dc.contributor.advisor | Ay, Zeynep Sonay | |
dc.contributor.author | Karaaslan, Katibe Gizem | |
dc.date.accessioned | 2023-12-07T06:22:01Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34216 | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to determine the mathematical knowledge, process
skills, problem qualities and problem posing strategies of students following the
linear equations course supported by problem posing approach. This case study
was conducted in seventh grade mathematical course related with linear equations
topic with 20 students. 13 problem posing tasks during the course, 3 problem
posing tasks for each learning outcome at the end of the course and clinical
interviews were used as data collecting tools. Content analyse was used to
determine students’ mathematical knowledge and process skills, problem posing
strategies. Problem posing evaluation rubric was developed to evaluate the
problem qualities. Rubric consists of; clarity, mathematical accuracy, contextual
originality, originality in terms of mathematical relationships, complexity level and
pertinence to situation qualifications. Statistical tests were used to investigate
whether the problem qualities differed on learning outcome and type of problem
posing task. According to results, it was obtained that some of the students have
sufficient knowledge, but besides this some of them had lack of conceptual
knowledge and there was certain unsatisfactory skills among students. Problem
posing points in contextual originality, originality in terms of mathematical
relationships and complexity level qualifications increased significantly. Problem
posing strategies were defined as; dependence to problem posing task, forming
context, focusing on mathematical topics, emotional approach, integrating
unrelated structure, adhering to question template and focusing on difficulty. As a
conclusion, integrating problem posing approach into the lecture can be an
effective way to improve mathematical knowledge, skills and problem
qualifications. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Problem kurma | tr_TR |
dc.subject | Doğrusal denklemler | tr_TR |
dc.subject | Matematiksel süreç becerileri | tr_TR |
dc.title | Problem Kurma Yaklaşımıyla Desteklenen Bir Matematik Sınıfında Öğrencilerin Cebir Öğrenmelerinin ve Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada, problem kurma destekli yürütülen doğrusal denklemler dersleri
sonrasında, 7. sınıf öğrencilerinin matematiksel bilgi ve süreç becerilerini
belirlemek, öğrencilerin kurdukları problemlerin niteliklerini ve problem kurarken
kullandıkları stratejileri ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma bir durum
çalışmasıdır. 20 öğrenciyle yürütülen araştırma kapsamında 7. sınıf doğrusal
denklemlerle ilgili matematik dersleri problem kurmayla desteklenerek
yürütülmüştür. Ders planları doğrusal denklemler konusuna yönelik 3 kazanım baz
alınarak problem kurma temelinde hazırlanmış ve uygulanmıştır. Dersler sırasında
uygulanan 13 problem kurma görevi, dersler sonunda her kazanım için uygulanan
problem kurma görevleri ve bunlarla birlikte gerçekleştirilen klinik mülakatlar,
araştırmanın veri toplama araçlarını oluşturmaktadır. Öğrencilerin matematiksel
bilgi ve süreç becerilerini, kullandıkları problem kurma stratejilerini belirlemek için
içerik analizinden faydalanılmıştır. Problem niteliklerinin belirlenmesi amacıyla
problem kurmayı değerlendirme rubriği oluşturulmuştur. Rubrik, problemin
anlaşılırlığı, matematiksel açıdan doğruluğu, bağlamsal özgünlük, matematiksel
ilişkiler açısından özgünlük, karmaşıklık düzeyi ve koşullara uygunluk
niteliklerinden oluşmaktadır. Problem niteliklerinin kazanım bazında ve problem
kurma görevleri türlerine göre farklılık gösterip göstermediği araştırmak için non parametrik testlerden Friedman testi ve Wilcoxon işaretli sıralar testinden
yararlanılmıştır. Öğrencilerin bir kısmının doğrusal denklemler konusunda yeterli
bilgiye sahip oldukları ancak bazı öğrencilerin kavramsal bilgi eksiklikleri olduğu,
bazı becerilerin istenen düzeyde olmadığı görülmüştür. Öğrencilerin bağlamsal
özgünlük, matematiksel ilişkiler açısından özgünlük, karmaşıklık düzeyi
niteliklerindeki puanlarının arttığı görülmüştür. Kullanılan problem kurma
stratejileri; problem kurma görevine bağlı kalma, bağlam oluşturma, matematik
konularına odaklanma, duygusal yaklaşım, ilişkisiz yapı entegre etme, soru
kalıplarına bağlı kalma ve zorluğa odaklanma olarak belirlenmiştir. Problem
kurmanın derslere uzun süreli entegre edilmesinin, öğrencilerin matematiksel bilgi
ve becerilerinin gelişiminde, problem niteliklerinin geliştirilmesinde ve kullandıkları
stratejilerde etkili olabileceği düşünülmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | İlköğretim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-12-07T06:22:01Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |