dc.contributor.advisor | Feyzoğlu, Tuğrul Emre | |
dc.contributor.author | Gündüz, Elif | |
dc.date.accessioned | 2024-09-11T06:59:12Z | |
dc.date.issued | 2024-07-26 | |
dc.date.submitted | 2024-06-27 | |
dc.identifier.citation | Gündüz, Elif. (2024). Seramik Sanatında Modle Etkisi. Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi), Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35677 | |
dc.description.abstract | Starting from prehistoric times, people have used drawing, a visual language, to convey their inner worlds and experiences. Drawing techniques in the art of painting have become more realistic and detailed over time, and especially with the Renaissance period, it was discovered that illusions of reality could be created with perspective techniques. In the Baroque period following this revolution, diversity in light and shadows came to the fore. Drawing has gained dimension by developing in historical processes, especially with the discovery that light and shadows can be expressed more realistically through modelling. In the modernisation processes, ceramics was handled by the leading painters of the period and met with drawing and gained an important place in the art world. Today, the combination of drawing and ceramic surfaces in ceramic art has become an important form of expression with various illusions in the field of contemporary art while enabling the use of dimensions together. The evaluation of ceramic surfaces through modelling, just like the drawing techniques in the art of painting - as a material that allows the creation of illusions of reality with the inclusion of the third dimension in the subject - has opened doors to different possibilities of expression. It is possible to observe that the drawings applied on ceramic surfaces and forms contribute to the perception of visible or perceived volume; evolving from two dimensions to the third dimension or reduced from three dimensions to two dimensions. As a result, this research on creating dilemmas in inter-dimensional combinations through drawing in ceramic art investigates how contemporary artists use drawings on ceramics, and through several aesthetic analyses on artist samples, it reveals personal examples on the subject by exploring how ceramic artists can create illusions as a result of inter-dimensional combinations and interactions. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Seramik sanatı | |
dc.subject | Çizim | |
dc.subject | Modle | |
dc.subject | Boyut | |
dc.subject | Yanılsama | |
dc.subject.lcsh | Seyrüsefer | tr_TR |
dc.title | Seramik Sanatında Modle Etkisi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | İnsanlar, iç dünyalarını ve deneyimlerini aktarmak için tarih öncesi dönemlerden başlayarak görsel bir dil olan çizimi kullanmışlardır. Resim sanatı alanındaki çizim teknikleri, zamanla daha gerçekçi ve detaylı hale gelmiş, özellikle Rönesans dönemiyle birlikte perspektif teknikleriyle gerçeklik yanılsamalarının yaratılabildiği keşfedilmiştir. Bu devrimi takip eden Barok dönemde ise ışık ve gölgeler konusundaki çeşitlilik ön plana çıkmıştır. Çizim, tarihsel süreçler içinde gelişerek -özellikle ışık ve gölgelerin modle etme yoluyla daha gerçekçi şekilde ifade edilebilirliğinin keşfedilmesiyle- boyut kazanmıştır. Seramik, çağdaşlaşma süreçlerinde dönemin önde gelen ressamları tarafından ele alınarak çizimle buluşmuş ve sanat dünyasında kendine önemli bir yer edinmiştir. Günümüzde, seramik sanatında çizim ve seramik yüzeylerin birlikteliği, boyutların bir arada kullanılmasına olanak sağlarken çağdaş sanat alanında çeşitli yanılsamalara sahip önemli bir ifade biçimi haline gelmiştir. Seramik yüzeylerin tıpkı resim sanatındaki çizim tekniklerinde olduğu gibi modle etme yoluyla değerlendirilmesi -konuya üçüncü boyutun da dahil olmasıyla gerçeklik yanılsamaları yaratımına imkân tanıyan bir malzeme olarak- farklı ifade olanaklarına kapılar açmıştır. Seramik yüzeyler ve formlar üzerinde uygulanan çizimlerin görünen ya da hissedilen hacim algısına; iki boyuttan üçüncü boyuta evrilen veya üç boyuttan iki boyuta indirgenen özellikte katkılar sunduğunu gözlemlemek mümkündür. Sonuç olarak seramik sanatında çizim yoluyla boyutlar arası birlikteliklerde ikilemler yaratmak üzerine yapılan bu araştırma, çağdaş sanatçıların seramik üzerinde çizimleri nasıl bir yaklaşımla kullandığını araştırmakta ve sanatçı örnekleri üzerinden birtakım estetik analizlerle, seramik sanatçılarının boyutlar arası birleşim ve etkileşimleri sonucunda ne denli yanılsamalar yaratabildiklerini keşfederek konuyla ilgili kişisel örnekler ortaya koymaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Seramik ve Cam | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-09-11T06:59:12Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | proficiencyinart | tr_TR |