Show simple item record

dc.contributor.advisorYerelii, Ahmet Burçin
dc.contributor.authorGümüş, Mustafa
dc.date.accessioned2018-02-13T12:53:35Z
dc.date.available2018-02-13T12:53:35Z
dc.date.issued2017-01-15
dc.date.submitted2018-01-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/4296
dc.description.abstractThis thesis aims to determine the borrowing capacity and alternatives of Turkish local governments through capital markets considering the international practices. Firstly, we analyze international municipal bond bank activities, Ilbank operational and financial structure and developed a bond issue model for Ilbank. We carry out a scenario analyzes for our model considering the commercial banks credit interest rates, corporate bonds interst rates and treasury bonds interest rates between 2013-2015. As a result, we find out that local governments can make a %18,33 interest rate savings compare to the commercial banks credits to local governments in a good possibility. However, if Ilbank gets 100 basis point as a commission rate and could not achieve borrowing less than +100 basis point compare to the treasury borrowing rate, there will not be any interest rate advantages for local governments in the model. Secondly, we propose a money market model for local goverment both for their credits and deposits. We carry out a second scenario analyzes for our model considering the Takasbank Money Market and Tukish Central Bank statistics. As a result, we find out that local goverments can get %21 to %30 more interest earnings for their deposits and pay %10-%25 less for their short term credits. Laslty, we analyze the demand and supply side factors of municipal bonds in Turkey and we proposed a municipal bond structure for metropolitan municipalities and their subsidiary companies in which the bonds have variable interest rates, a large part of the issue should be sold in the international capital markets and national part of the issue may be in the form of private placement or sales to qualified investors. We suggest a pooled finance model via İlbank for the municipalities other than metropolitans.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY Vİİİ BİLDİRİM ii ÖZET Vİ ANAHTAR SÖZCÜKLER Vİ ABSTRACT Vİİ İÇİNDEKİLER Vİİİ SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ Xİİ TABLOLAR DİZİNİ XİV ŞEKİLLER DİZİNİ XVİ GRAFİKLER DİZİNİ XVİİ GİRİŞ 1 1. BÖLÜM YEREL YÖNETİMLER, MALİ KAYNAKLARI, HARCAMALARI VE BORÇLANMA 5 1.1. Genel Olarak Yerel Yönetim Kavramı.......................................................................5 1.2. Yerel Yönetimler ile Merkezi Yönetim Arasındaki İlişkiler................................6 1.2.1. Hizmetlerin Paylaştırılması 7 1.2.2. Gelirlerin Paylaştırılması 9 1.2.2.1. Vergi Gelirlerinin Paylaşımı...........................................................................11 1.2.2.2. Yönetimlerarası Kaynak Transferleri............................................................12 1.2.2.2.1. Gelir Paylaşım Düzenlemeleri 13 1.2.2.2.2. Bağış ve Yardımlar 13 1.3. Yerel Yönetimler ve Borçlanma................................................................................14 1.3.1. Borç Kaynakları ve Borçlanma Yöntemleri 18 1.3.1.1. Uluslararası Banka ve Yatırım Kuruluşları 20 1.3.1.2. Bankacılık Sistemi ve Yerel Yönetim Bankacılığı 21 1.3.1.3. Sermaye Piyasaları 24 1.3.1.3.1. Sermaye Piyasalarından Borçlanmada Belirleyiciler ve Gereklilikler 25 1.3.1.3.1.1. Makroekonomik Koşullar 25 1.3.1.3.1.2. Finansal Yapı ve Kurumlar 25 1.3.1.3.1.3. Mali ve Kurumsal Yapı 26 1.3.1.3.1.4. Kredi Derecelendirme 26 1.3.1.3.2. Sermaye Piyasalarından Doğrudan Kaynak Sağlama ve Yerel Yönetim Tahvilleri 28 1.3.2. Borçlanmadan Kaynaklanan Sakıncalar ve Sakıncaların Giderilmesi 60 1.3.2.1. Borçlanmanın Sınırlandırılması 61 1.3.2.2. Yerel Yönetimlerin Gözetimi 63 1.3.2.3. Merkezi Yönetim Kefaletinin Kaldırılması ve Piyasa Şartlarında Faaliyette Bulunma 63 2. BÖLÜM TÜRKİYE’DE YEREL YÖNETİMLER 65 2.1. Türkiye’de Yerel Yönetim Birimleri 65 2.1.1. İl Özel İdareleri 66 2.1.2. Belediyeler 66 2.1.3. Köyler 68 2.1.4. Mahalli İdare Birlikleri 68 2.2. Türkiye’de Yerel Yönetimlerin Mali Kaynakları ve Harcamaları 69 2.2.1. Belediyelerin Mali Kaynakları ve Harcamaları 70 2.2.1.1. Belediye Öz Gelirleri 70 2.2.1.2. Belediyelere Yapılan Merkezi Yönetim Transferleri 71 2.2.1.3. Belediyelerde Borçlanma 72 2.2.1.3.1. Belediyelerde İç Borçlanma 73 2.2.1.3.2. Belediyelerde Dış Borçlanma 75 2.2.1.3.3. Tahvil İhracı Yoluyla Borçlanma 76 2.2.1.4. Belediyelerin Giderleri 77 2.2.2. Büyükşehir Belediyelerinin Mali Kaynakları ve Harcamaları 79 2.2.2.1. Büyükşehir Belediyeleri Öz Gelirleri 79 2.2.2.2. Büyükşehir Belediyelerine Yapılan Merkezi Yönetim Transferleri 79 2.2.2.3. Büyükşehir Belediyelerinin Borçlanması 80 2.2.2.4. Büyükşehir Belediyelerinin Giderleri 80 2.2.3. İl Özel İdarelerinin Mali Kaynakları ve Harcamaları 82 2.2.3.1. İl Özel İdarelerinin Öz Gelirleri 82 2.2.3.2. İl Özel İdarelerine Yapılan Merkezi Yönetim Transferleri 82 2.2.3.3. İl Özel İdarelerinin Borçlanması 83 2.2.3.4. İl Özel İdarelerinin Giderleri 83 2.3. Türkiye’de Yerel Yönetim Merkezi Yönetim İlişkisinin Mali Boyutu 84 3. BÖLÜM YEREL YÖNETİMLERİN SERMAYE PİYASALARI YOLUYLA FİNANSMANINA YÖNELİK YURTDIŞI UYGULAMALAR 90 3.1. Yerel Yönetim Bankacılığı Ülke Uygulamaları 90 3.1.1. Amerika Birleşik Devletleri 90 3.1.1.1. Vermont Yerel Yönetim Bankası 91 3.1.1.1.1. VYYB Tahvil İhraç Süreci 93 3.1.1.1.2. VYYB'nin Mali Yapısı 94 3.1.2. İngiltere 95 3.1.2.1. Yerel Yönetimler Borçlanma Ajansı 97 3.1.3. AB'de Yerel Yönetim Bankacılığı 99 3.1.3.1. Finlandiya 103 3.1.3.1.1. Finlandiya Belediye Finansman Şirketi 105 3.2. Yerel Yönetim Tahvilleri Ülke İncelemeleri 107 3.2.1. Amerika Bileşik Devletleri 107 3.2.1.1. ABD Tahvil Piyasası ve Piyasa Kurumları 109 3.2.2. Japonya 117 4. BÖLÜM TÜRK SERMAYE PİYASALARINA İLİŞKİN MODEL ÖNERİ VE UYGULAMALARI 122 4.1. İller Bankası İçin Yerel Yönetim Bankacılığı Model Önerisi ve Uygulaması 122 4.1.1. İller Bankası Hakkında Genel Bilgiler 122 4.1.2. İller Bankası'nın Finansal Verileri 124 4.1.3. İller Bankası ve Yerel Yönetimler Arasındaki Mali İlişkiler 128 4.1.4. İller Bankası Faaliyetlerinin Yerel Yönetim Bankacılığı Uygulamaları Çerçevesinde Değerlendirilmesi 130 4.1.5. Türkiye İçin Yerel Yönetim Bankacılığı Uygulama Model Önerisi 131 4.1.6. İller Bankası İçin Önerilen Model Uygulaması 137 4.1.6.1. Hazine Müsteşarlığı ve Bankaların Sermaye Piyasalarından Borçlanması 138 4.1.6.2. Yerel Yönetimlerin Borçlanma Maliyetleri 142 4.1.6.3. Yerel Yönetim Bankacılığı Uygulama Modeli 143 4.2. Türkiye'de Yerel Yönetimlerin Tahvil İhracı 146 4.2.1. Türkiye’de Yerel Yönetimlerin Tahvil İhraç Kapasitesi 147 4.2.1.1. Yerel Yönetim Tahvil Arz Kapasitesini Belirleyen Faktörler 147 4.2.1.1.1. Tahvil İhracına İlişkin Yasal Altyapı 147 4.2.1.1.2. Yerel Yönetimlerin Finansman İhtiyaçlarının Artması 148 4.2.1.1.3. Yerel Yönetimlerde Borçlanmayı ve Borç Yönetimini Destekleyecek Mali Yapı ve Kurumsal Kapasite 153 4.2.1.1.4. Kredi Değerliliğinin Arttırılmasına Yönelik Altyapı 159 4.2.1.2. Yerel Yönetim Tahvil Talep Kapasitesini Belirleyen Faktörler 163 4.2.1.2.1. Gelişmiş ve Derinliğe Sahip Finansal Yapı 163 4.2.1.2.2. İhraççılara Duyulan Güven ve İhraççıların Tanınırlığı 169 4.2.1.2.3. Borçlanma Araçlarının İkincil Piyasasının Varlığı 172 4.2.1.2.4. Tatminkar Getiri Oranları 174 4.2.1.2.5. Makroekonomik Koşullar 175 4.2.1.2.6. Finansal Hesap ve İşlemlerin Şeffaflığı ve Kamuyu Aydınlatma 178 4.2.2. Türkiye İçin Yerel Yönetim Tahvil İhraç Model Önerisi 179 4.3. Yerel Yönetimler Para Piyasası Modeli ve Uygulaması 187 4.3.1. Takasbank Para Piyasası 187 4.3.2. Yerel Yönetimlerin Banka Mevduat-Kredi Bilgileri ve Borç Vermeleri 193 4.3.3. Yerel Yönetimlerin Kısa Vadeli Finansmanlarına Yönelik Model Önerisi 195 4.3.3.1. Sadece Yerel Yönetimlerin İşlem Yapabileceği Yeni TPP 196 4.3.3.2. Yerel Yönetimlerin Mevcut TPP’de İşlem Yapması 197 SONUÇ VE DEĞERLENDİRME 199 KAYNAKÇA 205 EK 1: Mevzuat Değişiklik Önerileri 217 EK 2: Orjinallik Raporu 223 EK 3: Etik Kurul İzin Muafiyet Formu 224tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectyerel yönetim tahvilleritr_TR
dc.subjectyerel yönetim bankacılığı
dc.subjectyerel yönetimlerin borçlanması
dc.subjectiller bankası
dc.subjectyerel yönetimler para piyasası
dc.titleYerel Yönetimlerin Sermaye Piyasaları Yoluyla Finansmanı: Yerel Yönetim Tahvilleri, Yerel Yönetim Bankacılığı ve İller Bankası Uygulamasıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu tez, yurtdışı uygulamalar da dikkate alınarak Türkiye'de yerel yönetimlerin sermaye piyasasından borçlanma seçenekleri ile borçlanma kapasitelerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu çerçevede ilk olarak yerel yönetim bankacılığı uygulaması İller Bankası A.Ş. (İller Bankası) faaliyet ve mali yapısı ele alınarak incelenmiş, bir model önerisi getirilerek 2013-2015 yılları arasında yerel yönetimlerin ticari banka kredi faizleri, özel sektör borçlanma araçları faizleri ve Hazine Müsteşarlığı borçlanma faiz oranları dikkate alınarak bir senaryo analizi gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak iyi ihtimalde yerel yönetimlerin ticari banka kredileri için ödedikleri faiz oranlarından %18,33 oranında tasarruf etme imkanına sahip olacakları, İller Bankası borçlanmasının Hazine borçlanmasının 100 baz puan üzerinde ve komisyonunun da yine 100 baz puan olması durumunda faiz avantajı sağlanamayacağı ortaya konulmuştur. İkinci olarak yerel yönetimlerin kısa vadeli finansman ihtiyaçlarının giderilmesi ve mevcut nakitlerinin daha iyi şartlarda değerlendirilebilmesi amacıyla yerel yönetim para piyasası model önerisi getirilmiştir. Takasbank para piyasası ve Merkez Bankası verileri kullanılarak yapılan senaryo analizinde yerel yönetimlerin mevduatlarına %21’den %30’a kadar daha yüksek bir faiz geliri elde edecekleri, kredilerde ise %10’dan %25’e kadar daha düşük faiz maliyetine katlanacakları ortaya konulmuştur. Son olarak büyükşehir belediyeleri dışındaki belediyeler için İller Bankası aracılığıyla havuz yöntemiyle ihraç veya doğrudan İller Bankası'nın yerel yönetim bankacılığı faaliyeti kapsamında borçlanma önerilirken, büyükşehir/büyükşehir ilçe belediyeleri ve iştirakleri için değişken faizli, büyük tutarı yurtdışında ihraç edilmek üzere yurtiçi satışları da tahsisli satış yoluyla gerçekleştirilecek gelir tahsisli ortak (joint issue) bir tahvil ihraç modeli ve buna yönelik mevzuat değişiklik seti önerilmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentMaliyetr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record