dc.contributor.advisor | Erol, Burçin | |
dc.contributor.author | Çelikdoğan , Hatice | |
dc.date.accessioned | 2021-06-18T11:22:45Z | |
dc.date.issued | 2021-06-18 | |
dc.date.submitted | 2021-05-21 | |
dc.identifier.citation | MLA | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/24940 | |
dc.description.abstract | This dissertation reads the main characters in Jean Rhys’s Wide Sargasso Sea (1966)
and Caryl Phillips’s The Final Passage (1985) as hybrids, owning a hybrid identity and
experiencing in-betweenness. Employing Bhabha’s postcolonial concepts of hybridity,
the Third Space, in-betweenness and mimicry, this dissertation argues that these novels
depict a variety of characters as representations of postcolonial hybrids. As a result of
colonisation, both the colonised and the coloniser end up as hybrids.
In the introduction of this dissertation the concepts of hybridity, the Third Space, in-
betweenness and mimicry as defined by Homi Bhabha are introduced, and the issue of
hybrid identity is explored in relation to postcolonial identity. The first chapter deals
with Wide Sargasso Sea by Jean Rhys in order to explore how hybrid identity is
depicted through Antoinette, a white Creole heiress, living in a Bhabhanian Third Space,
from the time of her youth in the Caribbean to her unhappy marriage with the English
husband and relocation to England. In this chapter her hybridity and the transformation
of her identity are examined. The second chapter focuses on The Final Passage by
Caryl Phillips in order to examine the concept of hybrid identity through Leila, a 19
year-old girl with a lighter skin who is neither black Caribbean nor white European,
living in a Bhabhanian Third Space. In the conclusion, it is argued that these novels
question and challenge the naturalisation of the complexity of hybridity and hybrid
identities. The hybrid characters in both Wide Sargasso Sea and The Final Passage
inhabit a Bhabhanian Third Space where they experience in-betweenness, challenge,
question, negotiate and offer alternative solutions to redefine their hybrid identities.
While Rhys deals with the hybridity in the nineteenth century, Phillips focuses on the
hybridity in the mid-twentieth century; as a result, the differences between the two
generations can be seen while the nature of hybridity keeps on evolving. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | Jean Rhys | tr_TR |
dc.subject | Wide sargasso sea | |
dc.subject | Caryl Phillips | |
dc.subject | The final passage | |
dc.subject | Hybrid identity | |
dc.subject | Homi bhabha | |
dc.subject | The third space | |
dc.subject.lcsh | İngiliz edebiyatı | tr_TR |
dc.title | A Bhabhaesque Approach To Hybridity In Jean
Rhys’s Wıde Sargasso Sea And Caryl Phıllıps’s
The Fınal Passage | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez Jean Rhys’in Wide Sargasso Sea (1966) ve Caryl Phillips’in The Final Passage
(1985) adlı romanlarındaki karakterleri arada kalmış melez kimlikler olarak ele
almaktadır. Bu nedenle, bu tez Homi Bhabha’nın sömürgecilik sonrası dönemi
bağlamında geliştirdiği melezleşme, üçüncü alan, arada kalmışlık ve taklitçilik
kavramlarını kullanarak Wide Sargasso Sea ve The Final Passage adlı romanlarda
sömürgecilik sonrası farklı melez kimliklerin betimlendiğini savunmaktadır.
Sömürgeciliğin sonucu olarak hem sömürgeciler hem de sömürgeleştirilmiş olanlar
melezleşmiştir. Bu bağlamda, Giriş’te Homi Bhabha’nın tanımladığı melezleşme, arada
kalmışlık, üçüncü alan ve taklitçilik kavramları ve sömürgecilik sonrası dönem
bağlamında melez kimlikler konusu ele alınmaktadır. Birinci Bölüm’de Jean Rhys’in
Wide Sargasso Sea adlı romanında çocukluğunu ve genç kızlığını geçirdiği
Karayipler’den “İngiliz koca” ile mutsuz bir evlilik yaparak İngiltere’ye giden, beyaz bir
Kreol varisi olan ve Bhabha’nın ifadesiyle “üçüncü alan”da yaşayan Antoinette’nin
melez kimliği ve bu kimliğindeki değişimler incelenmektedir. İkinci Bölüm’de Caryl
Phillips’in The Final Passage adlı romanında ne siyah Karayipli ne de beyaz Avrupalı
olan ama nispeten açık bir renge sahip olan ve Bhabha’nın ifadesiyle “üçüncü alan”da
yaşayan 19 yaşındaki Leila’nın melez kimliği incelenmektedir. Sonuç’ta ise bu
romanlardaki melezlik ve melez kimliklerin yarattığı karmaşıklığın
doğallaştırılmasındaki sorgulama belirtilmektedir. Hem Wide Sargasso Sea hem de The
Final Passage’da arada kalmışlık yaşayan melez karakterler, üçüncü alanda melez
kimliklerinin yeniden tanımlanması için sorgulamakta, müzakere etmekte ve alternatif
çözümler sunmaktadırlar. İlk romanda daha önceki bir tarihte yer alan melez ilişkiler
anlatılmaktayken, Phillips daha sonraki kuşakta bunu ele almaktadır. Melezlik kavramı
dönüşmeyi sürdürürken iki kuşak arasındaki farklılıklar ortaya çıkmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | İngiliz Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.funding | Yok | tr_TR |