dc.contributor.advisor | Durmuş, Mustafa | |
dc.contributor.author | Boz, Buğra Yiğit | |
dc.date.accessioned | 2020-11-18T09:32:23Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-08-24 | |
dc.identifier.citation | Boz, B. Y. (2020). Yabancılara Türkçe Öğretiminde İkinci Dil Motivasyonel Benlik Sistemi ve İkinci Dilde İletişim Kurma İstekliliği Arasındaki İlişki (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/23119 | |
dc.description.abstract | The main purpose of this research is to define the relationship between L2 willingness
to communicate inside the classroom and L2 motivational self system of foreign
students learning Turkish in Turkey. For this purpose, the data were collected from
Hacettepe University and Gazi University Language Teaching, Application and
Research Centers (TÖMERs) from a total of 170 participants consisting of 97 men and
73 women, from 43 different countries. A questionnaire created by combining the "L2
willingness to communicate inside the classroom" scale and "L2 motivational selfsystem"
scale was applied to the participants. The findings of the research were first
examined through descriptive analysis, and then the differences between the motivation
of female and male participants and their willingness to communicate in the classroom
were found to be statistically insignificant. Examining the relationships between the two
structures which is the main aim of the research, was carried out by using Pearson
correlations. According to the findings of the research, it is observed that there are
strong relationships between these two structures. With these findings a contribution to
the field was achieved by proving the applicability of the process-oriented motivation
structure, which is, the motivational self system, in the context of teaching Turkish to
foreigners. In addition, one-way ANOVA test was conducted to investigate whether
there are significant differences between the Turkish levels of the participants and the
levels of these two structures. According to these analyzes, significant differences were
found in the Turkish levels of the participants according to their willingness to
communicate in the classroom levels. Therefore, educators can contribute to the
increase of the Turkish levels of the students by considering this structure while
planning the education and training processes. However, in addition to this study,
researchers can contribute further to the field by collecting data from different groups
and larger groups. In particular, it can be said that performing qualitative studies besides measuring individuals' perceived motivation and willingness to communicate with
scales, will contribute to filling the research gap in the field. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | İletişim kurma istekliliği | tr_TR |
dc.subject | İkinci dil ideal benliği | tr_TR |
dc.subject | İkinci dil toplumsal benliği | tr_TR |
dc.subject | Motivasyonel benlik distemi | tr_TR |
dc.subject | Yabancılara Türkçenin öğretimi | tr_TR |
dc.subject | Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi | tr_TR |
dc.title | Yabancılara Türkçe Öğretiminde İkinci Dil Motivasyonel Benlik Sistemi ve İkinci Dilde İletişim Kurma İstekliliği Arasındaki İlişki | tr_TR |
dc.title.alternative | The Relationship Between Second Language Motivational Self- System and Willingness to Communicate in Teaching Turkish to Foreigners | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın temel amacı Türkiye’de Türkçe öğrenen uluslararası öğrencilerin sınıf
içi iletişim kurma isteklilikleri ve motivasyonel benlik sistemleri arasında ilişkiyi
açıklamaktır. Bu amaç doğrultusunda Hacettepe ve Gazi Üniversitelerinin Türkçe ve
Yabancı Dil Uygulama ve Araştırma Merkezlerinde (TÖMER) 43 farklı ülkeden, 97
erkek, 73 kadın olmak üzere toplam 170 katılımcıdan veri toplanmıştır. Katılımcılara
“ikinci dilde sınıf içi iletişim kurma istekliliği” ölçeği ile “ikinci dil motivasyonel benlik
sistemi” ölçeğinin birleştirilmesiyle oluşturulmuş bir anket uygulanmıştır. Araştırmanın
bulguları önce betimsel analizlerle incelenmiş ardından kadın ve erkek katılımcıların
motivasyonu ve sınıf içi iletişim kurma isteklilikleri arasındaki farklılıkların istatistiksel
olarak anlamlı olmadığı saptanmıştır. Araştırmanın temel amacı olan iki yapı arasındaki
ilişkilerin incelenmesi ise Pearson korelasyonları kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın bulgularına göre bu iki yapı arasında pozitif yönlü güçlü ilişkiler olduğu
görülmüştür. Bu bulgularla süreç odaklı motivasyon yapısı yani motivasyonel benlik
sisteminin yabancılara Türkçenin öğretiminde uygulanabilirliği ispatlanarak alana katkı
sağlanmıştır. Ayrıca çalışmada katılımcıların Türkçe düzeyleri ile bu iki yapısında
anlamlı değişiklikler olup olmadığını incelemek için tek yönlü varyans analizleri
yapılmıştır. Bu analizlere göre katılımcıların Türkçe düzeylerinde sınıf içi iletişim
kurma istekliliklerine göre anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Bu yüzden eğitimcilerin
bu yapıyı da göz önünde bulundurarak eğitim-öğretim süreçlerini planlamaları
öğrencilerin Türkçe düzeylerini yükseltmelerine katkı sağlayabilir. Ancak, bu çalışmaya
ek olarak araştırmacılar konu üzerine farklı gruplardan ve daha büyük gruplardan
toplanacak verilerle alana katkı sağlanmaya devam edebilir. Özellikle, bireylerin
algılanan motivasyon ve iletişim kurma istekliliklerini ölçeklerle ölçmenin yanı sıra
nitel çalışmaların da yapılmasının alandaki araştırma boşluğunu doldurmaya katkı
sağlayacağı söylenebilir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2020-11-18T09:32:23Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |