Soykan, C. (2016). Suriyeli Mültecilerin Perspektifinden Türkiye' de Yaşam. Büyükikiz, K. K., & Çangal, Ö. (2016). Suriyeli Misafir Öğrencilere Türkçe Öğretimi Projesi Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (5/3), 1414-1430. Buz, S. (2002, Haziran). Türkiye'deki sığınmacıların üçüncü bir ülkeye gidiş için bekleme sürecinde karşılaştıkları sorunlar. 7. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. ÇocukÇalışmalarıBirimi. (2015). Suriyeli Mülteci Çocukların Türkiye Devlet Okullarındaki Durumu. İstanbul Bilgi Üniversitesi Çocuk Çalışmaları Birimi. Coşkun, İ., & Emin, M. N. (2016). Türkiye' deki Suriyelilerin Eğitiminde Yol Haritası. SETA. Ekici, S., & Tuncel, G. (2015). birey ve toplum. birey ve toplum , 5 (9). Emin, M. N. (2016). Türkiye' deki Suriyeli Çocukların Eğitimi. Analiz (153). Erdoğan, M. (2016). "Kopuş" tan "Uyum"a Kent Mültecileri. İstanbul: Marmara Belediyeler Birliği. Erdoğan, M. M. (2017). Suriyeliler Barometresi. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. GİGM. (tarih yok). Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. http://www.goc.gov.tr/icerik3/gecici-korumanin-unsurlari_409_558_1095 adresinden alınmıştır GKY, m. (tarih yok). Geçici Koruma Yönetmeliği. www.goc.gov.tr: http://www.goc.gov.tr/files/files/03052014_6883.pdf adresinden alınmıştır Gümüşten, D. (2017). Mülteci Çocukların Eğitimi ve Uyumlarına Yönelik Yapılan Müdahale Programları Üzerine Bir Derleme. Nesne Psikoloji Dergisi (NPD) , 5 (10). Güngör, M. (2008). Evrensel bir sorun olarak çocuk suçluluğu ve sokakta çalışan ve yaşayan çocuklar. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 1 (1). HRW. (2015). Kayıp Bir Nesil Olmalarını Önlemek: Türkiye 'Geleceğimi hayal etmeye çalıştığımda hiçbir şey göremiyorum' Türkiye'deki Suriyeli Mülteci Çocukların Eğitime Erişimlerinin Önündeki Engeller. Human Rights Watch. İGAM, & HÜGO. (2017). ED 'Elite Dialogue' Türkiyede'ki Suriyeli Mülteci Akademisyen ve Üniversite Öğrencilerinin Durumu, Sorunları ve Beklentileri Araştırması. Ankara. Kaya, A., & Kıraç, A. (2016). İstanbul'daki Suriyeli Mültecilere İlişkin Zarar Görebilirlik Değerlendirme Raporu. Kızmaz, Z., & Bilgin, R. (2010). Sokakta çalışan/yaşayan çocuklar ve suç: Diyarbakır örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 9 (32), 269-311. Konuk Şener, D., & Ocakçı, A. F. (2014). Yoksulluğun Çocuk Sağlığı Üzerine Çok Boyutlu Etkileri. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi , 13 (1). MEB. (2014). 2014/21 no.lu Genelgesi. Mert, İ. S., & Çıplak, B. (2017). Suriyeli ve diğer yabancı öğrencilerin Türk eğitim sistemine adaptasyonu ve okul içi iletişimlerine yönelik bir inceleme. DEAS- Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi , 3 (2), 68-79. MSYD. (2017). Geçici Koruma Altındaki Yabancıların Eğitim Hizmetlerine Erişimleri Önündeki Engeller ve Bunların Okullaşma Oranlarına Yansımaları: Ankara Örneği. Mültecilerin Hukuki Statüsüne İlişkin Sözleşme. (tarih yok). www.multeci.org.tr: http://www.multeci.org.tr/wp-content/uploads/2016/12/1951-Cenevre-Sozlesmesi-1.pdf adresinden alınmıştır Olcay, Z. (2012). Mülteci-Göçmen belirsizliğinde iklim mültecileri. TBB Dergisi (99), 229-240. ORSAM. (2016). Türkiye' deki Suriyeli Mülteciler: Uzun vadeli entegrasyon için fırsatlar ve zorluklar. ORSAM. Özer, Y. Y., Komşuoğlu, A., & Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye'deki Suriyeli Çocukların Eğitimi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (37), 76-110. Şahin, C. (2001). Yurt Dişı Göçün Bireyin Psikolojik Sağlığı Üzerindeki Etkisine İlişkin Kuramsal Bir İnceleme. G. Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 21 (2), 57-67. SETA, & Theirworld. (2017). Engelleri Aşmak: Türkiye'de Surüyeli Çocukları Okullaştırmak. Seydi, A. R. (2013). Türkiye'deki Suriyeli Akademisyen ve Eğitimcilerin Görüşlerine Göre Suriye' deki Çatışmaların Suriyelilerin Eğitim Sürecine Yansımaları. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. Sırın, S., & Rogers, L. (2015). The educational and mental health needs of Syrian refugee children. Washington, DC: Migration Policy Institute. Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye'de yaşayan suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri. Liberal Düşünce Dergisi (86), 127-144. TTB. (2014). Suriyeli Sığınmacılar ve Sağlık Hizmetleri Raporu. Türk Tabipleri Birliği Yayınları . UNHCR. (2017, January). Turkey FactSheet. https://data2.unhcr.org/en/documents/download/53946 adresinden alınmıştır UNHCR. (2015). Türkiye' deki Suriyeli Mülteciler- Sık Sorulan Sorular. https://www.unhcr.org/tr/12529-turkiyedeki-suriyeli-multeciler-hakkinda-sik-sorulan-sorular.html adresinden alınmıştır UNICEF. (2016). 2016 Year-End Situation Report. UNICEF. WorldDataonEducation. (2010/11). World Data on Education. YUKK, md. 91. (tarih yok). https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.6458.pdf adresinden alınmıştırtr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/7958
dc.description.abstractKÜÇÜKDÜVEYKİ, Ebru. “Examining Social Assıstance and Problems Experienced by Syrian Children Under Temporary Protection ın Turkey: The Example of Altındağ”, Master’s Thesis, Ankara, 2019. This study aimed to investigate the problems and social support of Syrian children in public schools. For this purpose, 299 children in secondary and high school levels in Altındağ district were studied by using quantitative research design. The data of the research were collected prepared by the researcher Demographic and Migration Process Information Form, Problem Determination Survey Form, Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MPSS). Participants 182 percent of them (60.87%) were female students, 192 percent of them (64.43%) were studied at the high school level, almost half (% 48.04) have attended school for 5-6 years in Syria before, over half of (63.64%) them has been attending school for at least 3 years in Turkey. It was found that the Syrian students participating in the research were more supportive of the positive statements about their teachers. Syrian friends helped them most when they had a problem. Only one-third of the students ate meals with students from Turkey. It was found that more than half of the participating students felt insufficient while speaking Turkish, fell asleep while listening to lessons; nearly half of the majority cried many times at school and felt lonely. A significant majority of the students rejected behaviors such as hitting and tattooing, mockery and nicknames are experienced. It was concluded that the perceived social support of the students was moderate level. It was observed that variables such as educational level and gender characteristics did not differ in terms of perceived social support total score (p> 0, 05). In the ‘significant other’ sub-dimension support score, male students received more support than female students; In the subscale of ‘family’, secondary school students received more support than high school students; It was concluded that female students perceived more social support than male students in the ‘friend’ sub-dimension.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY i YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI ii ETİK BEYAN iii TEŞEKKÜR iv ÖZET v ABSTRACT vii İÇİNDEKİLER ix SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ xii TABLOLAR DİZİNİ xiii GİRİŞ . 1 1.BÖLÜM :……………………………………………………………………………...1 1.1. ARAŞTIRMANIN PROBLEMİ 1 1.2. ARAŞTIRMANIN AMACI 2 1.3. ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ 3 1.4. ARAŞTIRMANIN SINIRLILIKLARI 4 2. BÖLÜM: KURAMSAL ÇERÇEVE 5 2.1. GÖÇ, KİTLESEL AKIN VE GEÇİCİ KORUMA KAVRAMLARI 5 2.1.1. Göç Dalgası ve Yerleşik Ülkeye Etkileri 5 2.1.2. Suriye’ de İnsani Kriz 7 2.2. TÜRKİYE’DE GEÇİCİ KORUMA ALTINDAKİ SURİYELİ ÇOCUKLAR VE EĞİTİM ALANINDA YAPILAN DÜZENLEMELER 8 2.2.1. Suriye’ den Türkiye’ ye Yerleşen Çocukların Niteliği ve Niceliği 8 2.2.2. Türkiye’ de Eğitim Alanında Mevcut Yasal Çerçeve 9 2.2.2.1. Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu 9 2.2.2.2. Geçici Koruma Yönetmeliği 10 2.2.2.3. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) 2014/21 No’lu Genelgesi 11 2.2.3. Türkiye’ de Verilen Eğitim 12 2.2.3.1. Devlet Okulları 12 2.2.3.2. Geçici Eğitim Merkezleri 13 2.2.3.3. Yaygın Eğitim Hizmetleri 14 2.2.3.4. Özel Eğitim 14 2.2.3.5. Mesleki Eğitim 15 2.3. TÜRKİYE’ DE SURİYELİLERİN EĞİTİME ERİŞİMLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE KARŞILAŞILAN GÜÇLÜKLER 16 3. BÖLÜM: ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ 25 3.1. ARAŞTIRMANIN MODELİ 25 3.2. KATILIMCILAR 25 3.3. VERİ TOPLAMA ARAÇLARI 29 3.3.1. Demografi ve Göç Süreci Bilgi Formu 29 3.3.2. Sorun Belirleme Anket Formu 29 3.3.3. Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği 30 3.4. VERİ TOPLAMA SÜRECİ 30 3.5. VERİLERİN ANALİZİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ 32 3.6. SÜRE VE OLANAKLAR 32 4. BÖLÜM: BULGULAR VE YORUM 33 4.1. ÖĞRENCİLERİN OKUL İÇİNDE ÖĞRETMENLERİ İLE OLAN İLİŞKİLERİNDE ÖNE ÇIKAN DURUMLARIN İNCELENMESİ 33 4.2. ÖĞRENCİLERİN OKUL İÇERİSİNDE ARKADAŞLARI İLE OLAN İLİŞKİLERİNDE ÖNE ÇIKAN DURUMLARIN İNCELENMESİ 35 4.3. ÖĞRENCİLERİN OKUL İÇİ İLİŞKİLERİNİ ETKİLEYEN AİLEVİ KAYNAKLI ÖNE ÇIKAN DURUMLARIN İNCELENMESİ 37 4.4. ÖĞRENCİLERİN OKULA YÖNELİK TUTUMLARINDA ÖNE ÇIKAN DURUMLARIN İNCELENMESİ 39 4.5. ÖĞRENCİLER ARASINDA AKRAN ZORBALIĞI İLE ALAKALI ÖNE ÇIKAN DURUMLARIN İNCELENMESİ 41 4.6. ÖĞRENCİLERİN BÜTÜNCÜL SAĞLIĞI İLE ALAKALI ÖNE ÇIKAN DURUMLARIN İNCELENMESİ 42 4.7. ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE VE ARAPÇA DİLİNDEN KAYNAKLI YAŞADIKLARI DURUMLARIN İNCELENMESİ 43 4.8. ÖĞRENCİLERİN MADDE BAĞIMLILIĞI İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI DURUMLARIN İNCELENMESİ 45 4.9. ÖĞRENCİLER ARASINDA “KÜLTÜREL FARKLILIĞI YAŞAMA” DENEYİMLERİNİN İNCELENMESİ 46 4.10. ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM DURUMLARI İLE TÜRKÇE KONUŞURKEN KENDİNİ YETERSİZ HİSSETME DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ 47 4.11. ÖĞRENCİLERİN ANKARA’DA KALMA SÜRELERİ İLE TÜRKÇE KONUŞURKEN KENDİLERİNİ YETERSİZ HİSSETME DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ 47 4.12. ÖĞRENCİLERİN KENDİNİ DEĞERLİ HİSSETME DURUMLARI İLE ANKARA’ DA KALMA SÜRELERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ 48 4.13. ÖĞRENCİLERİN SOSYAL DESTEK KAYNAKLARINA İLİŞKİN BULGULAR 49 4.13.1. Katılımcıların MSPSS’ den Aldıkları Toplam Puana İlişkin Bulgular 49 4.13.2. Katılımcıların MSPSS Toplam Puanları İle Yaşadığı Sorun Değişkenleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi 50 4.13.3. Öğrencilerin Sosyal Destek Ölçeği Alt Boyutlarında Puanlarının Gruplar Arasındaki Farklılıklarının İncelenmesi 51 4.13.4. Öğrencilerin Sosyal Destek Ölçeği ‘Özel İnsan Destek Puanı’ Bazında Gruplar Arasındaki Farklılıkların İncelenmesi 52 4.13.5. Öğrencilerin Sosyal Destek Ölçeği ‘Aile Alt Boyutu Puanı’ Bazında Gruplar Arası Farklılıkların İncelenmesi 54 4.13.6. Öğrencilerin Sosyal Destek Ölçeği ‘Arkadaş Alt Boyutu’ Puanı Bazında Gruplar Arası Farklılıkların İncelenmesi 55 5. BÖLÜM: ………………………………………………………………………….. 57 SONUÇ VE ÖNERİLER 57 5.1. SONUÇLAR 57 5.1.1. Katılımcı Öğrencileri Tanıtıcı Sonuçlar 57 5.1.2. Okulda Yaşanılan Sorun Alanlarına Yönelik Sonuçlar 58 5.1.3. Öğrencilerin Sosyal Destek Kaynaklarına İlişkin Sonuçlar 61 5.2. ÖNERİLER 62 KAYNAKÇA 68 EKLER 71 Ek-1: Gönüllü Katılım Formu 71 Ek-2: Demografi ve Göç Süreci Bilgi Formu 72 Ek-3: Sorun Belirleme Anket Formu 73 Ek-4: Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği 74 Ek-5: Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği Kullanım İzni 75 Ek-6: Hacettepe Üniversitesi Etik Kurul İzni 76 Ek-7: Bakanlık İzinleri 77 Ek-8: Turnitin Raporu 78 Ek-9: Orijinallik Raporu 79  tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSuriyeli çocuklartr_TR
dc.subjectEğitim sorunları
dc.subjectSosyal destek
dc.subject.lcshsosyal hizmettr_TR
dc.titleGeçici Koruma Statüsündeki Suriyeli Çocukların Eğitim Alanında Yaşadıkları Sorunlar ve Sosyal Desteklerinin İncelenmesi: Altındağ Örneğitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetKÜÇÜKDÜVEYKİ, Ebru. “Geçici Koruma Statüsündeki Suriyeli Çocukların Eğitim Alanında Yaşadıkları Sorunlar ve Sosyal Desteklerinin İncelenmesi: Altındağ Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2019. Bu çalışma devlet okullarında Suriyeli çocukların yaşadıkları problemleri ve sosyal destek durumlarını incelemeyi amaçlamıştır. Çalışmada Altındağ ilçesinde ortaokul ve lise kademelerinde eğitim hayatını sürdüren 299 çocuk ile nicel araştırma deseni kullanılarak çalışılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından hazırlanan Demografi ve Göç Süreci Bilgi Formu, Sorun Belirleme Anket Formu, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (MPSS) aracılığıyla ortaya konulmuştur. Katılımcıların 182’ sinin (%60.87) kız öğrenci olduğu, 192’ sinin (%64.43) lise kademesinde öğrenim gördüğü, yarıya yakınının (%48.04) daha önce Suriye’ de 5-6 sene okula gittiği, yarısından çoğunun ise (%63.64) Türkiye’de en az 3 senedir okula gittiği bulunmuştur. Araştırmaya katılan Suriyeli öğrencilerin öğretmenleri ile ilgili olan olumlu önermelere daha çok destek verdiği, en çok öne çıkan önermenin öğretmenlerinin kültürlerine saygılı olduğu düşüncesi yer almaktadır. Katılımcı öğrenciler bir sorunu olduğunda en çok Suriyeli arkadaşlarının yardım ettiği durumunu belirtmişlerdir. Öğrencilerin yalnızca üçte birinin Türkiyeli öğrencilerle yemek yediği, ondan daha az bir kısmının ise okulda en yakın arkadaşını Türkiyeli olarak benimsediği (%29) tespit edilmiştir. Katılımcı öğrencilerin yarısından çoğunun Türkçe konuşurken kendilerini yetersiz hissettiği, ders dinlerken uyuyakaldığı, yarıya yakın çoğunluğun okulda birçok defa ağladığı ve kendilerini yalnız hissettiği sonucu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin belirgin çoğunluğunun okul içinde vurma, dövme gibi davranışların yaşandığını reddettiği; buna karşın alay edilme, takma isim kullanılma gibi davranışların üçte biri tarafından deneyimlendiği görülmektedir. Öğrencilerin algıladıkları sosyal desteğin orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bulundukları eğitim kademesi ve cinsiyet özellikleri gibi değişkenlerin algılanan sosyal destek toplam puanı açısından farklılık yaratmadığı gözlenmiştir (p> 0, 05). ‘Özel insan’ alt boyutu destek puanında erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre daha fazla destek aldığı; ‘aile’ alt boyutu destek puanında ortaokul öğrencilerinin lise öğrencilerine göre daha fazla destek aldığı; ‘arkadaş’ alt boyutu kapsamında kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha fazla sosyal destek algıladığı sonucuna ulaşılmıştır. Bir sorunu veya şikayeti olduğunda öğretmenleriyle paylaşan öğrencilerin ‘özel insan’ alt boyutu destek puanı daha yüksek bulunmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentSosyal Hizmettr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2020-01-22T11:48:00Z
dc.identifier.ORCIDhttps://orcid.org/0000-0003-1416-763Xtr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record