dc.contributor.advisor | Ezici, Türel | |
dc.contributor.author | Aydoğan, Berfu | |
dc.date.accessioned | 2019-11-20T06:31:41Z | |
dc.date.issued | 2019-11-11 | |
dc.date.submitted | 2019-09-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/11929 | |
dc.description.abstract | In this art study report, the colourful world of Sevim Burak, one of the notable figures of
the Republican Period of Turkish Literature between 1950-1970 with her individual stories
with social background and innovative art perspective, has been mirrored, and the play
“İşte Baş İşte Gövde İşte Kanatlar” was chosen for the stage application. The way we draw
on ourselves through this study has been to follow the apparent manifestations of the
concept "other" and the culturalization of subject in Burak's implicit narration. The
unheard voices of the excluded, alienated characters in Burak`s texts are become visible
and felt in her works by breaking and fracturing of the language. Burak, who has produced
such works in which fact cannot be distinguished from dream, time and space are
obscured, and future and past are intertwined, criticizes the order in which she lives and
represents the "other" through her works. Considering the characteristics of Burak's art in
all this essence and form, we can say that understanding the language created by the author
with a free flow of consciousness is only possible through analysing the cultural metaphors
she uses in her plays and evaluating all of her works together which are reflections of her
own life. Throughout the course of our study, we aimed to bring the ignored voice of the
“other” out into the open through the author's extraordinary language and to reflect this
visibility into our performance. We have tried to analyse the author` s world which does
not reveal itself easily, working on the play “İşte Baş İşte Gövde İşte Kanatlar”, which is
the focus of our art study report, both theoretically and practically. The psychoanalytic
approach that we have adopted as a starting point in this way has helped us to find our way
through every time we are lost and supported our creativity in terms of both essence and
form. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Türk Tiyatrosu | tr_TR |
dc.subject | Kültürel özne | |
dc.subject | Öteki | |
dc.subject | Psikanalitik yaklaşım | |
dc.subject | Minör edebiyat | |
dc.subject | Modern Türk Tiyatrosu | |
dc.title | Sevim Burak Edebiyatı’nda “Kültürel Özne” ve “Öteki” Kavramının Tezahürlerinin İncelenmesi ve Bir Örnek Eserde Reji Uygulaması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu sanat çalışması raporunda, yazdığı toplumsal arka planlı bireysel öyküleriyle ve
yenilikçi sanat anlayışıyla 1950-1970 yılları arasında Cumhuriyet Dönemi Türk
Edebiyatı’nın dikkat çeken isimlerinden biri olan Sevim Burak’ın renkli dünyasına ayna
tutulmuş, “İşte Baş İşte Gövde İşte Kanatlar” adlı oyunu seçilerek reji uygulaması
yapılmıştır. Bu inceleme boyunca kendimize çizdiğimiz yol ise “kültürel özne” ve “öteki”
kavramlarının Burak’ın örtük anlatımında kendini gösteren tezahürlerini takip etmek
olmuştur. Burak’ın metinlerinde yer alan dışlanmış, ötekileşmiş karakterlerin duyulmayan
sesleri, dilin kırılmasıyla, parçalanmasıyla eserlerinde görünürleşip hissedilmektedir.
Gerçeğin düşten ayırt edilemediği, zaman ve uzamın belirsizleştiği, geçmiş ve geleceğin iç
içe geçtiği eserler ortaya koyan Burak, yaşadığı düzeni böyle eleştirmiş ve ortaya çıkardığı
yapıtlarla “öteki”nin temsili olmuştur. Burak’ın sanatının tüm bu öze ve biçime ilişkin
özellikleri göz önünde bulundurulduğunda şunu söyleyebiliriz ki yazarın serbest bir bilinç
akışıyla meydana getirdiği dili anlamak, oyunlarında kullandığı kültürel metaforları
çözümlemekten ve kendi yaşamının yansımaları olan eserlerinin tümünü birlikte
değerlendirmekten geçer. Biz de çalışmamız boyunca yazarın sıra dışı dili aracılığıyla
“öteki”nin görmezden gelinen sesini açığa çıkarmayı ve bu görünürlüğü reji uygulamamıza
yansıtmayı hedefledik. Sanat çalışması raporumuzun odak noktasını oluşturan “İşte Baş
İşte Gövde İşte Kanatlar” oyununun hem teorik, hem de uygulamalı çalışmasını yaparak,
yazarın kendini kolay kolay ele vermeyen dünyasını çözümlemeye çalıştık. Bu yolda
hareket noktası olarak benimsediğimiz psikanalitik yaklaşım ise bize her
kaybolduğumuzda yolumuzu buldurmuş, hem öz hem de biçim anlamında yaratıcılığımızı
desteklemiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Tiyatro | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |
dc.funding | Yok | tr_TR |