Show simple item record

dc.contributor.advisorSaygı, Elif
dc.contributor.authorZengin Kılavuz, Pınar
dc.date.accessioned2024-02-19T08:14:26Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-01-19
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34703
dc.description.abstractIn this study, the effects of intelligence games used in mathematics lessons on the problem-solving skills of 7th grade students were examined and student opinions about the applied intelligence games were determined. In the quantitative part of the mixed-method study, a quasi-experimental design with pretest-posttest control group was used, and quantitative data were supported by qualitative research method by taking student opinions. The research was conducted with a total of 32 students in two seventh grade classes. While the lessons were taught according to the curriculum in the control group, intelligence games associated with mathematics subjects were applied in the experimental group in addition to the curriculum. "Non-Routine Problem Solving Test", "Routine Problem Solving Test" and "Student Opinion Form" prepared by the researcher were used as data collection tools, and semi-structured interviews were conducted and observation notes were taken by the researcher. Analysis of quantitative data was made with the SPSS program and content analysis was used in qualitative data analysis. According to the results of the research, while there was no significant difference in the routine problem test scores of the experimental and control groups, there was a significant difference in favor of the experimental group in the non-routine problem test scores. In the student opinions, it was concluded that the students enjoyed the process, found the games fun, stated that intelligence games contributed, and wanted to use intelligence games in mathematics lessons.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectZekâ oyunlarıtr_TR
dc.subjectProblem çözme becerisitr_TR
dc.subjectRutin problemtr_TR
dc.subjectRutin olmayan problemtr_TR
dc.subjectYedinci sınıf öğrencileritr_TR
dc.titleMatematik Dersinde Kullanılan Zekâ Oyunlarının 7. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerisine Etkisitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmada matematik dersinde kullanılan zekâ oyunlarının 7. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerisine etkisi incelenmiş ve uygulanan zekâ oyunlarıyla ilgili öğrenci görüşleri belirlenmiştir. Karma yöntemle gerçekleştirilen araştırmanın nicel kısmında ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmış, nicel veriler öğrenci görüşleri alınarak nitel araştırma yöntemiyle desteklenmiştir. Araştırma iki yedinci sınıf şubesindeki toplam 32 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda dersler müfredata göre işlenirken deney grubunda müfredatın yanında matematik konularıyla ilişkilendirilmiş zekâ oyunları uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacının hazırladığı “Rutin Olmayan Problem Çözme Testi”, “Rutin Problem Çözme Testi” ve “Öğrenci Görüş Formu” kullanılmış, ayrıca yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve araştırmacı tarafından gözlem notları alınmıştır. Nicel verilerin analizi SPSS programı ile yapılmış ve nitel veri analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre deney ve kontrol grubunun rutin problem testi puanlarında anlamlı bir fark bulunmazken rutin olmayan problem testi puanlarında ise deney grubu lehine anlamlı fark görülmüştür. Öğrenci görüşlerinde öğrencilerin süreçten keyif aldıkları ve oyunları eğlenceli buldukları, zekâ oyunlarının katkısı olduğunu belirttikleri, matematik dersinde zekâ oyunları kullanılmasını istedikleri sonucuna ulaşılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-02-19T08:14:26Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record