dc.contributor.advisor | Özmen, Onur | |
dc.contributor.author | Soykan, Mustafa Burak | |
dc.date.accessioned | 2023-06-19T14:06:55Z | |
dc.date.issued | 2023-05-29 | |
dc.date.submitted | 2023-05-29 | |
dc.identifier.citation | APA | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33454 | |
dc.description.abstract | This artwork report, which examines Peter and the Wolf by Sergei Prokofiev, one of the most important composers of the twentieth century, by focusing on the use of orchestra, form and functional harmony, aims to reveal the composer's relationship between leitmotif and orchestration, harmony and form in the work. In the first part of the study, the composer's life and the elements that have influenced his music since his early period are mentioned, and some of the original compositional techniques used by the composer within the framework of musical language are mentioned. In the second part, the understanding of leitmotive in Peter and the Wolf is analyzed and evaluated in the context of the use of orchestration, and a form analysis is made in terms of formal elements and structural functions within the scope of William E. Caplin's musical forms. As a result of the analysis, it was concluded that the composer handled the concept of leitmotive with a timbral perspective as well as a thematic one, and created an original musical language by interpreting traditional techniques in the use of harmony and form in his own way. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Sergey prokofyev | tr_TR |
dc.subject | Peter ve kurt | tr_TR |
dc.subject | İnceleme | tr_TR |
dc.subject | Müzikal masal | tr_TR |
dc.subject | Form | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Müzik | tr_TR |
dc.title | Sergey Prokofyev’ı̇n Op.67 Peter ve Kurt Adlı Eserı̇nı̇n Besteleme Teknı̇klerı̇ Yönünden İncelenmesı̇ | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Yirminci yüzyılın önemli bestecilerinden biri olan Sergey Prokofyev’in Peter ve Kurt adlı eserinin, orkestrasyon, form ve fonksiyonel armoni merkeze alınarak irdelendiği bu sanat çalışması raporunda bestecinin eserdeki leitmotif ile orkestrasyon ilişkisi, armoni ve form kullanımını ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Çalışmanın ilk bölümünde bestecinin hayatı ve erken dönemlerinden itibaren müziğini etkileyen unsurlardan bahsedilmiş, bestecinin müzik dili çerçevesinde kullandığı özgün bir takım besteleme tekniklerine değinilmiştir. İkinci bölümde ise Peter ve Kurt’taki leitmotif anlayışı incelenmiş ve orkestrasyon kullanımı bağlamında değerlendirilmiş, William E. Caplin’in müzik formları kapsamında cümle ögeleri ve yapısal fonksiyonlar bakımından form analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda bestecinin; leitmotif kavramını tematik olduğu kadar tınısal bir bakış açısı ile ele aldığı, armoni ve form kullanımında geleneksel teknikleri kendine göre yorumlayarak özgün bir müzik dili oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Kompozisyon ve Orkestra Şefliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-06-19T14:06:55Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | recording, musical | tr_TR |
dc.subtype | musical score | tr_TR |