dc.contributor.author | Çakın, İrfan | |
dc.date.accessioned | 2019-10-23T10:10:31Z | |
dc.date.available | 2019-10-23T10:10:31Z | |
dc.date.issued | 1993 | |
dc.identifier.uri | http://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/1255-2509-1-PB.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/10519 | |
dc.description.abstract | Abstract
Report presented to the Librarianship,
Documentation and Archives Committee of
the UNESCO Turkish National
Commission, identifies environmental
factors, the notion of library and
librarianship in the society, and the low
profile of librarians as main sources of
problems. The society still sees the librarian
as the protector of books. The value given
to the profession is, thus, limited to such a
narrow understanding of the profession,
which leads to low payment and insufficient
resource allocation to the libraries. Main
field of activity, that is, the pro\ision of
information is expected from documentation
and information centres. Library and
information work cannot be separated from
each other. The proposals for solution of
the problems include improvement of
professional education, legal provisions,
and reorganiztion of professional
organizations. | |
dc.language.iso | tur | |
dc.publisher | TKD | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.title | Türk Kütüphaneciliğinin Sorunları ve Çözüm Önerileri | |
dc.title.alternative | Problems of Turkish Librarianship and Problems for Solution | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.description.ozet | Öz
Raporda, çevresel öğeler, toplumda kütüphane ve kütüphaneci anlayışı,
kütüphanecilerin statüleri, sorunların belli
başlı kaynakları olarak belirlenmiştir.
Toplum kütüphaneciyi hala kitapların
koruyucusu olarak görmektedir. Dolayısıyla
kütüphaneciye verilen değer, ödenen ücret,
kütüphanelere ayrılan tahsisatlar da bu
anlayışın sınırları içinde kalmaktadır. Öte
yandan temel işlev olan bilgi sağlama ise
dokümantasyon ve enformasyon
merkezlerinden beklenmektedir. Kütüphane
ve bilgi hizmetleri birbirinden ayrı
düşünülemez. Sorunların çözümlenmesi için,
lisans, lisans üstü ve kurum içi eğitim
alanlarında düzeltmeler yapılması, yasa,
tüzük, yönetmelik ve benzeri yasal
düzenlemelerin incelenerek gerekli
değişiklerin yapılması ve mesleki
derneklerin yapılarının ve etkinlik
alanlarının gözden geçirilmesi önerilmiştir. | |
dc.relation.journal | Türk Kütüphaneciliği | |
dc.contributor.department | Bilgi ve Belge Yönetimi | |
dc.identifier.volume | 7 | |
dc.identifier.issue | 3 | |
dc.identifier.startpage | 220 | |
dc.identifier.endpage | 226 | |
dc.funding | Yok | |