Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKaraduman, Alev
dc.contributor.authorErdem, Esra
dc.date.accessioned2019-07-22T08:21:29Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-06-20
dc.identifier.citationMLAtr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/7946
dc.description.abstractHuman, as a concept, has always been at the center of the philosophical and artistic concerns in history. With the scientific developments achieved in the nineteenth century, new perspectives regarding the concept emerge by challenging the conventionally accepted anthropocentric view. Among the developments that prompt this perception, galvanism, dissection and the theory of evolution take a significant place. Although these nineteenth-century practices reject human centrality in understanding this relationship with other species, this anti-anthropocentric approach points at a relatively new theoretical frame: the theory of posthumanism. Principally the theory focuses on going beyond human by reinforcing a multispecies existence. The traces of posthumanism in these scientific practices are observed in the literary works of the nineteenth century period, as many English writers of the period explore the issue of human by reflecting the main ideas of this theory in their works. In addition to having features compatible with the idea of posthumanism, the nineteenth-century scientific developments also shed light on the concept of monstrosity in these literary works. In some of these works, it is observed that Darwin’s theory of evolution contributed to the formation of degeneration theory and consequently to the emergence of degenerate characters in literature. On the other hand, galvanism and dissection practices inspire the idea of creating a new species with human and animal body parts. In literary narratives, these degenerate beings and the new species created by the combination of different human and animal bodies, meet at the common point by projecting the theme of monstrosity. In this vein, Mary Shelley’s Frankenstein (1831) and Robert Louis Stevenson’s The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1886) serve as models to display this shared point. Therefore, this study aims to examine these novels by focusing on nineteenth-century scientific issues such as galvanism, dissection and theory of evolution and how these issues come together with the theme of monstrosity and the theory of posthumanism.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMary Shelleytr_TR
dc.subjectFrankensteintr_TR
dc.subjectRobert Louis Stevensontr_TR
dc.subjectThe Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hydetr_TR
dc.subjectPosthumanismtr_TR
dc.subjectTranshumanismtr_TR
dc.subjectMonstrositytr_TR
dc.subjectDegenerationtr_TR
dc.subjectGalvanismtr_TR
dc.subjectDissectiontr_TR
dc.subject.lcshKonu Başlıkları Listesi::Sosyal bilimlertr_TR
dc.titleThe Concept of Human and Monster in Mary Shelley’s Frankensteın and Robert Louis Stevenson’s The Strange Case Of Dr. Jekyll and Mr. Hydetr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBir kavram olarak, insan, tarihte her zaman felsefi ve sanatsal kaygıların merkezinde olmuştur. On dokuzuncu yüzyılda ulaşılan bilimsel gelişmelerle birlikte, kavrama ilişkin geleneksel olarak kabul edilen insan merkezli görüşe meydan okuyan yeni bakış açıları ortaya çıkmaktadır. Bu algıya sebep olan gelişmeler arasında galvanizm, diseksiyon ve evrim teorisi önemli yer tutmaktadır. Bahsi geçen on dokuzuncu yüzyıl uygulamaları, insanın diğer türlerle olan ilişkisini anlamada insan merkezliliğini reddederken, bu insanmerkezcilik karşıtı yaklaşım görece olarak yeni bir kuramsal çerçeveye, posthumanizm kuramına işaret etmektedir. Prensip olarak bu kuram çok türcü bir varlığı destekleyerek insanın ötesine ulaşmaya odaklanır. Bu bilimsel uygulamalardaki posthumanizm izleri on dokuzuncu yüzyılın edebi eserlerinde görülmektedir, çünkü dönemin pek çok İngiliz yazarı, eserlerinde insan konusunu bu kuramın temel fikirleri ışığında ele alır. On dokuzuncu yüzyıldaki bilimsel gelişmeler, posthumanizm fikri ile bağdaşan özelliklere sahip olmasının yanı sıra, aynı zamanda bu edebi eserlerdeki canavarlık kavramına da ışık tutmaktadır. Bu çalışmaların bazılarında Darwin’in evrim kuramının dejenerasyon kuramının oluşumuna ve sonuç olarak edebiyatta dejenere/bozulmuş karakterlerin ortaya çıkmasına katkıda bulunduğu görülmektedir. Öte yandan, galvanizm ve diseksiyon uygulamaları ise insan ve hayvan vücudu parçalarıyla yeni bir tür yaratma fikrine ilham verir. Edebi yazınlarda, bu dejenere/bozulmuş varlıklar ve farklı insan ve hayvan bedenlerinin birleşimi tarafından yaratılan yeni türler, canavarlık temasını yansıtarak ortak noktada buluşurlar. Bu anlamda, Mary Shelley’nin Frankenstein (1831) ve Robert Louis Stevenson’un Dr. Jekyll ve Mr. Hyde’ın Tuhaf Hikayesi (1886) romanları, bu ortak noktayı göstermek adına örnek teşkil etmektedir. Bu nedenle, bu çalışma galvanizm, diseksiyon ve evrim kuramı gibi on dokuzuncu yüzyıl bilimsel konularına ve bu konuların canavarlık teması ve posthumanizm kuramı ile nasıl bir araya geldiğine odaklanarak bu romanları incelemeyi amaçlamaktadır.tr_TR
dc.contributor.departmentİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2019-07-22T08:21:29Z


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster