dc.contributor.advisor | Pekak, M. Sacit | |
dc.contributor.author | Ataç, Nergis | |
dc.date.accessioned | 2021-03-02T08:15:20Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-01-29 | |
dc.identifier.citation | ATAÇ, NERGİS (2021). Onikinci ve Onüçüncü Yüzyıllarda Anadolu'da Bizans-Selçuklu Kültürel İlişkileri ve Yerel (Yerleşik) Sanat, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/23501 | |
dc.description.abstract | This dissertation focuses on Christian and Muslim architecture defined by the cultural
exchange of Byzantine-Seljuk (peripheral) interactions during the twelfth and thirteenth
centuries in Anatolia. While Konya and the Christian periphery represent the core
territories; buildings, construction material, techniques, and decorations are assessed by
comparing and contrasting Byzantine and Seljuk architecture. When the Seljuks settled
in Anatolia in the late 11th century, master builders, artisans, and materials were abundant
in the region. Local Christians and Turkish newcomers – be they Muslims, Nestorians,
Orthodox Christians, or people with other pre-Islamic beliefs - contributed to Rūm Seljuk
architecture. Although confrontations and conflicts of interest were inevitable, local
production revived. Moreover, they shared sacred spaces, celebrated their feasts, and
prayed in churches and mosques under Seljuk rule. The new sultanate embraced this
heritage and gradually adapted to current circumstances. However, this formation was a
complex and lengthy process involving local culture, surrounding regions, and mobility.
Anatolia not only demonstrated multiformity but also nested diversity and rivalry.
Byzantines, Armenians, and Georgians were Christians and inhabitants of Anatolia, each
with distinct traditions. The architecture and decoration of the sultanate of Rūm evidence
these elements. However, the features are integrated into the Seljuk architectural tradition,
which at last composed the art of the new sultanate. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Bizans | tr_TR |
dc.subject | Selçuklu | tr_TR |
dc.subject | Mimari | |
dc.subject | Orta çağ | |
dc.subject | Etkileşim | |
dc.subject | Hıristiyan | |
dc.subject | İslam | |
dc.subject.lcsh | Genel olarak sanat | tr_TR |
dc.title | Onikinci ve Onüçüncü Yüzyıllarda Anadolu’da
Bizans-Selçuklu Kültürel İlişkileri ve Yerel
(Yerleşik) Sanat | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Tez, 12. ve 13. yüzyıllarda Anadolu’daki dinî mimari ve medreseleri Bizans-Selçuklu (ve
yakın çevre kültürler) ilişkileri çerçevesinde ele almaktadır. Bizans-Selçuklu kültür
mirası sentezi kapsamında ele alınmış çalışmada kilise, manastır, cami/mescit ve
medreseler üzerinde durulmuş, Konya (İkonion) merkez alınarak İç Anadolu ve yakın
çevre bölgeler incelenmiştir. Anadolu Selçuklu Devleti’nde Hıristiyan ve Türk-İslam dini
yapıları tez kapsamında farklı bir çerçeveden ele alınmış, yapıların temelleri, duvar örme
teknikleri, malzeme teknik ve süslemeleri Bizans mimarisiyle ilişkisi bağlamında dikkate
alınmıştır. 12. ve 13. yüzyıllarda Anadolu’da yaşamaya devam eden Hıristiyanların yanı
sıra, Anadolu’ya yerleşen Türkler arasında Müslüman ve diğer din, inanç ve öğretilere
(Nesturîler, Budistler, Maniler, Ortodokslar, Şamanistler, vd.) sahip topluluklar vardı.
Politik evlilikler, resmî ziyaretler ve karşılıklı sığınmaların da kültürel bir ilişki ortamını
yarattığı muhakkaktır. Bizans ve çevre kültürlerin (Gürcü-Ermeni-Latin) Hıristiyanları,
Selçuklu egemenliğinde yaşamaya devam etmiş, Anadolu’da 12. ve 13. yüzyıllarda
Müslümanlarla birlikte devletin mimarisine ve üretimine katkıda bulunmuşlardır. Yerel
malzeme, yerel birikim ve ustalık, Anadolu’da bol miktarda bulunmakla birlikte ortak
yaşam ve üretim sürecinde yeni ihtiyaçlar uyarlamalara, yeni gelen sakinlerin birikimleri
ve imparatorluk ideolojisi Anadolu Selçuklu mimarisine yön vermiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sanat Tarihi | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-09-04T08:15:20Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | plan or blueprint | tr_TR |