dc.contributor.advisor | Gürlen, Eda | |
dc.contributor.author | Ünlü, Deniz | |
dc.date.accessioned | 2019-09-16T06:16:36Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-06-21 | |
dc.identifier.citation | Ünlü, D. (2019). Kişilik, süreç ve çevre boyutları açısından yaratıcı öğretim uygulamalarının sınıfa yansıması: Öğretmen- öğrenci görüşleri (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/8910 | |
dc.description.abstract | In this study, it is aimed to determine teachers’ and students’ opinions on applying creative thinking skill-based education in Math classes of 6th graders. Participants consist of 370 6th graders from secondary schools of Nigde city center and 20 teachers of 6th grades’ Math classes. Case study has been used in this research. A questionnaire developed by the researcher has been applied to students for quantitative data whereas personal interviews have been done with teachers for qualitative data. In data collection process, while receiving teachers’ opinions on teacher roles, classroom environment, classroom activities and problems encountered during activities, applied methods-techniques which are necessary to develop students’ creative thinking skills; students’ opinions on teacher roles have been received. When evidence is analyzed; while teachers state teacher roles -must-have to develop their creative thinking- as guiding, leading, being open to differences and opinions, they consider rich classes in material and Math classes necessary. They also think activities should be organized as adapted to daily life, visual and provided with learning through experience. It has been found the most significant problems teachers encounter are topic raising anxiety and lack of time, and their preferences are research and investigation strategy and question-answer method as priority. Although, according to teachers’ self-evaluations, they consider themselves inefficient on teaching through creative thinking skills; students report negative opinions regarding teacher roles in only 5 items from 38 in questionnaire. It is also observed the items related to teacher roles towards developing creative thinking, differ according to demographic features. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Kabul ve Onay i
Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini vii
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini ix
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 6
Araştırma Problemi 7
Sayıltılar 8
Sınırlılıklar 8
Tanımlar 9
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 10
Giriş 10
Matematik Eğitimi ve Yaratıcılık 12
Yaratıcılığın Tanımı ve Özellikleri 14
Yaratıcılık ve Eğitim 18
Yaratıcılığın Geliştirilmesinde Öğretmenin Önemi 23
Yaratıcı Birey 30
Yaratıcı Sınıf Ortamı 34
Yaratıcı Düşünme Teknikleri 36
Yaratıcılığın Ölçülmesi 39
Yaratıcılık ve Zekâ 41
İlgili Araştırmalar 43
Bölüm 3 Yöntem 50
Araştırmanın Çalışma Grubu 50
Veri Toplama Süreci 53
Veri Toplama Araçları 55
Verilerin Analizi 56
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 58
Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular 58
İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular 64
Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular 70
Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular 79
Beşinci Alt Probleme İlişkin Bulgular 85
Altıncı Alt Probleme İlişkin Bulgular 95
Yorumlar 119
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 130
Sonuçlar 130
Öneriler 134
Kaynaklar 136
EK-A: Anket Formu 142
EK-B: Görüşme Formu 147
EK-C : Etik Komisyonu Onay Bildirimi 149
EK-Ç: Valilik Onay Bildirimi 150
EK-D: Etik Beyanı 152
EK-E: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 153
EK-F: Thesis Originality Report 154
EK-G: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 155 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Yaratıcılık | tr_TR |
dc.subject | Yaratıcı öğretmen rolleri | tr_TR |
dc.subject | Yaratıcı düşünme | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim | tr_TR |
dc.title | Kişilik, Süreç ve Çevre Boyutları Açısından Yaratıcı Öğretim Uygulamalarının Sınıfa Yansıması: Öğretmen - Öğrenci Görüşleri | tr_TR |
dc.title.alternative | Reflections Of Creative Teaching Practices To The Classroom In Terms Of Person, Process And Press Dimensions: Teachers’ - Students’ Opinions | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada 6. sınıf matematik dersinde yaratıcı düşünme becerilerine dayalı öğretimin gerçekleştirilmesine yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Katılımcılar Niğde ili Merkez ilçeye bağlı ortaokullarda 6. sınıfta öğrenim gören 370 öğrenci ve 6. sınıflarda matematik dersini yürütmekle görevli 20 öğretmenden oluşmaktadır. Bu araştırmada durum çalışması kullanılmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak öğrencilere araştırmacı tarafından geliştirilen anket uygulanırken nitel veri toplama aracı olarak öğretmenlerle bireysel görüşmeler yapılmıştır. Veri toplama sürecinde öğretmenlerden öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesi için gerekli olan öğretmen rolleri, sınıf ortamı, sınıf içi etkinlikler ve etkinliklerin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar, kullanılan teknik-yöntem ile ilgili görüş alınırken öğrencilerden yaratıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesine yönelik öğretmen rolleri ile ilişkili görüş alınmıştır. Elde edilen bulgular analiz edildiğinde öğretmenler yaratıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesine yönelik sahip olunması gereken öğretmen rollerini öğrenciye rehberlik etmek, yol göstermek, farklılığa ve fikirlere açık olmak şeklinde belirtirken öğretmenler sınıflarının materyal açısından zengin olmasını ve matematik sınıfının bulunmasını gerekli görmektedirler. Ayrıca öğretmenler etkinliklerin günlük yaşama uyarlanabilen ve görsel öğelerin yer aldığı, öğrencilerin yaparak yaşayarak öğrenmesine olanak verecek şekilde düzenlenmesi gerektiğini düşünmektedirler. Öğretmenlerin etkinliklerin uygulanmasında karşılaştıkları en önemli sorunun konuları yetiştirme kaygısı ve zamanın yetersizliği olduğu ve yaratıcı düşünmenin geliştirilebilmesi için tercihlerinin öncelikli olarak araştırma-inceleme yoluyla öğretim stratejisi ve soru-cevap yöntemi olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin kendilerine ait değerlendirmelerinde, kendilerini yaratıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesine yönelik öğretimde yetersiz görmelerine rağmen öğrencilere ankette yöneltilen 38 maddeden sadece 5’inde öğretmenlerinin yaratıcı öğretmen rollerine ilişkin olumsuz görüş bildirmişlerdir. Ayrıca öğrencilere yaratıcı düşünmenin geliştirilmesine yönelik öğretmen rollerine ilişkin uygulanan anketteki maddelerin demografik özelliklere göre farklılaştığı görülmüştür. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |