Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorATASAVUN UYSAL, Songül
dc.contributor.authorBALCI, Gözde
dc.date.accessioned2019-01-14T07:26:26Z
dc.date.issued2019-01
dc.date.submitted2018-12-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/5683
dc.description.abstractAttention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) is a psychiatric disorder characterized by problems in attention, concentration, hiperactivity and impulse control. In the present study, we aim to assess the influence of the sensory profile and the capacity of physical activity on the community participation of the 8-10 aged, right hand dominated male children with ADHD. We included 35 children to our ADHD group. The control group consisted of 35 volunteer male students who showed typical characteristics and met the inclusion criteria. Children’s sensory profile was assesed by Dunn Sensory Profile, physical activity capacity was assesed by Physical Activity Questionnaire for Older Children and 2 Minute Walk Test. We assessed the motor skills by using BOT-2, measured the strength of hand and finger muscles with Jamar hand dynamometer and pinchmeter, participation was assesed with CASP. Student-t Test and Chi-Square Test were used to analyze the independent variables. Multi regression analysis was performed to examine the relationship of the participants to the independent variables. A statistically significant difference (p<0.05) was found between the ADHD group and the control group in terms of sensory profile, physical activity level, functional capacity, motor skills, muscle strength, and social participation. Children with ADHD had lower scores than the control group in all assessment areas (p<0.05). As a result of our study; having low scores in physical activity level, motor skills, muscle strength and difficulty in sensory processing skills have been found to exhibite lower scores in all areas of social participation. We recommend that the exercise programs to be carried out in these children should be arranged by considering these results.en
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa ONAY SAYFASI iii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI iv ETİK BEYAN SAYFASI v TEŞEKKÜR vi ÖZET vii ABSTRACT viii İÇİNDEKİLER ix SİMGELER ve KISALTMALAR xiii ŞEKİLLER xiv TABLOLAR xv 1. GİRİŞ 1 2. GENEL BİLGİLER 3 2.1. Tanım 3 2.2. Tarihçe 3 2.3. DEHB Belirtileri 4 2.3.1. Dikkat Eksikliği Belirtileri 4 2.3.2. Hiperaktivite Belirtileri 5 2.3.3. Dürtüsellik Belirtileri 5 2.4. DEHB’nin Alt Tipleri 6 2.5.Epidemiyolojisi 6 2.6. Etyolojisi 7 2.6.1. Genetik Faktörler 7 2.6.2. Nöroanatomik Faktörler 8 2.6.3. Nörokimyasal Faktörler 8 2.6.4. Çevresel Faktörler 9 2.7. Eşlik Eden Bozukluklar 9 2.7.1. Duyusal İşlemleme ve DEHB 10 2.7.2. Duyusal İşlemlemeyi Değerlendirme Yöntemleri 11 2.7.3. Motor Beceriler ve DEHB 11 2.7.4. Motor Becerileri Değerlendirme Yöntemleri 13 2.7.5. Fiziksel Aktivite ve DEHB 13 2.7.6. Fiziksel Aktiviteyi Değerlendirme Yöntemleri 14 2.7.7. Toplumsal Katılım ve DEHB 15 2.7.8. Katılımı Değerlendirme Yöntemleri 16 3. GEREÇ ve YÖNTEM 17 3.1. Bireyler 17 3.2. Yöntem 18 3.2.1. Çalışma Grubu İçin Dahil Edilme Kriterleri 18 3.2.2. Çalışma Grubu İçin Dahil Edilmeme Kriterleri 18 3.2.3. Kontrol Grubu İçin Dahil Edilme Kriterleri 18 3.2.4. Kontrol Grubu İçin Dahil Edilmeme Kriterleri 19 3.2.5. Değerlendirme 19 3.2.6. Demografik Bilgiler 19 3.2.7. Duyu Profili Değerlendirmesi 20 3.2.8. Fiziksel Aktivite Değerlendirmesi 21 3.2.9. Kuvvet Değerlendirmesi 22 3.2.10. Fonksiyonel Kapasitenin Ölçülmesi 25 3.2.11.Toplumsal Katılımın Değerlendirilmesi 25 3.3. İstatistiksel Analiz 26 4. BULGULAR 27 4.1. Çocukların Demografik Bilgilerinin Karşılaştırılması 27 4.2. Duyu Profili Duyusal İşlem Bölümü İçin Grup Dağılımlarının Karşılaştırılması 28 4.3. Duyu Profili Duyusal İşlem - Modülasyon Bölümü İçin Grup Dağılımlarının Karşılaştırılması 29 4.4. Duyu Profili Duyusal İşlem - Davranış ve Duyusal Cevaplar Bölümü İçin Grup Dağılımlarının Karşılaştırılması 30 4.5. Duyu Profili Davranışsal ve Duygusal Cevaplar Bölümü İçin Grup Dağılımlarının Karşılaştırılması 31 4.6. Duyu Profili Modülasyon Bölümü İçin Grup Dağılımlarının 32 Karşılaştırılması 4.7. FAS Testi İçin Grup Ortalamalarının Karşılaştırılması 33 4.8. Kavrama Kuvveti Ölçümleri İçin Grup Ortalamalarının Karşılaştırılması 33 4.9. BOT-2 Testi İçin Grup Ortalamalarının Karşılaştırılması 34 4.10. Fonksiyonel Kapasite Ölçümleri İçin Grup Ortalamalarının Karşılaştırılması 34 4.11. CASP Katılım Puanları İçin Grup Ortalamalarının Karşılaştırılması 35 4.12. Bağımsız Değişkenler için Faktör Analizi Sonuçları 36 4.13. CASP Ev Katılımı için Regresyon Çözümlemesi Sonuçları-1 38 4.14. CASP Ev Katılımı İçin Regresyon Çözümlemesi Sonuçları-2 39 4.15. CASP Mahalle ve Toplum Katılımı için Regresyon Çözümlemesi Sonuçları 41 4.16. CASP Okul Katılımı için Regresyon Çözümlemesi Sonuçları 43 4.17. CASP Ev ve Toplum Aktiviteleri için Regresyon Çözümlemesi 45 Sonuçları 5. TARTIŞMA 46 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 58 7. KAYNAKLAR 60 8. EKLER Ek 1. Etik Kurul Onayı Ek 2.İl Milli Eğitim Müdürlüğü İzni Ek 3. Onam Formları Ek 4. Değerlendirme Testleri Ek 5. Dunn Duyu Profili Ek 6. İlköğretim Öğrencileri İçin Fiziksel Aktivite Soru Formu Ek 7. Çocuk ve Adölesan Katılım Anketi Ek 8. Dijital Makbuz Ek 9. Orjinallik Ekran Çıktısı 9. ÖZGEÇMİŞtr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesstr_TR
dc.subjectDikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğutr_TR
dc.subjectkatılım
dc.subjectduyu profili
dc.subjectfiziksel aktivite
dc.titleDikkat Eksikliği Ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuklarda Duyu Profilleri Ve Fiziksel Aktivite Kapasitesinin Katılım Üzerine Olan Etkisinin İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen
dc.description.ozetDikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB); dikkat, konsantrasyon, hareketlilik ve dürtü kontrolü alanlarındaki sorunlarla karakterize olan psikiyatrik bir bozukluktur. Çalışmamızın amacı 8-10 yaş arası, sağ eli dominant DEHB tanısı konmuş olan erkek çocuklarda ve tipik gelişim gösteren yaşıtlarında duyu profili ve fiziksel aktivite seviyelerinin toplumsal katılım üzerine olan etkisini araştırmak amacıyla planlanmıştır. Çalışma grubunu 35 tane DEHB tanısı konmuş çocuk oluşturmuştur. Kontrol grubuna ise 35 tane tipik gelişim gösteren yaşıtları çocuk dahil edilmiştir. Çocukların duyu profilleri Dunn Duyu Profili, fiziksel aktivite seviyeleri İlköğretim Öğrencileri İçin Fiziksel Aktivite Soru Formu (FAS), fonksiyonel kapasiteleri 2 Dakika Yürüme Testi (2DYT), motor becerileri Bruininsk Oseretsky Motor Yeterlilik Testi (BOT-2), el ve parmak kaslarının kuvveti Jamar el dinamometresi ve pinchmetre, toplumsal katılımları Çocuk ve Adölesanlar için Toplumsal Katılım Anketi ile değerlendirilmiştir. Bağımsız değişkenlerin analizinde Student-t Testi ve Ki-Kare Testi kullanılmıştır. Katılımın bağımsız değişkenler ile olan ilişkisini incelemek için çoklu regresyon analizi yapılmıştır. İstatistiksel analiz sonucunda DEHB grubu ve kontrol grubu arasında duyu profili, fiziksel aktivite seviyesi, fonksiyonel kapasite, motor beceriler, kas kuvveti ve toplumsal katılım alanlarında anlamlı derecede fark bulunmuştur (p<0,05). DEHB tanısı konan çocuklar bütün değerlendirme alanlarında kontrol grubuna göre daha düşük skorlar elde etmiştir (p<0,05). Çalışmamız sonucunda fiziksel aktivite seviyesi, motor beceriler, kas kuvveti alanlarında daha zayıf olan ve duyu işlemleme becerisinde zorluk yaşayan çocukların toplumsal katılımın her alanında daha düşük skorlar elde ettiği görülmüştür. Bu çocuklarda yapılacak olan egzersiz programlarının bu sonuçlar göz önünde bulundurularak düzenlenmesi önerilmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentFizyoterapi ve Rehabilitasyontr_TR
dc.contributor.authorID10229526tr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2019-07-19T07:26:26Z


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster