Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKutluay, Emir
dc.contributor.authorYazıcı, Cahit Bartu
dc.date.accessioned2019-10-21T12:28:17Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-06-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/9364
dc.description.abstractIn this work, a method for obtaining optimal steering angles for a multi-axle vehicle is proposed. The tire maximum steering angles are optimized for low turning radius and low lateral slip angles. The optimization process is conducted for the low-speed steady-state maneuver. Another method is proposed to investigate the high-speed handling behavior of the vehicle with the optimized wheel steering angles in a double lane change (DLC) maneuver. The vehicle considered in this work is a prototype 8x8 vehicle with all-wheel steered (AWS) and all-wheel drive (AWD). The 8x8 vehicle has a minimum curb-to-curb turning radius requirement, and the minimum turning radius requirement cannot be met using slip-free turning due to the wheel steering angle limitations. To achieve a turning radius, that is lower than the requirement, tire lateral slip angles must occur. A multi-body dynamics model of the all-wheel steered 8x8 vehicle was created in Adams Car. Adams model was parametrized and automated using a Python code. For the optimization process a genetic algorithm code was written in Python language. The optimization problem is multi-variable constraint optimization, each of the tire maximum steering angle is an optimization parameter and there are physical constraints on the wheel steering angles. For the DLC maneuver, a general open loop steering input function for DLC maneuvers was derived. The genetic algorithm created for the optimization of the wheel steering angles for the turning radius optimization section of the work was revised to optimize the parameters of the general open loop steering input function for the DLC maneuvers. By using this method the steering angles for the tires that results in minimum turning radius and tire lateral slip angles which are capable of performing DLC maneuver at high speeds can be obtained. The methodology developed is especially useful for determining the tire steer angles of the vehicle early in the vehicle design and to create design specifications for the steering system.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAll-wheel steeringtr_TR
dc.subjectMulti-axle vehicletr_TR
dc.subjectHandlingtr_TR
dc.subjectOptimizationtr_TR
dc.subjectMulti-body dynamicstr_TR
dc.subjectGenetic algorithmtr_TR
dc.subject.lcshKonu Başlıkları Listesi::Teknoloji. Mühendisliktr_TR
dc.titleSteering Optimization of an 8x8 Vehicletr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmada, çok akslı bir aracın optimal teker dönüş açılarını elde etmek için bir metot önerilmektedir. Teker maksimum dönüş açıları, düşük dönüş yarıçapı ve düşük teker yanal kayma açıları sağlayacak şekilde optimize edilmiştir. Optimizasyon süreci, düşük hız ve denge durumunda gerçekleştirilmiştir. Optimize edilmiş teker dönüş açılarına sahip aracın, yüksek hızlardaki dönüş davranışını incelemek için, aracı çift şerit değiştirme manevrasından geçirmek için başka bir metot geliştirilmiştir. Bu çalışmada, tüm tekerlerden tahrik edilen, tüm tekerlerinden yönlendirilebilen prototip bir 8x8 araç ele alınmaktadır. Ele alınan 8x8 aracın dönüş yarıçap isteri, teker dönüş açı limitleri nedeniyle, kayma açısı olmadan sağlanamamaktadır. Dönüş yarıçapı isterini sağlamak için tekerlerde kayma açıları olmak zorundadır. Tüm tekerleri döndürülen 8x8 araç modeli Adams Car programında oluşturulmuştur. Adams Car programında oluşturulan modelin parametrelerini değiştirmek ve otomatize etmek için bir Python kodu yazılmıştır. Optimizasyon süreci için Python dilinde bir genetik algoritma geliştirilmiştir. Optimizasyon problemi, çok değişkenli ve sınırlandırılmış bir problemdir, her bir teker yönlendirme açısı optimize edilecek bir parametredir ve teker açıları üzerinde fiziksel sınırlar vardır. Çift şerit değiştirme manevrası için genelleştirilmiş ̧ açık döngü bir fonksiyon geliştirilmiştir. Dönüş yarıçapı optimizasyonu için geliştirilen genetik algoritma şerit değiştirme manevrası için geliştirilen fonksiyonun parametrelerini optimize etmek için kullanılmıştır. Bu metodu kullanarak, en düşük dönüş yarıçapını ve düşük teker kayma açılarını sağlayan ve aynı zamanda çift şerit değiştirme manevrası yapabilen teker dönüş açıları bulunabilir. Geliştirilen metot özellikle tasarım aşamasının başlarında teker açılarını belirlemek ve dönüş sistemi tasarım kriteri geliştirmek için kullanılabilir.tr_TR
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2019-10-21T12:28:18Z
dc.identifier.ORCIDhttps://orcid.org/0000-0003-1206-6229tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster