Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorTuzgöl Dost, Meliha
dc.contributor.authorTuğran, Ayşe Zeliha
dc.date.accessioned2021-01-11T11:57:38Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-10-27
dc.identifier.citationTuğran, A.Z. (2020). Lise öğrencilerindeki akran zorbalığının yordayıcıları olarak anne baba tutumu ve temel psikolojik ihtiyaçlar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/23254
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the role of parental attitudes and basic psychological needs in predicting the bullying status (bully, victim, bully/victim, and not involved). In addition, it was examined whether there is a difference in the distribution of bullying statuses according to sex and domestic violence. The sample of the study consists of 697 high school students. In the study, Peer Bullying Scale (Adolescent Form), Parents Attitude Scale, Basic Psychological Needs Scale (High School Form) and Personal Information Form were used for data collection. The data was analyzed using multinominal logistic regression analysis and chi-square analysis. According to the results of the research, while all dimensions of parental attitude and the need of relatedness significantly predict bullying status, the needs of competence and autonomy do not predict bullying status. The involment dimension of the parental attitude decreases the likelihood of being bully and bully/victim. The psychological autonomy dimension decreases the likelihood of being victim and bully/victim. The supervision dimension decreases the likelihood of being bully/victim. Satisfaction of the need of relatedness decreases the likelihood of being victim and bully/victim. It was determined that there is a significant difference in the distribution of bullying statuses according to gender and domestic violence status. Keywords: peer bullying, bullying status, parental attitude, basic psychological needs, adolescencetr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAkran zorbalığıtr_TR
dc.subjectZorbalık statüleri
dc.subjectAnne baba tutumu
dc.subjectTemel psikolojik ihtiyaçlar
dc.subjectErgen
dc.subject.lcshÜniversiteler ve Öğrenim kurumları (Genel)tr_TR
dc.titleLise Öğrencilerindeki Akran Zorbalığının Yordayıcıları Olarak Anne Baba Tutumu ve Temel Psikolojik İhtiyaçlartr_TR
dc.title.alternativeParental Attıtudes and Basıc Psychologıcal Needs As Predıctor Varıables of Bullyıng Among Hıgh School Studentstr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin zorbalık statülerini yordamada anne baba tutumunun ve temel psikolojik ihtiyaçların rolünü incelemektir. Ayrıca zorbalık statülerine dağılımda cinsiyet ve aile içi şiddet durumuna göre fark olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 697 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği (Ergen Formu), Anne Baba Tutum Ölçeği, Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği (Lise Formu) ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Anne baba tutumunun ve temel psikolojik ihtiyaçların zorbalık statülerini yordamadaki rolünü incelemek için çok kategorili lojistik regresyon analizi yapılmıştır. Zorbalık statülerine dağılımda cinsiyet ve aile içi şiddet durumuna göre fark olup olmadığını incelemek amacıyla ki-kare analizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre anne baba tutumunun tüm boyutları ve temel psikolojik ihtiyaçların ilişki alt boyutu zorbalık statülerini anlamlı bir şekilde yordarken temel psikolojik ihtiyaçların yeterlik ve özerklik alt boyutu zorbalık statülerini yordamamaktadır. Anne baba tutumunun ilgi alt boyutu zorba ve zorba/mağdur olma olasılığını, psikolojik özerklik desteği boyutu mağdur ve zorba/mağdur olma olasılığını ve denetim alt boyutu zorba/mağdur olma olasılığını azaltırken ilişki ihtiyacının tatminindeki artış mağdur ve zorba/mağdur olma olasılığını azaltmaktadır. Aynı zamanda zorbalık statülerine dağılımda cinsiyet ve aile içi şiddet durumuna göre anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Anahtar sözcükler: akran zorbalığı, zorbalık statüleri, anne baba tutumu, temel psikolojik ihtiyaçlar, ergentr_TR
dc.contributor.departmentRehberlik ve Psikolojik Danışmanlıktr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2021-01-11T11:57:38Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster