Özet
ABSTRACT
Kayık, Gökçe. Visual Explanation of ExistentialAnxiety, Master'sThesis, Ankara, 2019.
Questioning has been an unchangingneed of a humanfrompasttopresent. A humanfirstseek an answerforthequestion "Who I am?" in his path of self-discoveryand sense-making his ownexistence. Thestudyquestionsthesecrets of humanexistence. What is leftwhen a humanleaves his identityandepaulettes? Theaim of understandingwho he is for a human is tofind an answertowho an artists is andtoobservethechangesoccurring in him in his journey. Philosophy, mythology, doctrines, tales, commonstoriesandnarrationsarebenefittedresearchingothertruthsthatmake a human "me" whensearchingfor an answertothisquestion. The seven dwarfswork in mine of a mountain in Snow White. Mine is a place of oreprocessing. The seven dwarfs, seven chakras, seven sleepers. Thefocuspoint in all of thisnarrations is theoreortruththat is needto be processedorrevealed in a human. Thestudyquestionstheeffects of solving an artistsownsecrets of reality on his own art. Imaginativetransformation of innervoiceorsoul in humanconsciousnessareanalyzed in terms of art and artist. An artist or a humanwholooksfor an answerto "Who am I?" triestofind an unchanginganswerwhich is moreabsoluteanddoes not changedepending on time orconditions as a livingcreaturethatwilldie. Theanswer of thisquestionmakes a humanelude his identitiesandken, and a human is in need of explaining his existencespirituallyratherthanphysically. At thispoint, mythsanddoctrinesinform us aboutthiseternalandlimitlessreality. Thesesourcespresenthuman a peacefulandabsoluterealityratherthanthecomplexityaroseduetofastchange in everyfieldtoday in human. Artistsdesirethisconfrontationwhenproducing. Therefore, theirseekingandjourneycontinueallthe time. Thisseekingcreates an excitementthattriggers an artist'sinstinctsandkeeptheircuriosityalivecontinuously. Art is themostnaturalresult of thisjourney. Theoriginality of an artist in expressinghimself is directlyproportionalto his realityandtheproximitytotheanswers he finds.
KeyWords
Human, myths, introversion, esotericism, esotericsymbolism, genesis, subconscious, cave.
Künye
KAYNAKÇA
Algan, Refik. (2006). Ezoterizme Genel Bir Giriş. Cogito Dergisi, Sayı 46, İstanbul.
Antmen, Ahu. (2013). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar.İstanbul: Sel Yayıncılık.
Artun, Ali. (2015). Joseph Beuys: Şaman mı, Şarlatan mı?e-skop.Erişim:11.01.2019
goo.gl/vbJY3K
Apuleius. (2006) Başkalaşım (Ç. Dürüşken, Çev.). İstanbul: Kabalcı
Attar,Feridüddin. (2007).Mantıkuttayr. (B. Serdar,Çev.). İstanbul: Atik Şark Klasikleri.
Attar,Feridüddin. (2014).İlahiname, (A. Gölpınarlı, Çev.). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
Aykut, A. Sait – Çakmak, E. Efe. (2013). “Padişah-ı Alem Olmak Bir Kuru Kavga İmiş”, Edebiyat Kantini. Erişim: 12.01.2019.
goo.gl/V3G44x
Batur. Enis (2012). Elma. İstanbul: Sel Yayıncılık.
Berger,John. (2011). O Ana Adanmış, (M. G. Sökmen, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
Berger,John. (2016). Görme Biçimleri, (Y.Salman, Çev.).İstanbul:MetisYayınları.
Beydeba. (2000).Kelile ve Dimne, (S. Yalnızuçanlar, Çev.). İstanbul:Timaş Yayınları.
Bolay, H. Hayri. (2008). “Hegel’in İnsana Bakışı”, Düşündüren Sözler. Erişim: 13.01.2019.
goo.gl/W39aAp
Can, Özgür Ceren (2018) Mağara Röportajı. Zıtlarmecmuasi. Erişim:10.01.2018 goo.gl/1DpvME
Candan, Ergun. (2017). Gizli Sırlar Öğretisi.İstanbul: Sınır Ötesi.
Cervantes. (2017) Don Kişot, (R. N. Güntekin, Çev.). İstanbul: YKY.
Dilma, Güngör. (1979).Midas’ın Kulakları, Midas’ın Altınları, Midas’ın Kördüğümü. Ankara: Şiir Tiyatro Yayınları.
Eliş, Enima. (2016). Babil Yaratılış Destanı (A. Görgü, Çev.). İstanbul: Kültür Yayınları.
Firdevsi. (2009).Şahname, (N.Lugal, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınları.
Giritlioğlu, Doğahan. (2018) Mağara Masalı Sanata Can Verdi. Hürriyet. Erişim:10.01.2019 .
https://goo.gl/ApqB7o
Hayyam, Ömer. (2002). “Kukla”
Antoloji. Erişim 13.01.2019. goo.gl/jDSkAT
Hilmi, F. Ahmet. (1998). Amak-ı Hayal. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
Homeros. (2008). Odysseia. (A. Erhat, A. Kadir, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
İncil. (1999). New Testament. International BibleSociety. İstanbul: Ohan Matbaacılık.
Klee, Paul. (2007). Modern Sanat Üzerine, (R. Öğdül, Çev.). Eskişehir: Altıkırkbeş Yayınları.
Kuçuradi, İoanna. (2013).Schopenhauer ve İnsan.Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
Kuran. (2000). (Y. Kahraman, N. Çiçek, Çev.). İstanbul: Sefa Yayıncılık.
May, Rollo. (2016). Yaratma Cesareti. (A.Oysal, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
Mevlana. (2016). Mesnevi-İ Şerif.Ankara: Sure yayınevi.
Nazenin. Erişim: 11.01.2019
goo.gl/e8noSp
Nietzsche, Frıedrıch. (2017). Böyle Söyledi Zerdüşt. (T. Mustafa, Çev.). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
Schipper, Mineke. (2012). Adem ile Havva Her Yerde, (İncidüzen, Arlet,Çev.).İstanbul: İdea-Ayrıntı Yayınları.
Schopenhauer, Arthur. (1998). Yaşam Bilgeliği Üzerine Aforizmalar,(T. Mustafa, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınları.
Shakespeare, William. (2013). Venedik Taciri, (B. Bozkurt, Çev.). İstanbul:Remzi Kitabevi.
Sproul, C. Barbara. (2018) Yaratılış Mitleri, (A.Bucak,Çev.).İstanbul:HilYayın.
Şimşek, Mehmet. (2017). Dünyevi Zevkler Bahçesine Çağdaş Bir Yorum. Bon PurLoryan. Erişim:11.01.2019.
goo.gl/iHhdCP
Tevrat. (2016). Ankara: Dorlion Yayınları.
Yetkin, Suut Kemal. (2007). Estetik Doktrinler. Ankara: Palme Yayınları.
Yılmaz, Mehmet. (2013). Modernden Postmoderne Sanat. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Yonar, Gönül. (2015). Yaratılış Mitolojileri. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
Yurdakul, Çağıl.(2015). Alice Harikalar Diyarında Öyküsü. e-skop. Erişim:11.01.2019.
goo.gl/bZ6ECB