dc.contributor.advisor | Kılıçarslan, Cem | |
dc.contributor.author | Pekanık, Aylin | |
dc.date.accessioned | 2019-07-18T07:05:11Z | |
dc.date.issued | 2019-07-18 | |
dc.date.submitted | 2019-10-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/7905 | |
dc.description.abstract | This thesis is an analysis of depictions of “female coded” (being assigned gender traits
even in the absence of a biological sex) artificial beings in Norman Taurog’s Dr.
Goldfoot and the Bikini Machine (1965), Duncan Gibbins’ Eve of Destruction (1991),
Bryan Forbes’ The Stepford Wives (1975), Frank Oz’s The Stepford Wives (2004), Alex
Garland’s Ex Machina (2014) and Spike Jonze’s Her (2013) and what they represent
within the scope of science fiction. This thesis will focus on the concept of the artificial
being as a metaphor for the human condition, bodily autonomy, and human progress. It
will analyze how the depictions of male-coded artificial beings function as universal
commentary about humankind in general while female coded artificial beings represent
manifestations of specific ideas about women. Through these examples, this study will
argue that the portrayal of female coded artificial beings is a product of the male gaze
and the idealized place of women in society according to patriarchal standards. The
visual portrayals, which include female signifiers and sexualized visual representations,
further promote the concept of “the perfect woman” as understood from the point of
view of the male gaze and the gendered objectification of female body in the
metaphorical and physical senses. It will further argue that such presentation of artificial
characters go against the purpose of transgressing the limitations of the human condition
and that this approach hinders their potential to exist outside the boundaries of human
structures and standards. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Robot | tr_TR |
dc.subject | Android | |
dc.subject | Fembot | |
dc.subject | Gynoid | |
dc.subject | A.I. | |
dc.subject | Gender | |
dc.subject | Norman Taurog | |
dc.subject | Bryan Forbes | |
dc.subject | Frank Oz | |
dc.subject | Spike Jonze | |
dc.subject | Alex Garland | |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Genel konular | tr_TR |
dc.title | Female Coded Artificial Beings In Selected American Science Fiction Films, 1960s-2000s | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez Norman Taurog’un Dr. Goldfoot and the Bikini Machine (1965), Duncan
Gibbins’in Eve of Destruction (1991), Bryan Forbes’un The Stepford Wives (1975),
Frank Oz’un The Stepford Wives (2004), Alex Garland’ın Ex Machina (2014) ve Spike
Jonze’un Her (2013) filmlerindeki kadın olarak kodlanmış (biyolojik cinsiyeti olmasa
bile cinsiyet rolleri atanmış) yapay varlıkların ve bilim kurgu kapsamında neyi temsil
ettiklerinin bir analizidir. Yapay varlık kavramına, insanlığın durumu, fiziksel özerklik
ve insan gelişimi için bir metafor olarak odaklanılacaktır. Erkek olarak kodlanan yapay
varlıklar insan ırkı hakkında tarafsız bir yorum olarak kullanılabilirken, kadın olarak
kodlanan yapay varlıkların kadınlarla ilgili belirli ideallerin bir dışavurumu olarak
sunulmasının bu metaforları nasıl yansıttığı incelenecektir. Bu örnekler incelenerek,
kadın olarak kodlanan yapay varlık tasvirlerinin kadının ataerkil düşüncede gelecekteki
ideal yerinin ve erkek bakışının ürünü olduğu savunulacaktır. Kadın imgeleri ve
seksapelliği öne çıkaran tasvirler, erkek bakışına göre “mükemmel kadın” idealini
desteklemekte ve kadın vücudunu metaforik ve fiziksel olarak nesneleştirilmektedir. Bu
tezde, kadın olarak kodlanan yapay karakterlerin böyle gösterilmesinin insan rolünü
geliştirme amacına aykırı olduğu ve bu yaklaşımın insan normlarının sınırlarından
bağımsız var olma potansiyellerinin önüne geçtiği savunulacak ve örnekler üzerinden
gösterilecektir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Amerikan Kültürü ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |
dc.identifier.ORCID | https://orcid.org/0000-0002-4516-4100 | tr_TR |