Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorHiçdurmaz, Duygu
dc.contributor.authorAydın, Adeviye
dc.date.accessioned2017-03-30T11:23:19Z
dc.date.available2017-03-30T11:23:19Z
dc.date.issued2017-03-24
dc.date.submitted2017-03-14
dc.identifier.citationAydın A (2017). Hemşirelerin Bütüncül Hemşirelik Yeterliklerinin ve Bütüncül Hemşireliğe İlişkin Bakış Açılarının İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/3327
dc.description.abstractThe study was conducted as a descriptive study to investigate clinical nurses' holistic nursing competences and perspectives towards holistic nursing.The study was conducted in three stages. The first stage of the study that was conducted with 288 clinical nurses working in internal medicine, surgery units and intensive care was Turkish adaptation, validity and reliability study of “Holistic Nursing Competence Scale”. In the second phase of the study, distribution of the scores of “Holistic Nursing Competence Scale”, validity and relliability of which was proven, according to the nurses’ clinical and professional characteristics and appraisals towards holistic nursing was determined. In the third stage of the study focus groups with 25 nurses was conducted to determine the nurses’ perceptions towards holistic nursing and holistic nursing competence. Data were collected using descriptive data form, Holistic Nursing Competence Scale and semi-structured question form. Percentages, mean, confirmatory factor analysis, content validity ratio and content validity index, pearson correlation analysis, intraclass correlation coefficient, significance test for the difference between two means and one-way variance analysis were used for data analysis in the first and second stages of the study, content analysis was used in the third stage of the study. According to the study findings, the Turkish form of the Holistic Nursing Competence Scale was determined as equivalent to its original form and compatible with the Turkish culture and a valid and reliable tool for view of holistic nursing competence. Total holistic nursing competence score and sub-dimension scores increased with the shift of the nurses’ appraisals for holism towards positive. As a result of focus group interviews the nurses defined team collaboration, individualized approach and communication in the context of requirements for holism and holistic nursing. The most important consequence of holistic nursing was healing and decrease in treatment period. Obstacles to holistic nursing are insuffiency of nurse staff and time and thought of inadequacy. In direction of these results, use of Holistic Nursing Competence Scale in studies conducted in our country, recognization of the relations between increase of holistic nursing competence with increase of holistic appraisal of nursing, unit and organization by nurse mangers and organization managers and support for continuous development of staff, units and organization are suggested.en
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa ONAY SAYFASI iii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iv ETİK BEYAN v TEŞEKKÜR vi ÖZET vii ABSTRACT viii İÇİNDEKİLER ix SİMGELER VE KISALTMALAR xii ŞEKİLLER DİZİNİ xiii TABLOLAR DİZİNİ xiv 1. GİRİŞ 1 1.1. Problem Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 4 2. GENEL BİLGİLER 5 2.1. Bütüncüllük 5 2.2. Bütüncül Bakış Açısına Göre Hastalık 6 2.3. Sağlık Bakım Sisteminde Bütüncüllük 7 2.4. Bütüncül Hemşirelik 9 2.5. Hemşirelikte Bütüncül Teoriler 10 2.6. Bütüncül Hemşirelik Değerleri 12 2.7. Konsültasyon Liyezon Psikiyatri Hemşireliği Açısından Bütüncül Hemşireliğin Önemi 19 3. GEREÇ VE YÖNTEM 23 3.1. Araştırmanın Şekli 23 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri 23 3.3. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 24 3.3.1. Araştırmanın Birinci Aşamasının Örneklemi 25 3.3.2. Araştırmanın İkinci Aşamasının Örneklemi 26 3.3.3. Araştırmanın Üçüncü Aşamasının Örneklemi 26 3.4. Araştırmanın Etik Boyutu 27 3.5. Veri Toplama Araçları 27 3.5.1. Tanıtıcı Bilgiler Formu (Ek 3) 27 3.5.2. Bütüncül Hemşirelik Yeterlik Ölçeği (Holistic Nursing Competence Scale (HNCS) )(Ek 4) 28 3.5.3. Yarı Yapılandırılmış Odak Grup Görüşmesi Soru Formu (Ek 7) 29 3.6. Araştırmanın Uygulanması 29 3.7. Verilerin Değerlendirilmesi 33 3.8. Araştırmanın Sınırlılıkları 34 4. BULGULAR 35 4.1. Bütüncül Hemşirelik Yeterlik Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Bulguları 36 4.1.1. Bütüncül Hemşirelik Yeterlik Ölçeği’nin Dil ve Kapsam Geçerliği Bulguları 36 4.1.2. Bütüncül Hemşirelik Yeterlik Ölçeğinin Yapı Geçerliği Bulguları 37 4.1.3. Bütüncül Hemşirelik Yeterlik Ölçeği’nin Güvenirlik Bulguları 40 4.2. Bütüncül Hemşirelik Yeterlik Düzeylerinin Tanıtıcı ve Mesleki Özelliklere Göre Dağılımına ilişkin Bulgular 46 4.2.1. Hemşirelerin Bütüncül Hemşirelik Yeterlikleri Puan Ortalamaları 47 4.2.2. Hemşirelerin Bütüncül Hemşirelik Yeterliklerinin Tanıtıcı ve Mesleki Özelliklerine ve Bütüncül Hemşirelik İle İlgili Değerlendirmelerine Göre Dağılımı 48 4.3. Hemşirelerin Bütüncül Hemşirelik ve Bütüncül Hemşirelik Yeterliklerine Yönelik Algılarına İlişkin Bulgular 55 4.3.1. Bütüncül Hemşirelik İçin Gereklilikler Kategorisi 58 4.3.2. Bütüncül Hemşireliğin Sonuçları Kategorisi 62 4.3.3. Bütüncül Hemşireliğin Önündeki Engeller Kategorisi 63 4.3.4. Bütüncül Hemşireliğin Geliştirilmesine Yönelik Öneriler Kategorisi 68 5. TARTIŞMA 70 5.1. Araştırmanın Birinci Aşama Bulgularının Tartışılması 70 5.2. Araştırmanın İkinci Aşama Bulgularının Tartışılması 71 5.3. Araştırmanın Üçüncü Aşama Bulgularının Tartışılması 75 6. SONUÇLAR ve ÖNERİLER 81 6.1. Sonuçlar 81 6.2. Öneriler 83 7. KAYNAKLAR 85 8. EKLER EK 1. Klinik Araştırmalar Etik Kurul Yazısı EK 2. Hemşirelerin Bütüncül Hemşirelik Yeterliklerinin ve Bütüncül Hemşireliğe İlişkin Bakış Açılarının İncelenmesi“Aydınlatılmış Onam Formu” EK 3. Tanıtıcı Bilgiler Formu EK 4. Holistic Nursing Competence Scale EK 5. “Holistic Nursing Competence Scale” Kullanımı İçin Yazar İzni EK 6. Bütüncül Hemşirelik Yeterlik Ölçeği EK 7. Yarı Yapılandırılmış Odak Grup Görüşmesi Soru Formu EK 8. Hacettepe Üniversitesi Erişkin Hastanesi İzin Yazısı EK 9. Hacettepe Üniversitesi Çocuk Hastanesi İzin Yazısı EK 10. Hacettepe Üniversitesi Onkoloji Hastanesi İzin Yazısı EK 11. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi İbn-İ Hastanesi İzin Yazısı EK 12. Numune Eğitim Araştırma Hastanesi İzin Yazısı EK 13. Dışkapı Yıldırım Beyazıt Eğitim Ve Araştırma Hastanesi İzin Yazısı EK 14. Dr. Abdurrahman Yurtaslan Onkoloji Hastanesi İzin Yazısı EK 15. Ankara Üniversitesi Cebeci Tıp Fakültesi Hastanesi İzin Yazısı 9. ÖZGEÇMİŞ  tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccesstr_TR
dc.subjectBütüncüllüktr_TR
dc.subjectBütüncül hemşirelik
dc.subjectYeterlik
dc.subjectGeçerlik ve güvenirlik
dc.titleHemşirelerin Bütüncül Hemşirelik Yeterliklerinin ve Bütüncül Hemşireliğe İlişkin Bakış Açılarının İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırma klinik hemşirelerinin bütüncül hemşirelik yeterliklerinin ve bütüncül hemşireliğe ilişkin bakış açılarının incelenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma üç aşamada gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın birinci aşaması, “Holistic Nursing Competence Scale” adlı ölçeğin Türkçe’ye uyarlanması, geçerlik ve güvenirlik çalışması olup dâhili, cerrahi, dâhili-cerrahi, yoğun bakım kliniklerinde çalışan 288 hemşire ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasında, geçerliği ve güvenilirliği kanıtlanan “Bütüncül Hemşirelik Yeterlik Ölçeği” puanlarının yeni bir örneklem grubunda (235 hemşire) hemşirelerin tanıtıcı ve mesleki özelliklerine ve bütüncül hemşirelikle ilgili değerlendirmelerine göre dağılımı incelenmiştir. Araştırmanın üçüncü aşamasında, hemşirelerin bütüncül hemşireliğe ve bütüncül hemşirelik yeterliklerine yönelik algılarını belirlemek amacıyla 25 hemşireyle odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Veriler, tanıtıcı bilgiler formu, Bütüncül Hemşirelik Yeterlik Ölçeği ve yarı yapılandırılmış soru formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ilk iki aşamada yüzde, ortalama, doğrulayıcı faktör analizi, kapsam geçerlik oranı ve kapsam geçerlik indeksi, pearson korelasyon analizi, sınıf içi korelasyon katsayısı, iki ortalama arasındaki farkın anlamlılık testi ve tek yönlü varyans analizi, üçüncü aşamada ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre Bütüncül Hemşirelik Yeterlik Ölçeği’nin Türkçe formunun, özgün formu ile eşdeğer ve Türk kültürüne uygun olduğu, hemşirelerin bütüncül hemşirelik yeterliklerinin değerlendirilmesinde geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğu belirlenmiştir. Hemşirelerin kendilerinin çalıştığı birimin ve kurumun bütüncüllüğüne ilişkin görüşleri daha olumluya kaydıkça toplam bütüncül hemşirelik yeterlikleri ve alt boyut puanları artmaktadır. Yapılan odak grup görüşmeleri sonucunda hemşireler bütüncüllük ve bütüncül hemşirelik için gereklilikler kapsamında ekip işbirliği, birey merkezli yaklaşım ve iletişimi tanımlamışlardır. Bütüncül hemşireliğin en önemli sonucu iyileşme ve tedavi süresinin kısalmasıdır. Bütüncül hemşireliğin önündeki engeller; personel yetersizliği, zaman kısıtlılığı ve yetersizlik düşüncesidir. Bu sonuçlar doğrultusunda; Bütüncül Hemşirelik Yeterlik Ölçeği’nin ülkemizde yapılacak çalışmalarda kullanılması, hemşirelerin kendilerini, çalıştığı birimi ve kurumu bütüncül olarak değerlendirdiklerinde bütüncül hemşirelik yeterliklerinin artmış olduğu için, bu ilişkinin yönetici hemşireler ve kurum yöneticileri tarafından dikkate alınması ve çalışan personelin, birimlerin ve kurumun bu doğrultuda sürekli gelişiminin desteklenmesi önerilmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentPsikiyatri Hemşireliğitr_TR
dc.contributor.authorIDTR27070tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster