dc.description.abstract | In this study, it was aimed to examine the relationship
between reading comprehension skills and cognitive skills of school-age children
using cochlear implants. The study included 34 volunteer children aged 7-10
years(20 girls, 14 boys), using cochlear implants, having no additional disability,
learning to read. They were divided into 4 groups according to age groups: 7 years, 8
years, 9 years and 10 years. The Turkish Early Language Development Test (TEDIL)
to assess children's language skills, the Pronunciation Phonetic Test (SST) to assess
their pronunciation skills, the Weschler Intelligence Scale for Children-4 version
(WISC-4) to assess their cognitive skills, and the to assess their reading skills was
applied Aloud Reading and Reading Comprehension Test (SOBAT Participants'
receptive and expressive language skills as well as correct reading (rreceptive
language= 0.62, p = 0.001; rexpressive language= 0.649, p = 0.001), reading
comprehension skills (rreceptive language= 0.638, p = 0.001; rexpressive language=
0.631, p = 0.001) and pronunciation skills and reading speed (r = 0.696, p = 0.001),
correct reading (r=0.765, p=0.001), fluent reading (r = 0.718, p = 0.01), A high level
of positive correlation was found between comprehension (r=0.723, p=0.001) and
reading aloud (r = 0.641, p = 0.001) skills. It was determined that there was a positive
moderate correlation between the participants' reading comprehension skills and
verbal comprehension (r=0.549, p=0.0), working memory (r = 0.658, p=0.001) and
general intelligence score (r = 496, p = 0.004). However, reading comprehension
skills and processing speed (r = - 0.063, p = 0.472) and perceptual reasoning (r =
0.280, p = 0.156) skills were not found to be related. There was no difference
between the groups between the ages of cochlear implantation and starting special
education. In order to improve the reading comprehension skills of children using
cochlear implants, their language skills and cognitive skills such as working memory
and verbal comprehension should be supported. | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada, koklear implant kullanan okul çağı çocuklarının
okuduğunu anlama becerileri ile bilişsel becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek
amaçlanmıştır. Çalışmaya 7-10 yaş aralığında, düzenli koklear implant kullanan, ek
engeli bulunmayan, okumayı öğrenmiş, gönüllü 34 çocuk (20 kız, 14 erkek) dahil
edilmiştir. Yaş gruplarına göre 7 yaş, 8 yaş, 9 yaş ve 10 yaş olmak üzere 4 gruba
ayrılmıştır. Çocukların dil becerilerini değerlendirmek amacıyla Türkçe Erken Dil
Gelişim Testi (TEDİL), sesletim becerilerini değerlendirmek için Sesletim Ses
Bilgisi Testi (SST), bilişsel becerilerini değerlendirmek için Weschler Çocuklar için
Zeka Ölçeği-4. sürümü (WÇZÖ-4) ve okuma becerilerini değerlendirmek amacıyla
Sesli Okuma Becerisi ve Okuduğunu Anlama Testi (SOBAT) uygulanmıştır.
Katılımcıların alıcı ve ifade edici dil becerileri ile doğru okuma (ralıcı dil = 0,62, p =
0,001; rifade edici dil=0,649, p = 0,001), okuduğunu anlama becerileri (ralıcı dil = 0,638, p =
0,001; rifade edici dil=0,631, p = 0,001) arasında ve sesletim becerileri ile okuma hızı (r =
0,696, p = 0,001), doğru okuma (r=0,765, p=0,001), akıcı okuma (r = 0,718, p =
0,01), okuduğunu anlama(r=0,723, p=0,001) ve sesli okuma (r = 0,641, p = 0,001)
becerileri arasında pozitif yüksek düzeyde ilişki saptanmıştır. Katılımcıların
okuduğunu anlama becerisi ile sözel kavrama (r=0,549, p=0,0) çalışma belleği (r =
0,658, p=0,001) ve genel zeka puanı (r = 496, p = 0,004) arasında pozitif orta
düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir. Ancak okuduğunu anlama becerisi ile işlemleme
hızı (r = -0,063, p = 0,472) ve algısal akıl yürütme(r = 0,280, p = 0,156) becerileri
ilişkili bulunmamıştır. Koklear implant olma ve özel eğitime başlama yaşları
arasında gruplar arası fark bulunmamıştır. Koklear implant kullanan çocukların
okuduğunu anlama becerilerini geliştirebilmek için dil becerileri ve çalışma belleği,
sözel kavrama gibi bilişsel becerileri de desteklenmelidir. | tr_TR |