Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAktan, Mustafa Bahadır
dc.contributor.authorEkşioğlu, Fatma Zişan
dc.date.accessioned2021-09-01T11:36:10Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-06-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/25281
dc.description.abstractThe aim of this study was to reveal the competencies of in-service science and primary school teachers who were working in various parts of the country to integrate 21st century skills into science lessons. The science and primary school teachers’ competencies in applying 21st century teacher skills have been examined in order to see if teachers’ skills are important part of their teaching and there is a relationship between teachers’ skills and their science lessons, and whether the 21st century teacher skills change in terms of branch, gender, years of service, and the institution type. In this study, the comparative and descriptive survey model approach was used. The study group of the research consists of 1241 in-service science and primary school teachers working in public and private schools. Research data was collected with the personal questionnaire “Demographic Information Form” and the research instrument “21st Century Teacher Skills Use Scale”. The data were analyzed using appropriate descriptive and parametric statistical methods. As a result of the study, the in-service science and primary school teachers’ uses of skills were examined and the differences were determined in terms of variables such as gender, branch, institution type, and years of professional service. It was also determined that both in-service science and primary school teachers had high levels of 21st century teacher skills use. The research findings are intended to aid efforts to increase the qualifications of in-service science and primary school teacher education in our county, as well as to contribute efforts to improve and to achieve the main objectives of the science curriculum. Furthermore, it has been noted that there is not enough research has been conducted in our country on the competencies of in-service science and primary school teachers uses and integration of the 21st century skills into their lessons. This thesis research is expected to contribute to the literature in this respect.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectSınıf öğretmenitr_TR
dc.subjectFen bilimleri öğretmeni
dc.subjectFen eğitimi
dc.subject21. yüzyıl becerileri
dc.titleFen Bilimleri ve Sınıf Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerilerini Derslerine Entegre Edebilme Yeterlikleritr_TR
dc.title.alternativeScıence And Prımary School Teachers’ Competency In Integratıng 21st Century Skılls Into Scıence Coursetr_en
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırmada ülkemizin farklı bölgelerinde görev yapan Fen Bilimleri ve Sınıf Öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerini fen bilimleri dersine entegre edebilme yeterliklerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Fen Bilimleri ve Sınıf Öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri kullanım yeterliklerinin; branş, cinsiyet, hizmet yılı ve çalıştığı kurum açısından nasıl değiştiği incelenmiş ve bu değişkenlerin 21. yüzyıl öğreten becerilerinin derslerine entegre edebilme yeterlikleri arasında bir ilişki olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden karşılaştırma türü tarama modeli yöntemiyle desenlemiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, kamu ve özel okullarda görev yapmakta olan 1241 Fen Bilimleri ve Sınıf Öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma verileri “Kişisel Bilgi Formu” ve “21. Yüzyıl Öğreten Becerileri Kullanım Ölçeği” ile toplanmıştır. Uygun betimsel ve parametrik istatistiksel yöntemler kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda Fen Bilimleri ve Sınıf Öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten beceri düzeylerinin yüksek olduğu; cinsiyet, branş, kurum türü ve mesleki deneyim süresi gibi değişkenler açısından beceri düzeyleri incelendiğinde de katılımcılar arasında farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulguların, ülkemizde yetiştirilen Fen Bilimleri ve Sınıf Öğretmenlerin niteliklerini geliştirme çalışmalarına ve fen öğretim programının temel amaç ve hedeflerine ulaşmasında katkı sağlaması beklenmektedir. Ayrıca, ülkemizde Fen Bilimleri ve Sınıf Öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerinin derslerine entegre edebilme yeterlikleri ile ilgili yeterli düzeyde araştırma yapılmadığı gözlenmiştir. Bu tez araştırmasının literatüre bu açıdan da katkı sağlayacağı düşünülmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentFen Bilgisi Öğretmenliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2021-09-01T11:36:10Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess