Browsing Çocuk Gelişimi Bölümü Tez Koleksiyonu by Rights "info:eu-repo/semantics/restrictedAccess"
Now showing items 1-14 of 14
-
0-6 Yaş Arası Çocukların Gelişim Düzeyleri ile Annelerinin Örselenme Yaşantıları ve Aile Yaşam Kaliteleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019)ABSTRACT Özdemir M., The Examination of the Relation Between Developmental Levels of 0-6 Years Children and Mothers’ Abuse Experiences and Family Quality of Life, Hacettepe University, Graduate School of Health Sciences, ... -
Anaokullarında 48-60 Ay Çocuklara Uygulanan Yapılandırılmış Kavram Haritası Temelli Kavram Eğitim Programının Çocukların Görsel - Uzamsal Algı Mekanizmalarına Etkisi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2017-05-18)This research was conducted to investigate the effect of the structured concept map-based training program on the visualspatial perception mechanisms of children aged 48-60 months. It is known that visual-spatial related ... -
Anasınıfına Devam Eden Dört Beş Yaş Çocukların Yaratıcı Düşünme Becerilerine Duyu Eğitim Programının Etkililiğinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2017)In this research, the differences in creative thinking abilities of three different groups of children before and after sensory training period was studied. The experimental groups were one of which receives planned ... -
Bağımsız Anaokullarına Devam Eden Çocukların Duygu Düzenleme ve Sosyal Problem Çözme Becerileri ile Ebeveynlerinin Duygusal Okuryazarlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2017)The main purpose of this research is to examine the relation between children's emotional regulation and social problem solving skills and their parents' emotional literacy level. Besides, the child's emotional regulation ... -
Bilinçli Farkındalık Aile Eğitim Programının Ebeveynlerin Bilinçli Farkındalıkları, Yetkinlik Algıları ve İletişim Düzeyleri ile Çocukların Davranış Sorunları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2020-08-13)In this study, examining the effect of the Mindfulness parent training programme developed for the parents of preschool children (preschoolers) on parents’ mindfulness, perception of competence, communication levels and ... -
Ebeveynlerin Bebeklik Döneminde Karşılaştığı Problem Davranışlar ve Çözüm Yaklaşımları
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2018)In this study, problem behaviours that parents encounter in toddlerhood and their approaches for solutions are investigated with the developed Toddler Problem Behavior Scale (TPBS) and by mixed research. At first, it was ... -
Ergenlerin Psikolojik Dayanıklılık Düzeylerini Etkileyen Bireye Özgü Çeşitli Değişkenlerin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2021)This research aimed to determine whether mindfulness, self-esteem, life satisfaction, and self-competence are related to resilience for adolescents having experienced risky life events and test whether these variables ... -
Kaynaştırma Uygulaması Yapılan Okul Öncesi Sınıflarında Drama Eğitim Programının Çocukların Etkileşimi ve Sosyal Bilgi İşleme Sürecine Etkililiğinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2017-11-24)Şenol, F.B., The Effectiveness of Drama Teaching Program on Interacation and Social Information Processes at Preschool Classrooms Applying Inclusive Education, Hacettepe University Institute of Health Sciences Child ... -
Okul Öncesi Dönem Çocukların İsim Yazma, Yazı Farkındalığı ve Alfabe Bilgisi Becerilerinin İncelenmesi ve Erken Okuryazarlık Açısından Risk Grubunda Olan Çocuklarla Karşılaştırılması
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this research; It was aimed to determine whether there is a significant difference between the name writing, print awareness and alphabet knowledge of normally developing preschool children according to age, ... -
Otizmden Kurtulma Yanılgısıyla Yaşamak: Annelerin Deneyimlerine İlişkin Bir Gömülü Teori Çalışması
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024-01-02)The aim of this research is to gain in-depth understanding of the experiences of mothers with children who have been diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) or who are considered at risk of developing ASD. Charmaz's ... -
Öğrenme Güçlüğüne Yönelik Gelişimsel Bir Değerlendirme Aracı: Çocuk, Ebeveyn ve Öğretmen Ölçeği
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024-07-09)The study aims to address the gap in early detection of specific learning disabilities by crafting the Early Learning Disability Symptoms Assessment Tool. The study, employing an exploratory-sequential mixed-methods design, ... -
Özel Gereksinimli Çocuğu Olan Anne Babaların Cinsel Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024-02-26)In this study, it was aimed to examine the attitudes of parents with children with special needs towards sexual education in terms of different variables. The research was designed in the descriptive survey model, which ... -
Özgül Dil Bozukluğu Olan Çocuklarda Sözel Çalışma Belleği, Dil ve Dikkat Becerilerinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this study was to determine the relationship between verbal working memory performances, language and attention skills of children with specific language impairment. For this purpose, correlational research model ... -
Prematüre Bebek Annelerinin Deneyimlerine İlişkin Bir Gömülü Teori Çalışması: Uzun ve Zorluklarla Dolu Bir Yolda Yürümek
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023-05-31)This study aims to examine the experiences of mothers with premature infants/children and construct the theoretical structure regarding these experiences. Charmaz’s (2014) constructivist grounded theory methodology was ...