Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAltay, İsmail Fırat
dc.contributor.authorBalıkcıoğlu, Gülin
dc.date.accessioned2018-10-30T11:18:53Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-05-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/5265
dc.description.abstractThe purpose of this research is to identify the needs of the preparatory program students whose departments are English Language Teaching (ELT) and American Culture and Literature (AMER) in one of the foundation universities in Ankara, Turkey and in the light of the findings of the needs analysis, in-depth evaluation of readymade and non-readymade teaching materials is aimed. The study was designed as a practitioner research and both quantitative and qualitative research techniques were used. A sample of 44 students, 2 lecturers from American Culture and Literature Department, 2 lecturers from English Language Teaching Department and 4 EFL instructors from English Preparatory School of the institution participated in this study. The quantitative data were obtained through a needs analysis questionnaire which was applied to the participating students. As for the qualitative data, semi-structured interviews were administered to the lecturers and instructors stated above. Since the research also aims to investigate to what extent readymade and non-readymade teaching materials meet the target EFL learners’ needs, Cunningsworth’s (1995) checklists were employed to gather qualitative data about New Headway Fourth Edition pre-intermediate and intermediate coursebooks and non-readymade materials given by curriculum development unit of the institution. The results of the study revealed that a skills-based syllabus should be followed for the target students and it is utmost important to emphasize productive and academic skills, but the current materials meet these needs to some extent. From the findings, it came out that both curriculum and testing and evaluation component of English preparatory program need to be revised.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectNeeds Analysis
dc.subjectMaterials Evaluation
dc.titleA Study Of The Needs Analysıs Of Englısh Preparatory Class Students At Unıversıty Level And The Evaluatıon Of Readymade And Non-Readymade Teachıng Materıalstr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmanın amacı, Ankara’da bulunan vakıf üniversitelerinin birindeki İngiliz Dili Eğitimi ve Amerikan Kültürü ve Edebiyatı hazırlık programı öğrencilerinin ihtiyaçlarının belirlenmesi ve ihtiyaç analizinin bulguları ışığında, hazır (ders kitapları) ve hazır olmayan (sınıf içi çalışma kâğıtları) materyallerinin derinlemesine değerlendirilmesidir. Çalışma, eylem araştırması biçiminde tasarlanmış olup bu kapsamda nitel ve nicel analiz yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 44 öğrenci, Amerikan Kültürü ve Edebiyatı bölümünden 2, İngiliz Dili Eğitimi bölümünden 2 öğretim elemanı ve 4 İngilizce okutmanı oluşturmaktadır. Nicel veriler, katılımcı öğrencilere uygulanan ihtiyaç analizi anketinden elde edilmiştir. Nitel verilere ulaşmak için ise öğretim elemanları ve okutmanlarla yarı-yapılandırılmış görüşmeler yürütülmüştür. Araştırma aynı zamanda hazır ve hazır olmayan öğretim materyallerinin çalışma grubundaki öğrencilerin ihtiyaçlarını hangi düzeyde karşıladığını belirlemeyi amaçladığından, Headway ders kitapları ve müfredat birimi tarafından hazırlanan materyallere ilişkin nitel verilerin toplanması için Cunningsworth’ün (1995) geliştirdiği kontrol listelerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçları, hedef öğrenciler için beceri tabanlı bir müfredatın geliştirilmesini ve bu bağlamda üretici ve akademik becerilerin vurgulanmasını ortaya çıkarmaktadır. Ancak, mevcut materyaller bu ihtiyaçları bir düzeye kadar karşılamaktadır. Sonuçlar değerlendirildiğinde, İngilizce hazırlık programının müfredatı ile ölçme ve değerlendirme bileşenlerinin yeniden düzenlenmesi ihtiyacını ortaya çıkmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimitr_TR
dc.contributor.authorID10196815tr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2018-10-30T11:18:53Z


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster