Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAkaydın , Galip
dc.contributor.authorÇelik , Esra Cansu
dc.date.accessioned2019-07-26T08:37:03Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-06-25
dc.identifier.citationÇelik, E. C. (2019). Bitki morfolojisi, anatomisi ile sistematiği konularının ortaöğretim biyoloji programındaki yerinin değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/8084
dc.description.abstractThe purpose of this study is to place the subjects of plant morphology, anatomy and systematic in the Curriculum of Biology Lesson in Secondary Education and to evaluate the suitability of practice based on the students' point of view and their interests, expectations and skills. This research was conducted with 400 students. Two data collection tools prepared by the researcher were used and the opinions of the students were recorded via those. Furthermore, biology course books for secondary schools were reviewed in order to determine the subjects' positions in the curriculum. The class levels studying plant morphology, anatomy and systematic, the field content of the subjects, social content, provided images, practices/activities, outcomes relating to the subjects and the content of the course books, terminology and data regarding the subject were issue of this paper. As a result of the research, except from the endemic plants, plant have the necessary place in the course books. The field content related to the required subjects are thought to be too much. However the learning outcome complies with the content. The majority of the targeted outcome became permanent for the students. The Latin words are too much and there are some challenges in learning terms and notions. The aim is not defined neither in applications nor in the events. The related applications/events don't fulfill the students' expectations and are found insufficient by them. According to the results about the illustrations, they are sufficient but non-striking and their explanations need to be optimized.tr_TR
dc.description.tableofcontentsÖz ii Abstract iii Teşekkür iv Tablolar Dizini viii Şekiller Dizini x Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xi Bölüm 1 Giriş 1 Araştırmanın Amacı ve Önemi 4 Problem Durumu 5 Araştırma Problemi 6 Sayıltılar 6 Sınırlılıklar 7 Tanımlar 7 Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 12 Araştırmanın Kuramsal Temeli 12 İlgili Araştırmalar 20 Bölüm 3 Yöntem 30 Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 30 Veri Toplama Araçları 31 Veri Toplama Süreci 32 Araştırmanın Pilot Uygulaması, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları 33 Verilerin Analizi 35 Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 36 Çalışma Grubuna Ait Bilgiler 36 BDÖP’de BMAS Konularının Ele Alındığı Sınıf Düzeyleri 37 BDÖP’de BMAS Konularının Alan İçeriği, Sosyal İçerik, Uygulamalar/Etkinlikler ve Görseller Açısından Yeterlilik Durumu; İlgili Konuların Alan İçeriğinin Öğrenciler İçin Uygunluk Durumu 39 BDÖP’de BMAS Konularının İçerikleri ile Programda Belirlenmiş Olan, Ulaşılması Hedeflenen Kazanımların Birbirine Uygunluğu 54 BDÖP’de Belirlenmiş Olan, Ulaşılması BMAS Konuları ile İlgili Kazanımların Öğrenciler Açısından Kalıcı Olma Durumu 58 BDÖP’de BMAS Konularının İşleniş Sırasının Öğrenciler İçin Uygun Olma Durumu 65 BDÖP’de BMAS Konularında Geçen Kavram ve Terimlerin Öğrencilerin Öğrenim Düzeyine Uygunluk Durumu 67 BDÖP’de BMAS Konularının Sosyal İçeriğinin Öğrencilerin İlgi ve Beklentilerine Uygunluk Durumu 69 BDÖP’de BMAS Konularında Yer Alan Uygulama ve Etkinliklerin Öğrencilerin Beklenti ve Yeteneklerine Uygunluk Durumu 71 BDÖP’de BMAS Konularında Yer Verilen Görsellerin Öğrenciler Açısından Dikkat Çekici ve Yeterli Olma Durumu 72 Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 76 BMAS Konuları ve Alan İçeriği 76 BMAS Konularının Kazanımları ve Kitap İçerikleri 77 BMAS Konularında Geçen Kavram ve Terimler 78 BMAS Konularının Sosyal İçerikleri 78 BMAS Konularında Geçen Uygulamalar ve Etkinlikler 79 BMAS Konularında Bulunan Görseller 82 Kaynaklar 84 EK-A: Gönüllü Katılım Formu 89 EK-B: İstanbul Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğü Yazılı İzin Belgesi 90 EK-C: 9. Sınıf Bitki Morfolojisi, Anatomisi ve Sistematiği Konularının İçeriğini ve Kazanımlarını Değerlendirme Envanteri. 92 EK-Ç: 12. Sınıf Bitki Morfolojisi, Anatomisi ve Sistematiği Konularının İçeriğini ve Kazanımlarını Değerlendirme Envanteri. 93 EK-D: 9. ve 12. Sınıf Biyoloji Ders Kitaplarında Yer Alan BMAS Konuları ile İlgili Etkinliklerin Konular ve Materyal/Metot Bazında İncelenmesi 95 EK-E: 9. Sınıf Biyoloji Ders Kitabında Yer Alan BMAS Konuları ile İlgili Görsellerin Görünüm, Adlandırma ve Açıklamalar Açısından Konularına Göre İncelenmesi 97 EK-F: 12. Sınıf Biyoloji Ders Kitabında Yer Alan BMAS Konuları ile İlgili Görsellerin Görünüm, Adlandırma ve Açıklamalar Açısından Konularına Göre İncelenmesi 99 EK-G: 9. ve 12. Sınıf Biyoloji Ders Kitaplarında Yer Alan, BMAS Konularının Başlıkları ve Bu Konularla İlgili BDÖP’de Yer Alan Kazanımlar 104 EK-Ğ: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 106 EK-H: Etik Beyanı 107 EK-I: Yüksek Lisans/Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 108 EK-İ: Thesis/Dissertation Originality Report 109 EK-J: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 110tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectBiyolojitr_TR
dc.subjectÖğretim programıtr_TR
dc.subjectBitkitr_TR
dc.subjectMorfolojitr_TR
dc.subjectAnatomitr_TR
dc.subjectSistematiktr_TR
dc.subject.lcshKonu Başlıkları Listesi::Eğitimtr_TR
dc.titleBitki Morfolojisi, Anatomisi İle Sistematiği Konularının Ortaöğretim Biyoloji Programındaki Yerinin Değerlendirilmesitr_TR
dc.title.alternativeAn Assessment Of The Subjects Of Plant Morphology, Anatomy And Systematic In High School Biology Curriculumtr_eng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetGeçmişten beri bitkilere ihtiyaç duyan insanlar; bitkileri tanımalı, morfoloji ve anatomilerini bilmeli, sınıflandırmalarını yaparak akrabalık ilişkilerini öğrenmelidir. Bu öğrenmenin gerçekleşeceği temel yer okullardır. Ders kitaplarının kolay ulaşılabilir olmaları ve yurdun her yerinde aynı kitapların okutulması bitkilerin tanınmasında öğrencilere fırsat eşitliği sunmaktadır. Bu çalışmanın amacı bitki morfolojisi, anatomisi ve sistematiği konularının BDÖP’deki yerinin belirlenmesi ve konuların ele alınış biçiminin öğrenci ilgi, beklenti ve yeteneklerine uygunluğunun öğrenci görüşleri alınarak değerlendirilmesidir. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döneminde İstanbul’da öğrenim gören 400 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmacı tarafından hazırlanan iki adet veri toplama aracı kullanılmıştır. Ayrıca konuların programdaki yerini belirlemek amacıyla Ortaöğretim Biyoloji Ders Kitapları incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular, alt problemler ile uygun olacak şekilde alt başlıklar halinde yorumlanmıştır. Araştırmada bitki morfolojisi, anatomisi ve sistematiği konularının ele alındıkları sınıf düzeyleri; konuların alan içeriği, sosyal içeriği, içerdiği görseller, uygulamalar/etkinlikler; konularla ilgili kazanımlar ve kitapların içerikleri; konularda geçen kavramlar ve terimler ile ilgili verilere ulaşılmıştır. Araştırma sonucuna göre 9. ve 12. Sınıf kitaplarında, endemik bitki türleri hariç, bitkilere gereken yer verilmektedir. İlgili konularla ilgili alan içeriği fazla bulunmaktadır. Ancak içerik ile kazanımlar uyumludur. Ayrıca hedeflenen kazanımların büyük çoğunluğu öğrenciler için kalıcı olmuştur. Latince kelimeler fazla bulunmakta, terim ve kavramlar öğrenilirken zorluk yaşanmaktadır. Konularda geçen günlük hayata ilişkin bilgiler yeterlidir. Uygulamaların/etkinliklerin hiçbirinde amaç belirtilmemiştir fakat yöntem açık ve anlaşılırdır. İlgili uygulamalar/etkinlikler öğrenci beklentilerini karşılamamaktadır ve öğrenciler tarafından yetersiz bulunmaktadır. Görsellerle ilgili sonuçlara göre; kitaplardaki görseller yeterlidir ancak dikkat çekici değildir ve görsel açıklamalarının yeterli düzeye getirilmesi gerekmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentOrta Öğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift-


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess