dc.contributor.advisor | Yılmaz, Bülent | |
dc.contributor.author | Tatar, Duygu | |
dc.date.accessioned | 2022-06-23T08:26:01Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-05-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26382 | |
dc.description.abstract | Reading is a skill that is developed over the years as a skill acquired in childhood and that becomes a habit when done regularly and continuously. It can be said that the most important factors in acquiring reading habits, which are known to be very important in terms of individual and social development, are primarily family, school teachers and libraries. Socio-economic factors directly affect the components of this process. Factors such as the education and income level of the child's parents and their professions which define their socio-economic status , the characteristics of the schools where they receive education and the environment in which they live can vary according to the socio-economic background, all of which closely affect reading habits. In this respect, researching children's reading habits in the context of socio-economic factors and the results will contribute greatly to the applications for solving the problem of poor reading habits.
In this study, the reading habits of eighth grade students living in different socio-economic conditions in Ankara have been examined on the basis of socio-economic features such as family income level, education level of parents, their occupations and geographical origin. The universe of the research consists of 8th grade students in secondary schools located in 3 districts within the borders of the City of Ankara. The research, which was sampled with 3 districts, 8 secondary schools, 256 students, was carried out with the descriptive method, and the survey technique was used to collect the data. According to the results obtained from the research, there are significant relationships between the socio-economic characteristics determined as the income level, the education level of the parents , their occupations and geographical origins and the reading habits of the students. Those with strong reading habits are mostly from households with middle and lower-middle income , middle-level readers come from families having upper and upper-middle income , and weak-level readers are mostly raised in lower and lower-middle income households . The socio-economic features with the strongest relationship with students' reading habits are "income level", "education" and "occupation", whereas the socio-economic feature with the weakest relationship is "geographical origin". Based on the findings obtained, the research hypothesis, which was set as "The level of reading habits of eighth grade primary school students in Ankara varies according to their socio-economic characteristics" was confirmed. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | İlköğretim öğrencileri | tr_TR |
dc.subject | Okuma alışkanlığı | tr_TR |
dc.subject | Okuma kültürü | tr_TR |
dc.subject | Sosyo-ekonomik özellikler | tr_TR |
dc.subject | Sosyo-ekonomik etkenler | tr_TR |
dc.subject | Ankara | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Bilgi kaynakları | tr_TR |
dc.title | Sosyo-Ekonomik Düzeyin Çocukların Okuma Alışkanlıkları Üzerine Etkisi: Ankara’daki İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Okuma, çocukluk yıllarında kazanılan bir beceri olarak yıllar içinde geliştirilen, düzenli ve sürekli yapıldığında alışkanlık haline gelen bir beceridir. Bireysel ve toplumsal gelişim açısından çok önemli olduğu bilinen okuma alışkanlığının kazanılmasında en önemli unsurların başta aile, okul öğretmen, kütüphaneler olduğu söylenebilir. Sosyo-ekonomik etkenler ise bu sürecin unsurları üzerinde doğrudan etkili olmaktadır. Çocuğun anne babasının eğitim ve gelir düzeyi, mesleği gibi sosyo-ekonomik özellikleri, eğitim alınan okulların özellikleri ve içinde yaşanılan çevre gibi faktörler sosyo-ekonomik düzeye göre değişebilmekte ve tüm bunlar okuma alışkanlıklarını etkilemektedir. Bu açıdan çocukların okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik etkenler bağlamında araştırılması ve ortaya çıkan sonuçlar okuma alışkanlığı sorununun çözümüne yönelik uygulamalara büyük katkı sağlayacaktır.
Bu araştırmada, Ankara’da farklı sosyo-ekonomik koşullarda yaşayan sekizinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ailenin gelir düzeyi, anne babanın eğitim düzeyleri, meslekleri ve coğrafik köken gibi sosyo-ekonomik özellikler temelinde incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, Ankara il merkezi sınırları içinde yer alan 3 ilçede bulunan ortaokullardaki 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. 3 ilçe, 8 ortaokul, 256 öğrenci ile örneklenen araştırma betimleme yöntemi ile gerçekleştirilmiş, verilerin toplanmasında anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, gelir düzeyi, anne babanın eğitim düzeyi ve mesleği, coğrafik köken olarak belirlediğimiz sosyo-ekonomik özellikler ile öğrencilerin okuma alışkanlıkları arasında anlamlı ilişkiler bulunmaktadır. Güçlü okuma alışkanlığına sahip olanlar daha çok orta ve alt orta gelir düzeyindeki öğrenciler, orta düzey okuyucular üst ve üst orta gelir düzeyindeki öğrenciler ve zayıf düzey okuyucular ise daha çok alt ve alt orta gelir düzeyindeki öğrencilerdir. Öğrencilerin okuma alışkanlıkları ile arasında en güçlü ilişkinin bulunduğu sosyo-ekonomik özellik, “gelir düzeyi”, “eğitim” ve “meslek”, en zayıf ilişkinin bulunduğu sosyo-ekonomik özellik ise “coğrafik köken”dir. Elde edilen sonuçlara göre, “Ankara’daki ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının düzeyi, sahip oldukları sosyo-ekonomik özelliklere göre değişmektedir” biçiminde belirlenen araştırma hipotezi doğrulanmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgi ve Belge Yönetimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-06-23T08:26:01Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |