dc.contributor.advisor | Seferoğlu, Süleyman Sadi | |
dc.contributor.author | Bulut, Ebru | |
dc.date.accessioned | 2019-02-11T12:39:43Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-06-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5846 | |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis is to investigate middle school students' cyber bullying awareness levels based on students’, teachers’ and parents’ views. In this context, the opinions were taken to determine the demographic and socioeconomic characteristics of middle school students, teachers and parents, and the use of ICT tools. The study group of consisted of middle school students, teachers and parents. In this study, in 2015-2016 academic year, data were taken from 512 students who are studying in middle school from 10 different provinces, 239 teacher who are performing a duty in 39 provinces and 143 parents who are living in 19 different provinces. The data has been collected in the online platform. In this study 'The Survey on Cyber Bullying Behaviours Awareness' improved by the researcher as based on the literature and 'Personal Information Forms' were used. In order to analyze the data, frequencies and percentages have been calculated and also T-Test and ANOVA Test were applied. In the light of this research, awareness of cyber bullying is high on the middle school students. Also, with the help of the observations of teachers and parents, the levels of awareness of cyber bullying of middle school students are high as well. According to the findings, sexes of middle school students and their parent's level of income effect their cyber bullying awarenesses. According to the findings of the research, the places where students spent most of their time are the same places in which they are exposed to cyber bullying. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Sanal Zorbalık | |
dc.subject | Sanal Zorbalık Farkındalığı | |
dc.subject | Okulda Sanal Zorbalık | |
dc.title | Öğrenci, Öğretmen ve Velilerin Gözünden Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Zorbalık Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez çalışmasının amacı, öğrenci, öğretmen ve velilerin gözünden ortaokul öğrencilerinin sanal zorbalık farkındalık düzeylerini incelemektir. Bu kapsamda öncelikle ortaokul öğrencilerinin, öğretmenlerin ve velilerin demografik ve sosyoekonomik özellikleri ile bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanım durumlarını belirlemek için görüşleri alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ortaokul öğrencileri, öğretmenler ve veliler oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında 2015-2016 eğitim-öğretim yılında 10 ilden ortaokulda öğrenim gören toplam 512 öğrenci, 39 ilde görev yapan toplam 239 öğretmen ve 19 farklı ilde yaşayan 143 veliden veri toplanmıştır. Veri toplama araçlarının uygulanması işlemi çevrim-içi ortamda gerçekleştirilmiştir. Çalışmada araştırmacı tarafından alanyazına dayalı olarak geliştirilen “Sanal Zorbalık Davranışları Farkındalık Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formları” kullanılmıştır. Verilerin analizi için frekans ve yüzde hesaplanmış, T-Testi ve ANOVA Testi uygulanmıştır. Araştırma bulguları ortaokul öğrencilerinin sanal zorbalık farkındalık düzeylerinin yüksek olduğunu göstermektedir. Öğretmenlerin ve velilerin gözlemlerine göre ortaokul öğrencilerinin sanal zorbalık farkındalık düzeylerinin de yüksek olduğu görülmektedir. Bulgulara göre ortaokul öğrencilerin cinsiyeti ve ailelerinin gelir düzeyleri sanal zorbalık farkındalıklarını etkilemektedir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre öğrencilerin en fazla zaman geçirdikleri ortamlar aynı zamanda en fazla sanal zorbalık davranışlarıyla karşılaştıkları ortamlardır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |