Browsing Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu by Title
Now showing items 218-237 of 511
-
Madde Düzeyinde Boyutluluk Modellerinin Bilgisayar Ortamında Bireyselleştirilmiş Test Yöntemleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The purpose of this study is to measure students’ language abilities with Compensatory Multidimensional Computerized Adaptive Testing (MCAT) designs using different ability estimation, item selection methods and stopping ... -
Madde Takımlarının Güvenirlik ve Değişen Madde Fonksiyonu Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this study, reliability and differential item functioning (DIF) analysis were carried out on testlets which shows local item dependency. Since the items numbers per testlets are different from one testlet to another, ... -
Madde Tepki Kuramı'nda Test Uzunluğu ve Örneklem Büyüklüğünün Model Veri Uyumu, Madde Parametreleri ve Standart Hata Değerlerine Etkisinin İncelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012)The purpose of this study was to investigate the effect of test length and sample size in Item Response Theory (IRT) on model-data fit, item parameters and standard error values. For this purpose, small (150, 250, 350, ... -
Madde Tepki Kuramının Farklı Uygulamalarından Elde Edilen Parametrelerin ve Model Uyumlarının Örneklem Büyüklüğü ve Test Uzunluğu Açısından Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The purpose of this study is to identify NIRT, PIRT and MIRT across different sample sizes, test length and correlation between dimensions in a two dimensional simple structures. The aim is also to identify and compare and ... -
Madde Tepki Modellemesinde Genellenebilirlik İle İki Yüzeyli Desenlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)An approach called generalizability in item response modeling (GIRM) is investigated with two facets bx(m:t) design and results are compared with results of generalizability theory in this study.In this study simulated ... -
Madde Yazarı Özelliklerinin Madde Psikometrik Özelliklerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-03-25)Abstract The main purpose of this study is to examine the relationship between the item writer characteristics and the psychometric properties of multiple-choice items developed by these writers. The research was conducted ... -
Maddenin Testteki Konumunun Birey ve Madde Parametrelerine Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-04-23)The aim of this study is to examine the effect of the same item in different positions among the booklets on the item difficulty parameter in different domains and item formats and to determine whether this effect differs ... -
Matematik Başarısını Etkileyen Duyuşsal Özelliklerin Yem ve Mars Yöntemleri ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of the study is to examine the affective characteristics that affect mathematics achievement with Structural Equation Modeling and MARS data mining methods. Structural Equation Modeling is a model that requires ... -
Matematik Eğitiminde Matematik Tarihinin Kullanılmasının Farklı Bakış Açılarından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of the study is to investigate the reflections of the history of mathematics from the perspectives of the middle school students (6th-8th grade), mathematics teachers, mathematics/mathematics education faculty ... -
Meslek Seçiminde Toplumsal Cinsiyet Rolü Tutumları, Aile Desteği ve Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this research is to determine how family support in high school students' career choices affect the relationships between gender role attitudes and career decision self-efficacy. It was also investigated whether ... -
Mesleki ve Teknik Eğitimde Program Geliştirme ve Eğitim Programına İlişkin Öğretmenler Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of the present study was to investigate the teachers’ opinions about the theoretical and practical aspects of curriculum and curriculum development process in vocational and technical education. Employing ... -
Mesleki ve Teknik Eğitimde Yöneticilerin Glokal Liderlik Davranışları İle Paydaşlarla Etkileşiminin Sosyal İlişki Ağı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study, which analyzes the level of realization of the glocal leadership behaviors of the managers in the vocational and technical education process and their interactions with the stakeholders, was carried out in the ... -
Mevsimlik Tarım İşçisi Çocukların Eğitim Hakkına Erişim Durumları ve Sosyal Beceri Yeterliliklerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Belirlenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this study, seasonal agricultural workers (children) status of access to educational right and social skill competencies were investigated via teachers views. The aim of this study is to stress the difficulties the ... -
Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Bilişim Ağı’nda Bulunan Biyoloji Dersi Elektronik İçeriklerinin Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Besides the hardware and software components of the FATİH Project, one of the most important components is the EBA platform where e-content is published. In this platform, there are e-contents for the educational programs. ... -
Milli Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Yurt Dışı Okulların Swot Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)One of the most important factors of strategic planning is the situation analysis through which an institution is guided for evaluating its inner and external environment. In all the ways of situation analyzing, SWOT ... -
Milli Eğitim Şuralarında Öğretmen Yetiştirmeye İlişkin Görüşler, Kararlar ve Önerilerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-08-03)This study aims to investigate the opinions, decisions and the suggestions related to the teacher education in National Supreme Education Committee Meetings in a meaningful whole within a historical process. This study was ... -
Millî Eğitim Bakanlığı Stratejik Planlarının Hedefleri Açısından İncelenmesi ve Uygulamaya Dönük Yansımalarının Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this research, it has been aimed to examine the Turkish education system in terms of the Strategic plans of the Ministry of National Education (MONE) and to evaluate and discuss related to the performance values. In the ... -
Moğolistan ve Türkiye Ortaöğretim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)A comparative study is crucial when comparing similarities and differences between education systems and finding solutions for certain educational issues. As secondary education plays a vital role in a country’s education ... -
Müfettiş ve Müdürlerin Ders Denetimi Uygulamalarının Çağdaş Denetim Özellikleri ve İlkeleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-04-06)In this research, it was aimed to evaluate the suitability of course supervision performed by supervisors between 1999 and 2014, and he suitability of course supervision performed by administrators after 2014 to contemporary ... -
Mülteci Çocukların Psikolojik Sağlamlıkları ve Kültürlenme Stratejileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of the study was to examine the psychological resilience of the Syrian refugee children (11-18 ages) and their acculturation strategies.The quantitative data were collected from 957 Syrian refugee children and the ...