dc.contributor.advisor | Sönmez, Nazan | |
dc.contributor.author | Karcı, Arzu | |
dc.date.accessioned | 2018-07-10T13:38:38Z | |
dc.date.available | 2018-07-10T13:38:38Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-06-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/4640 | |
dc.description.abstract | ABSTRACT
Karcı, Arzu. Adaptation of Turkish Tile Motifs to Contemporary Painting, Master’s Art Report, Ankara, 2018
The aim of this work is to research the possibilities of the use of local and cultural elements in forming a contemporary Turkish painting language having distinctive qualities in the international art stage at the present time, in which cultural imperialism is experienced along with globalization, and thus the possibilities of the adaptation of one of the most valuable cultural treasures of our culture, Turkish tile patterns, to modern painting.
Accordingly, in the first chapter the relationship between globalization and cultural imperialism and the effects of cultural imperialism in the field of art will be examined. From this point of view, in the second chapter the works of Turkish artists from the pre-Republican period to the present time in forming a contemporary Turkish painting language as a stance against cultural imperialism, which causes standardization in art just like it does in other subjects, will be presented through examples of their artworks.
In the third chapter, information about one of our cultural treasures, Turkish tile art will be provided and the development and history of Turkish tile art from the Anatolian Seljuks to the present time will be conveyed by supporting them with examples.
In the fourth chapter, the Turkish tile patterns in the applications carried out within the scope of the art report titled “The Adaptation of Turkish Tile Patterns to the Contemporary Painting” will be analysed.
Keywords: Tile, motif, painting, globalization, art, cultural imperialism | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY……………………………………………………………………i
BİLDİRİM……………………………………………………………………………...ii
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI………………………..iii
ETİK BEYAN…………………………………………………………………………iv
TEŞEKKÜR…………………………………………………………………………..v
ÖZET…………………………………………………………………………………..vi
ABSTRACT…………………………………………………………………………..vii
İÇİNDEKİLER………………………………………………………………………...viii
RESİMLER DİZİNİ……………………………………………………………………xi
ÇİZİMLER DİZİNİ……………………………………………………………………xvii
GİRİŞ……………………………………………………………………………….......1
I. BÖLÜM………………………………………………………………………………4
1. KÜRESELLEŞME VE KÜLTÜR EMPERYALİZMİ……………………......4
2. KÜLTÜR EMPERYALİZMİ VE SANAT………………………………….....7
II. BÖLÜM: CUMHURİYETİN İLK YILLARINDAN GÜNÜMÜZE TÜRK RESMİNDE SANATSAL KİMLİK OLUŞTURMADA GELENEK ETKİLEŞİMİ VE ULUSALLIK………………………………………………………………………..9
2.1. Çallı Grubu……………………………………………………………….......9
2.2. Müstakiller Grubu……………………………………………………..........12
2.3. “d” Grubu……………………………………………………………….........15
2.4. Yeniler Grubu…………………………………………………………..........18
2.5. On’lar Grubu……………………………………………………………20
2.6. 1950 Sonrası Türk Resminde Gelenek Etkileşimi………………..23
2.6.1. Kaligrafik etkileşim………………………………………………...23
2.6.2. Minyatür etkileşimi…………………………………………………35
2.6.3. Süsleme ve tezyini sanatlar etkileşimi…………………………...42
2.6.4. Halk resimleri (cam altı resimleri) etkileşimi……………………..49
2.6.5. Nuri Abaç özelinde gölge oyunları etkileşimi……………………51
III. BÖLÜM: ÇİNİ TANIMI, TÜRK ÇİNİ SANATI KÖKENİ VE TARİHÇESİ…...53
3.1. Çininin Tanımı ve Türk Çini Sanatının Kökeni……………………53
3.2. Anadolu Selçuklu Dönemi Türk Çini Sanatı………………………54
3.3. Osmanlı Dönemi Türk Çini Sanatı…………………………………..60
3.3.1. Beylikler Devri ve Erken Dönem Osmanlı Türk Çini Sanatı….60
3.3.2. Klasik Dönem Osmanlı Türk Çini Sanatı……………………….72
3.3.3. Geç Dönem Osmanlı Türk Çini Sanatı…………………………81
3.4. 18. Yüzyıldan Günümüze Türk Çini Sanatı………………………..84
IV. BÖLÜM: UYGULAMALARDA KULLANILAN ÇİNİ MOTİFLERİ…………..86
4.1. Hatayiler…………………………………………………………………86
4.2. Lale, Karanfil, Bahar Dalı, Sümbül Motifleri………………………90
4.3. Saz Yolu Yaprak Motifleri…………………………………………….93
4.4. Bulut Motifleri…………………………………………………………..94
4.5. Kuş Motifleri…………………………………………………………….96
V. BÖLÜM: UYGULAMALAR…………………………………………………….100
SONUÇ………………………………………………………………………………115
KAYNAKÇA…………………………………………………………………………117
EK 1. TURNİTİN RAPORU………………………………………………………..122
| tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Çini | tr_TR |
dc.subject | Motif | tr_TR |
dc.subject | Küreselleşme | tr_TR |
dc.subject | Sanat | tr_TR |
dc.subject | Kültür emperyalizmi | tr_TR |
dc.subject | Resim | tr_TR |
dc.title | Türk Çini Motiflerinin Çağdaş Resme Uyarlanması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | ÖZET
Karcı, Arzu. Türk Çini Motiflerinin Çağdaş Resme Uyarlanması, Yüksek Lisans Sanat Eseri Raporu, Ankara, 2018
Bu çalışmanın amacı, küreselleşmeyle birlikte bir tür kültür emperyalizminin de yaşandığı günümüzde, uluslararası sanat sahnesinde ayırıcı özelliklere sahip, çağdaş bir Türk resim dilini oluşturmada yerel ve kültürel unsurların kullanılmasının ve buradan hareketle, en kıymetli kültürel hazinelerimizden olan Türk çini motiflerinin çağdaş resme uyarlanmasının olanaklarını araştırmaktır.
Buna göre, birinci bölümde, küreselleşme ve kültür emperyalizmi arasındaki ilişki ile kültür emperyalizminin sanat alanındaki etkileri incelenecektir. Buradan hareketle, ikinci bölümde, her konuda olduğu gibi sanat alanında da tektipleşmeye yol açan kültür emperyalizmine karşı bir duruş olarak, Cumhuriyet öncesinden günümüze, Türk sanatçıların çağdaş bir Türk resim dili oluşturma konusundaki çalışmaları eserlerinden örneklerle ortaya koyulacaktır.
Üçüncü bölümde kültürel hazinelerimizden Türk çini sanatı ile ilgili bilgiler verilecek, Anadolu Selçuklular’dan günümüze Türk çini sanatının gelişimi ve tarihçesi örneklerle desteklenerek aktarılacaktır.
Dördüncü bölümde “Türk Çini Motiflerinin Çağdaş Resme Uyarlanması” konulu sanat raporu kapsamında gerçekleştirilen uygulamalarda yer alan Türk çini motifleri incelenecektir.
Son olarak, uygulamalarda kullanılmak üzere seçilen motiflerle gerçekleştirilen çalışmalar, analizleriyle birlikte sunulacaktır.
Anahtar Kelimeler: Çini, motif, resim, küreselleşme, sanat, kültür emperyalizmi | tr_TR |
dc.contributor.department | Seramik | tr_TR |