Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorEkinci, Özgür
dc.contributor.authorGünay, Burak Orhan
dc.date.accessioned2022-11-09T08:02:56Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-06-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/27069
dc.description.abstractThis study aims to develop a computer software to mathematically model a gas turbine engine's design point, steady state off-design and starting phases. Having a computer simulation software is crucial for a engine development project in terms of budget and schedule. In this scope, a component matching based performance code has been developed. Above-idle code results are validated by comparing with commercially available GasTurb13 results. Additionally, by using engine information found open literature, another performance model is created for T700-GE-700 turboshaft engine and results are validated by comparing the code results and open literature data. For engine starting modeling, sub-idle component performance characteristics are required. Generally, physics based sub-idle performance models cannot be created since computational fluid dynamics solvers and component test rigs cannot produce reliable results for this particular region. Optimisation studies for starting process like fuel scheduling or controlling the maximum temperatures in internal stations are widely performed by the help of engine tests due to the absence of the performance model. In this thesis study, sub-idle performance characteristics are estimated by extrapolating the well-known above-idle characteristics towards zero-speed point. Additionally, by taking the starter torque-speed characteristic from open literature, a sample starting model was created for T700-GE-700 turboshaft engine. By comparing the obtained results with open literature found engine starting data, it is observed that the map extrapolation method produces very realistic outputs even it has lots of uncertaintiestr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectGas turbine enginestr_TR
dc.subjectComponent matchingtr_TR
dc.subjectEngine startingtr_TR
dc.subjectSub-Idletr_TR
dc.subjectMap extensiontr_TR
dc.titleDevelopment of a Gas Turbine Performance Software Including Sub-Idle Region and Starting Processtr_TR
dc.title.alternativeRölanti Altı Bölgesini ve Başlatma Safhasını Kapsayan Bir Gaz Türbini Performans Yazılımının Geliştirilmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışma; bir gaz türbini motorunun tasarım noktası, tasarım noktası dışı durağan çalışma noktaları, geçici hal ve başlatma safhalarının matematiksel olarak modellenebileceği bir bilgisayar programı geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bir motor geliştirme projesi için, bütçe ve takvim bakımından bir performans modeline sahip olmak oldukça etkilidir. Bu kapsamda; komponent eşleşme metoduna dayalı bir performans kodu geliştirilmiştir. Kodun sonuçları, tasarım noktası ve diğer rölanti üstü hızlar için GasTurb13 ticari yazılımıyla elde edilen sonuçlarla kıyaslanarak doğrulanmıştır. Ek olarak, açık literatürden elde edilen T700-GE-700 motor bilgileri kullanılarak kurulan performans modelinin, durağan hal ve geçici hal analiz sonuçları literatürde bulunan veriler ile karşılaştırılarak doğrulama gerçekleştirilmiştir. Başlatma modellemesi için, rölanti altı hızlarda komponent performans haritalarına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu hızlarda, hesaplamalı akışkanlar dinamiği çözücüleri ve komponent test düzeneklerinde güvenilir sonuçlar alınamadığı için genelde rölanti altı hızlar için modelleme gerçekleştirilememektedir. Başlatma safhası için yakıt miktarının şaft hızına bağlı düzenlenmesi ya da iç istasyonlarda maruz kalınacak en yüksek sıcaklığın kontrol edilmesi gibi optimizasyon süreçleri, güvenilir bir başlatma modeli kurulamadığı için genellikle motor testleri ile gerçekleştirilmektedir. Bu tez çalışmasında, rölanti üstü hızlar için geçerli olan komponent performans haritaları kullanılarak rölanti altı hızlardaki komponent davranışı tahmin edilmiştir. Ek olarak, başlatıcı ekipmanının tork-hız karakteri literatürden alınarak T700-GE-700 motoru için bir örnek başlatma modellemesi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar açık literatürden bulunan veriler ile kıyaslanarak harita uzatma metodu ile oluşturulan bir başlatma modelinin barındırdığı belirsizliklere rağmen oldukça gerçekçi sonuçlar sunduğu gözlemlenmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2022-11-09T08:02:56Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster