Temel Eğitim Bölümü: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 139
-
ÇOCUK EDEBİYATI ALANINDA YAPILMIŞ ARAŞTIRMALAR ÜZERİNE BETİMSEL BİR ÇALIŞMA: AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ÖRNEĞİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Literature, one of the significant elements of personal development, holds great importance for children due to its richness tailored for them. The contribution of children's literature to the development of children in ... -
TÜRKİYE’DE ÇOCUK EDEBİYATI ÜZERİNE YAPILAN LİSANSÜSTÜ ÇALIŞMALAR ÜZERİNE BETİMSEL BİR ANALİZ (2018-2023)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aimed to examine postgraduate research conducted in the field of children's literature between 2018 and 2023. Postgraduate studies in children's literature were classified according to the categorization of ... -
Etkileşimli Kitap Okuma Uygulamalarının Çocukların Dil ve Sosyal-Duygusal Gelişimine Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the effects of interactive book reading technique on the language and social emotional development of 48–66-month-old children compared to traditional reading technique were investigated. The study was ... -
Erken Yıllarda Etken Öğretmenlik: Okul Öncesi Öğretmenlerini Etken Yapan Özelliklerin ve Uygulamaların İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to examine the characteristics and practices of agent early childhood teachers. The sample comprises preschool teachers in Burdur. The study employed an explanatory sequential design, a mixed-methods ... -
Rehberli Oyun Öğretmen Destek Programına Yönelik Okul Öncesi Öğretmenlerin Görüş ve Uygulamalarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Play is an important tool for children to understand, interpret and express the world with its components such as curiosity, choice, freedom and exploration. Guided play, which effectively combines play, which children ... -
Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Düzenleme ve Üstbilişsel Becerilerine Yönelik Bir Eylem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it was aimed to develop and examine the preschool teacher researcher’s practices to support children's self-regulation and metacognitive skills through action research. In this context, the changes in the ... -
Okul Öncesı̇ Öğretmenlerı̇nı̇n Öğrenme Olarak Değerlendı̇rme Uygulamalarının Öğrenme Döngülerı̇ Modelı̇ İle Desteklenmesı̇
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study was conducted to examine the processes of supporting preschool teachers' assessment as learning practices with the learning rounds model. For this purpose, answers to the questions of how preschool teachers' ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Gelişim Süreçlerine Yönelik Görüş ve Deneyimlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In today's world where knowledge is constantly changing and developing, the teaching profession is also a part of this change. Professional development practices facilitate this change process. The aim of this study, which ... -
İlkokul 3.Sınıf Öğrencileri İçin Değerlere Yönelik Çocuklar İçin Felsefe Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this study is to determine how philosophy activities based on the core values of “Justice, Friendship, Honesty and Respect” included in the Life Sciences curriculum, reflect on student’s actions and thought ... -
Okul Öncesi Dönemde Pedagojik Dokümantasyon ve Etkileşim: Bir Durum Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to examine the interaction in preschool classrooms where pedagogical documentation is implemented and the teachers' practices that support in-class interaction. The study is a qualitative study in ... -
Temel Eğitim Düzeyinde 21. Yüzyıl Becerilerinin Yenilikçi Sektör ve Diğer Paydaşlar ile Karşılaştırmalı Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The study aims to compare the perspectives of teachers, school administrators, and academics in primary education on 21st-century skills with those of representatives from innovative sectors. Participants from a broad range ... -
Ses Temelli Okuma Yazma Öğretiminde Öğretmenlerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Reading is a skill that motivates curiosity, opens the doors to different worlds, and can be called the most important part of life. Some people learn this skill before starting school due to individual or environmental ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocukların Cinsel Eğitimine İlişkin Annelerinin Görüş ve Deneyimleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)İn this study, it was aimed to make an in-depth examine mother’s opinions and experiences on sexual education of children with autism spectrum disorder. Phenomenology design, one of the qualitative research methods, was ... -
Erken Çocuklukta Felsefi Etik Programı Uygulamasının Çocukların Etik Anlayışlarında Yarattığı Değişimlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-08-09)In this study, since it was aimed to explore the ethical understanding and experiences of preschool children and to examine the changes in their ethical understanding and discourses after the intervention in depth, the ... -
Erken Çocukluk Eğitimcilerine Yönelik Hazırlanan Ön Yargısız Eğitim Programının Öğretmenler ve Çocuklar Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-07-31)The purpose of this research is to examine the knowledge of preschool teachers on Antibias Education, to examine the effects of the Anti-bias Education Program on teachers, and to examine the effects of this program on ... -
Hikâye Haritası ve Çift Girişli Günlük Stratejilerinin İlkokul Öğrencilerinin Eleştirel Okuma ve Öyküleyici Yazma Becerilerine Yansımaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-05)The aim of this study is to examine the reflections on students' critical reading and story writing skills with dual entry diary and story map strategies, which are among the strategies that support the development of ... -
Resimli Öykü Kitabı Okuma Uygulamalarının 48-60 Aylık Çocukların Erken Okuryazarlık ve Matematik Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-06)Preschool period is a critical period full of unique experiences where the foundations of many behaviors and skills in human life are laid. The basis of early academic success lies in early literacy and early mathematics ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Farklılaştırılmış Öğretim ile İlgili Uygulamalarının ve Görüşlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The main purpose of this study is to examine the practices and views of preschool teachers regarding differentiated instruction. In the research, phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used. ... -
Erken Okuryazarlık Becerilerinin Desteklenmesinde Etkileşimli Kitap Okumaya Yönelik Okul Öncesi Öğretmenlerinin Görüş ve Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study was conducted to examine the views and practices of preschool teachers regarding the use of Dialogic Reading in supporting early literacy skills. This study, which was conducted with phenomenology design, ... -
TÜRKİYE’DEKİ YABANCI UYRUKLU İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YABANCILAŞMA VE KENDİLİK DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-02-27)This research aimed to examine the alienation and self-concept of foreign primary school students in Turkey. In line with this aim, a case study research design was preferred. The study group consisted of four primary ...