Abstract
ABSTRACT
TOLUN, Fatma Elif. Restlessness of the Object, Doctor of Fine Arts in Thesis,
Ankara, 2018.
The history of the object / object in the historical process, which is from the past
to the present day, has become one of the indispensable subjects of human
history. People's view of the object, its reach and comprehension have changed
over time. In the field of art, as it is in the life cycle, the object has become a
concept that is constantly changing, producing new meanings and forms. In this
thesis study, the transformation process of objects, the relations that artists
established with the world of objects, and the forms of approach they have
created with new meanings they have put into objects have been examined. In
this context, the question of life through object in art, personalization of objects
and reconstruction of the memory was emphasized. In a general perspective,
objects have been transformed into visual objects, objects of art, and a means of
expressing sensitivities and uneasiness, with circulation between the
environment and memories. Whatever the theme of art throughout history, it
includes a language and aesthetic creation process that is different from the
meanings used in everyday life.
In the personal applications section of this thesis.works described "Barrels",
"Fragmentation and Transformation", "Ghost City", "Wreck and Life" and
"Memory" by way of handling and expressing the object, inquires myself, my
experience, present time and today’s art. Paintings and art objects are a natural
part of people's existence and destruction as they create their own living space
and circulate with new meanings. It was questioned by studying the existence
and change of the object in a formal and conceptual way. Thus, the thesis and
art works carry a different type of meaning and a different journey of readings.
Key Words
Art, object, restlessness, memorial object, memory, space
xmlui.mirage2.itemSummaryView.Collections
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation
KAYNAKÇA
Aİ Weiwei, 2017, Porselene Dair, Sergi Kataloğu, Editörler: Ayşen Anadol, Erman
Ata Uncu, Sakıp Sabancı Müzesi, İstanbul, 17 Eylül 2017-28 Ocak 2018
AKAY, Ali, 2005, Tekinsiz, Sergi kataloğu, Akbank Sanat, İstanbul, 15 Eylül – 23
Ekim 2005
ALPTEKİN, Hüseyin Bahri, 2011, Ben Bir Stüdyo Sanatçısı Değilim, Salt
Yayınları, İstanbul
ARDERY, Julie, 2000, Ma r c Qu i n n ’s S u s p e n d e d Ga rd e n , Erişim:
29.01.2018, https://goo.gl/T9BmbK
BACHELARD, Gaston, 2008, Uzamın Poetikası, çev. Alp Tümertekin, İthaki
Yayınları, İstanbul
BARKER, Stephen, (1996), Excavations and Their Objects: Freud’s Collection of
Antiquity, State University of New York Press, New York
BARNABY, Martin, 2017, Asılı Adam Ai Weiwei’in Tutuklanışı, çev. Haluk
Barışcan, Metis Yayıncılık; İstanbul
BARTHES, Roland, 2012, Gösterge Bilimsel Serüven, Çev. Mehmet Rifat, Sema
Rifat, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
BAUDRILLARD, Jean, 2010, Sanat Komplosu, çev. Elçin Gen-Işık Ergüden,
İletişim Yayınları, İstanbul.
BAUDRILLARD, Jean, 2012, Şeytana Satılan Ruh ya da Kötülüğün Egemenliği,
çev. Oğuz Adanır, Doğu Batı yayınları, Ankara
BAUDRILLARD, Jean, 21/3/2014, Çağdaş Sanat: Kendi Kendisiyle Çağdaş
Sanat, Çev. Ali Artun, e-skop. Erişim: 28.01.2018, https://goo.gl/NacFXL
BERGSON, Henri, 2007, Madde ve Bellek, çev. Işık Ergüden, Dost Kitabevi,
Ankara
BERMAN, Marshall, Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, Çev. Ü. Altuğ, B. Peker,
İletişim Yayınları, İstanbul, 2005
140
BEYKAL, Canan, 1991, 5 Kasım 1991 Salı - 6 Kasım 1991 Çarşamba - 7 Kasım
1991 Perşembe (Üç Gün) "Beuys Etkinlikleri", Plastik Sanatlar Derneği
Yayınları, Mas Matbaacılık, İstanbul
BOZKURT, Nejat, 1995, Sanat ve Estetik Kuramları, Sarmal Yayınları, İstanbul
BRYSON, Norman, 1990, Looking at the Overlooked: Four Essays on Still Life
Painting, Cambridge University Press, U.K.
CEVİZCİ, Ahmet, 2012, Felsefe Sözlüğü, Say Yayınları, İstanbul
COLLINS Jo, JERVIS John, 2008, Uncanny Modernity, Cultural Theories,
Modern Anxietie, Palgrave Macmillan, U.K.
ÇALIKOĞLU, Levent, 2010, Site Sarkis, Sergi Kataloğu, Editör: Barış Tut,
İstanbul Modern Sanat Müzesi, İstanbul, 11-Eylül-2009 – 10 Ocak 2010
DANTO, Arthur C., 2010, Sanatın Sonundan Sonra, çev. Zeynep Demirsu, ayrıntı
Yayınları, İstanbul
DANTO, Arthur, 2015, Sanat Nedir? çev. Zeynep Baransel, Sel Yayıncılık,
İstanbul
Elçiler “The Ammbressadors”- Genç Hans Holbein, 1 Temmuz 2014, Sanatla
Başla, Blog Sayfası, Erişim: 15.06.2017, https://goo.gl/LJJjQe
ERGÜDEN, Akın, 1990, Felsefe ve Sanat, Ara Yayıncılık, İzmir
ERTEN İNAY, Özlem, Erdağ Aksel’in El Yakan Heykeli, Lebriz.com. Erişim:
https://goo.gl/SH3W8z, 27.01.2018
FOCAULT, Michel, 2015, Gözaltında Tutma ve Cezalandırma: Hapishanenin
Doğuşu, İmge kitabevi, Ankara
FOSTER, Hal, 2013, Sanat Mimarlık Kompleksi Küreselleşme Çağında Sanat,
Mimarlık ve Tasarımın Birliği, Çev. Serpil Özaloğlu, İletişim Yayınları,
İstanbul
FOUCAULT, Michel, 2005, Özne ve İktidar- Seçme Yazılar 2, 2. Baskı,Çev. Işık
Ergüden, Ayrıntı Yayınları, İstanbul
141
FREUD, Sigmund, 1919, The Uncanny, Massachusetts Institute of Technology,
Erişim: 20.08.2012, http://web.mit.edu/allnmc/www/freud1.pdf
FREUD, Sigmund, 1996, Düşlerin Yorumu, Çev. Dr. Emre Kapkın, Payel
yayınları, İstanbul
FREUD, Sigmund, 2003, The Uncanny, çev.David McLintock, Penguen Books,
Great Britain
HAGGIS, Paul , 2004, Çarpışma (Crash) Filmi, Erişim: 07.03.2018,
http://www.imdb.com/title/tt0375679/
HARRİSON, C., WOOD, P., 2011, Sanat ve Kuram 1900-2000 Değişen Fikirler
Antolojisi, çev. Sabri Gürses, Küre Yayınları, İstanbul
KACAKKOVA, 23 Ekim 2011, Holbein’in Tablosu Karşısında Dostoyevski, Mutlak
Töz, Blog sayfası, Erişim: 09.01.2017, https://goo.gl/ymVD3s
KILINÇ, Hazel, 29.01.2016, Joseph Beuys ve Sanatı, Erişim: 29.01.2018,
https://goo.gl/sLVXmD
KORTUN, Vasıf, 1993, Anı/Bellek1: Sergi kataloğu, Mas Matbaası, İstanbul
KRAUSSE, Anna, Carola,2005, Rönesans’dan Günümüze Resim Sanatının
Öyküsü, çev. Dilek Zaptıcıoğlu, Literatür Yayıncılık, İstanbul
KRISTEVA, Julia, 2009, Kara Güneş, çev. Nesrin Demiryontan, Bağlam
Yayıncılık, İstanbul
LEPPERT, Richard, 2009, Sanatta Anlamın Görüntüsü İmgelerin Toplumsal
İşlevi, Çev. İsmail Türkmen, Ayrıntı Yayınları, İstanbul
PALLASMAA, Juhani, 2016, Tenin Gözleri, çev. Aziz Ufuk Kılıç, Yapı Endüstri
Merkezi Yayınları, İstanbul
PAMUK, Orhan, 2013, Masumiyet Müzesi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
PAMUK, Orhan, 2016, Hatıraların Masumiyeti, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
RANCIERE, Jacques, 2014, Estetiğin Huzursuzluğu, çev. Aziz Ufuk Kılıç, İletişim
Yayıncılık, İstanbul
142
SCHAMA, Simon, Hatıraların Masumiyeti: Orhan Pamuk Masumiyet Müzesi,
29.02.2016, indigodergisi.com, Erişim: 07.03.2018, https://goo.gl/ZS9RX9
SONSUZ, İlham, 23 Mayıs 2016, Sanat Uzun-Tekinsiz 1. Bölüm, Radyo
Programı, Erişim: 03.12.2017, https://goo.gl/oUKMh6
ŞENER, Dilek, 2001, Hayalet Şehrin Tuvaldeki Öyküsü, Elif Fatma TOLUN
Hayalet Şehir Sergi Kataloğu, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi, Kuzey
Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
TANPINAR, Hamdi, Ahmet, 1998, Bütün Şiirleri, Dergah Yayınları, İstanbul
TİMUÇİN, Afşar, 2004, Felsefe Sözlüğü, Bulut Yayınları, İstanbul
Tracey Emin’in Meşhur Yatağı 2 Milyon Sterline Satıldı, 02/07/2014, Diken.com,
Erişim:12.12.2017, https://goo.gl/cGN8fM
TUNCA, Mutlu, Gülru, 2009, Metinsel kopya üretimi: Bir tarihsel proje olarak?
İtalya: yeni bir yerel peyzaj?, Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi,
Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara
TURGUT, İhsan, 1990, Sanat Felsefesi, Karınca Matbaacılık, İzmir
ÜNAY, Seniha, 2015, Sanatta yaratıcılığın Ateşleyicisi: Nesne, Yüksek Lisans
Tezi, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara
YILMAZ, Mehmet, 2005, Modernizmden Postmodernizme Sanat, Ütopya
Yayınevi, Ankara
ZİZEK, Slavoj, 2005, Yamuk Bakmak: Popüler Kültürden Jacques Lacan’a Giriş,
Metis Yayınları, İstanbul