dc.contributor.advisor | Demirkalp, Mümtaz | |
dc.contributor.author | Üçöz, Zeynep | |
dc.date.accessioned | 2019-07-22T08:43:44Z | |
dc.date.issued | 2019-07-06 | |
dc.date.submitted | 2019-06-25 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/7951 | |
dc.description.abstract | In the report titled “Form and Contact Relationship in Art”, the object is an identical form
for the individual and this identical form constitutes a kind of “genre” theme, considering
this determination, it is examined in this study that how the individuals perceives the object
and how they communicate with the object and space. For this purpose, in the first part, it is
addressed that individuals do not perceive the object with a mere ability to know, rather
through an approach based on a form of empathy impulse and it is aimed to imply that this
empathy impulse assigns a new meaning to the objects. Also, with aesthetic lenses, the
relationship between artist and object is examined by considering the changing usage
domains of the object. In addition, in the work of art, the new place assigned to the form is
questioned through the changing forms of the object. In the second part of the study, the new
place assigned to the form is examined through the variables such as interaction,
communication, randomness and encounter and it is stated that space is also a relational
world. Considering the concept of the contact, the new place assigned to the form in objective
and spatial sense are consolidated with practices. | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Nesne | |
dc.subject | Birey | |
dc.subject | Algı | |
dc.subject | Biçim | |
dc.subject | Temas | |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Güzel sanatlar | tr_TR |
dc.title | Sanatta Biçim - Temas İlişkisi | tr_TR |
dc.title.alternative | Form And Contact Relationship in Art | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | “Sanatta Biçim – Temas İlişkisi” başlıklı raporda nesnenin birey için özdeş bir biçim olduğu,
bu özdeş biçimin ise bir tür teması doğurduğu saptanarak bugün bireyin nesneyi nasıl
algıladığı, nesneye ve mekâna nasıl temas ettiği incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda
birinci bölümde insanın nesneleri salt bir bilme yetisi ile algılamadığı, aksine bir özdeşleyim
içtepisi ile nesnelere yaklaştığı, bu özdeşleyim içtepisinin de nesnelere yeni bir anlam
kazandırdığı ifade edilmek istenmiştir. Estetik bir tutumla beraber nesnenin değişen kullanım
alanları göz önünde bulundurularak sanatçı – nesne ilişkisi incelenmiştir. Sanat yapıtında
nesnenin değişen biçimleri üzerinden biçimin yeni yeri sorgulanmıştır. İkinci bölümde
biçimin yeni yeri etkileşim, iletişim, rastlantısallık ve karşılaşma gibi faktörler üzerinden
incelenerek mekânın da bir ilişkisel dünya olduğu ifade edilmiştir. Değişen biçim anlayışları
ile beraber nesne ve mekân, bir tür etkileşim içinde olarak dış / iç dünya verileriyle kendi
biçimini yaratmaktadır. Bu doğrulta biçim, nesnel ve mekânsal anlamda bir temasla
oluşmakta ve sürekli bir değişim / dönüşüm geçirmektedir. Temas kavramı göz önünde
bulundurularak nesnel ve mekânsal anlamda biçimin yeni yeri, uygulamalar ile
pekiştirilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Heykel | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |