dc.contributor.advisor | Sayın, Zülfükar | |
dc.contributor.author | Çorbacı, Uğurcan | |
dc.date.accessioned | 2023-08-21T10:53:42Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-07-19 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33930 | |
dc.description.abstract | Window displays, which are used to attract the attention of customers in clothing
stores, have become an important tool used by both employers and designers in
recent years. In fact, these visual communication indicators have been designed as
applications that fulfill the purpose of attracting customers and on the other hand,
they have undertaken the tasks of providing social communication and creating
beautiful sensory (aesthetic) impressions in the commercial context. Therefore, the
window displays of some clothing stores can be designed as an artistic presentation
and display area and can be differentiated from other displays.
In parallel with the continuous development of technology and the change in design
approaches in this context, unexpected interest and reaction environments can be
created in the normal course of life of the target audience by using original
illustrations, which are becoming more and more interesting day by day. So, by
attracting the attention of passers-by even with no intention to enter any stores with
the interesting graphic indicators used, they can arouse the curiosity to examine the
window display, attracting them to the store.
In order to further develop the window display illustrations, which have a great
impact on the life of the individual and thus on the life of the society in terms of both
function and aesthetics, it is very important to define the problems by researching
the subject, to develop solutions to the problems identified and to realize more
qualified illustrations in this context.
In the first chapter titled "Conceptual Framework" of the research consisting of
four chapters; the subject, purpose, problem, importance, method, limits and
iv
assumptions / hypotheses of the study are emphasized. In the second chapter
titled "Window Display Design in the Clothing Sector"; clothing, window display
and graphic applications in window display design are mentioned. In the third
chapter, the illustration applications in the prominent window display designs in
the world and in Turkey are analyzed; and analytical information is provided
about the illustrators, application methods and styles of the illustrations. Window
display illustration including two different clothing store, which has been used in
scope of this study as implementation, has been revealed by examining at 4th
and the last chapter. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Vitrin | |
dc.subject | Vitrin tasarımı | |
dc.subject | Resimleme | |
dc.subject | İllüstrasyon | |
dc.subject | Vitrin resimlemesi | |
dc.subject | Resimleme biçemleri | |
dc.subject | Grafik tasarım | |
dc.subject | Görsel iletişim tasarımı | |
dc.subject | Giyim | |
dc.title | Giyim Sektörüne Yönelik Vitrin Tasarımlarında Resimleme Biçemleri ve Uygulamalar | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Giyim sektörüne yönelik mağazalarda, müşterilerin ilgisini çekmek için kullanılan
vitrinler son yıllarda hem işverenler hem de tasarımcılar tarafından kullanılan
önemli bir araç haline gelmiştir. Öyle ki, bu görsel iletişim göstergeleri; bir
yandan müşteri çekme amacını yerine getiren uygulamalar olarak tasarlanırken,
diğer yandan tecimsel bağlamda toplumsal iletişimi sağlama ve güzel duyusal
(estetik) izlenimler yaratma görevlerini üstlenmiştir. Dolayısıyla da bazı giyim
mağazalarının vitrinleri sanatsal birer sunum ve sergileme alanı olarak
tasarlanabilmekte ve diğer vitrinlerden ayrışabilmektedir.
Teknolojinin sürekli gelişimi ve bu bağlamda tasarım yaklaşımlarının
değişmesine paralel olarak gün geçtikçe daha ilgi çekici hale gelen özgün
resimlemelerin vitrinlerde kullanılması ile hedef kitlenin normal yaşam seyrinde
beklenmedik ilgi ve tepki ortamları yaratılabilmektedir. Öyle ki; kullanılan ilginç
resimlemeler sayesinde herhangi bir mağazaya girme ereği olmayan gezginlerin
bile dikkatlerini çekerek, onlarda vitrini inceleme merakı uyandırabilmekte ve
böylece -hiç akıllarında yokken bile- onları mağazaya çekebilmektedir.
Bireyin, dolayısıyla da toplumun yaşamı üzerinde hem işlev hem de estetik
açısından çokca etkili olan vitrin resimlemelerinin daha da geliştirilmesi amacı
ile konunun araştırılarak problemlerinin tanımlanması, tespit edilen sorunlara
çözüm önerileri geliştirilmesi ve bu bağlamda daha nitelikli resimlemeler
gerçekleştirilmesi oldukça önemlidir.
Dört bölümden oluşan araştırmanın “Kavramsal Çerçeve” başlıklı birinci
ii
bölümünde; çalışmanın konusu, amacı, problemi, önemi, yöntemi, sınırları ve
varsayımları / hipotezleri üzerinde durulmaktadır. “Giyim Sektöründe Vitrin
Tasarımı” başlıklı ikinci bölümde; giyim, vitrin ve vitrin tasarımında grafik
uygulamalarından söz edilmektedir. Üçüncü bölümde Dünya’da ve Türkiye’de
öne çıkan vitrin tasarımlarındaki resimleme uygulamaları incelenmekte;
resimlemeciler, resimlemelerin uygulama yöntemleri ve biçemleri hakkında
irdeleyici bilgiler verilmektedir. Dördüncü ve son bölümde ise iki farklı giyim
mağazasına yönelik -uygulama çalışması- olarak gerçekleştirilen vitrin
resimlemeleri irdelenerek sunulmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Grafik | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-08-21T10:53:42Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | proficiencyinart | tr_TR |