Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorGörgün Baran, Aylin
dc.contributor.authorArslan Çoşar, Şeniz
dc.date.accessioned2018-11-07T11:56:22Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-09-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/5359
dc.description.abstractWithin this gender and language relation focused study, a phallogocentric content analysis is carried out regarding the words taking place in the Primary School Dictionary Published by The Turkish Language Association which was founded in 1932 and determining the official language policy of the Government of Turkish Republic.With this study, it is aimed to reveal how TDK normalises the usage of a masculine language since early ages and to reveal its effects on permanency of the consideration of women being in second status in Turkey. In the analysis of this study it is determined that primary school dictionary which is handled with the masculine point of view presents a sexist approach and sustainability of this approach is inherited from generation to generation provided with this masculine language. To eliminate the sexist view and understanding in this issue, it is inevitable to start to rewriting the dictionary with a team formed by sociology, literary, folklore, anthropology, medicine, engineering etc. scientists, who contributed to this issue and are sensitive to gender equality.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY............................................................................................................i BİLDİRİM.........................................................................................................................ii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI...............................................iii ETİK BEYAN..................................................................................................................iv ADAMA...........................................................................................................................v TEŞEKKÜRLER.............................................................................................................vi ÖZET..............................................................................................................................vii ABSTRACT...................................................................................................................viii İÇİNDEKİLER.................................................................................................................ix TABLOLAR DİZİNİ.........................................................................................................xi GİRİŞ...............................................................................................................................1 1. BÖLÜM: ARAŞTIRMANIN ALANI VE METODU...............................................5 1.1 ARAŞTIRMANIN KONUSU VE PROBLEMİ…………………………….......…….5 1.1.1 Problem………………………………………………………………………….5 1.2 ARAŞTIRMANIN AMACI…………………………….......…………..………………6 1.3 ARAŞTIRMANIN METODU…………………………….......………………………..7 1.3.1 İçerik Analizi…………………………………………………………………....8 1.4 ARAŞTIRMANIN SINIRLILIKLARI VE KARŞILAŞILAN GÜÇLÜKLER..…....10 2. BÖLÜM: KAVRAMSAL VE KURAMSAL ÇERÇEVE.......................................11 2.1 AYDINLANMA ÇAĞI.........................................................................................12 2.1.1 Modernizm……………………...………………………………………..……12 2.1.2 Erkekliğin (!) Modernizme Geçişi………………………………………….13 2.1.3 Rasyonalizme Karşıt Olarak Ampirizm…………………………………..15 2.1.3.1 Kadınların Aydınlanmacı Düşünceye Başkaldırıları ve Feminist Ampirizm…………………………………………………………………….16 2.2 POSTMODERNİZM…………………………………………………………………18 2.3 YAPISALCILIK VE POSTYAPISALCILIK………………………………………..21 2.3.1 Saussure ve Barthes’ın Dil Görüşleri…………………………………….24 2.3.2 Derrida’nın Yapısökümü……………………………………………………30 2.4 LACANCI PSİKANALİZDE DİL VE FALLUSUN ANLAMI……………………..37 2.5 POSTMODERN FEMİNİZM…………………………………………………………39 2.5.1 Fransız Feminizmi……………………………………………………………41 2.6 BANDURA’NIN SOSYAL ÖĞRENME KURAMI…………………………………48 3. BÖLÜM: İLKÖĞRETİM TÜRKÇE SÖZLÜĞÜNÜN ANALİZİ...........................53 3.1 SÖZLÜĞE İLİŞKİN GENEL VERİLER…………………………………………….53 3.1.1. Türk Dil Kurumu’na Bir Bakış……………………………………………..53 3.1.2 Sözlüğün Genel Bir Sunumu……………………………………………....54 3.2 SÖZLÜKTE YER ALAN KELİMELERİN FALLOGOSANTRİK İÇERİK ANALİZİ VERİLERİ……………………………………………...........................57 3.2.1 Temalar....................................................................................................58 3.2.1.1 Hiyerarşik Sıralama................................................................................58 3.2.1.2 Görünmezlik...........................................................................................60 3.2.1.3 Gerçekliğin Çarpıtılması.........................................................................63 3.2.1.4 Sosyal Öğrenmenin Pekiştirilmesi.........................................................66 SONUÇ VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ.................................................................................71 KAYNAKÇA..................................................................................................................74 EK-1 Türk Dil Kurumu İlköğretim Okulları İçin Türkçe Sözlük’te Yer Alan Fallogosantrik Kelime ve Kelime Anlamları.......................................................................................................79 EK-2 Orjinallik Raporu................................................................................................96 EK-3 Etik Komisyon Muafiyet Formu........................................................................97 TABLOLAR DİZİNİ Tablo 1- İlköğretim Okulları İçin Türkçe Sözlük'te kullanılan kısaltmalar…….. 55 Tablo 2- Hiyerarşik sıralama teması için dikkat çekici örnekler……………….. 58 Tablo 3- Görünmezlik teması için dikkat çekici örnekler……………………….. 61 Tablo 4- Gerçekliğin çarpıtılması teması için dikkat çekici örnekler………...... 64 Tablo 5- İdeal sunum/çözüm önerileri………………………………………........ 66 Tablo 6- Gerçeğin eksik sunulduğu ya da çarpıtıldığı kelimeler için cümle içinde kullanım örnekleri………………………………………………… 68 Tablo 7- Toplumsal cinsiyet eşitliği sağlama adına cümle içinde kullanım örnekleri…………………………………………………………………... 68tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectİçerik Analizi
dc.subjectEril/Dişil Dil
dc.subjectCinsiyet
dc.subjectToplumsal Cinsiyet
dc.subjectFallus
dc.subjectFallogosentrizm
dc.subjectFallogosentrik
dc.subjectPostmodern
dc.subjectContent Analysis
dc.subjectMasculine/Feminine Speech
dc.subjectSex
dc.subjectGender
dc.subjectPhallus
dc.subjectPhallogocentrism
dc.subjectPhallogocentric
dc.subjectPostmodern
dc.titleTürk Dil Kurumu’nun İlköğretim Okulları İçin Yayınladığı Türkçe Sözlüğünün Toplumsal Cinsiyet Açısından Analizitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetToplumsal cinsiyet ile dil arasındaki ilişkiye odaklanan bu çalışmada, 1932 yılında kurulmuş olan ve Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin resmi Dil politikasını belirleyen Türk Dil Kurumu’nun yayınlamış olduğu İlköğretim Okulları İçin Türkçe Sözlük’ündeki sözcüklerin fallogosantrik içerik analizi yapılmaktadır. Bu çalışma ile TDK’nın, bireylerin daha küçük yaşlardan itibaren toplumda eril bir dilin kullanımının nasıl normalleştirildiği ve bunun Türkiye’de kadınların ikinci konumda görülmesinin süreklilik taşımasındaki etkilerinin ortaya çıkartılması amaçlanmıştır. Çalışmamızda yapılan analizde eril bakış açısıyla ele alınan ilköğretim sözlüğünün cinsiyetçi bir yaklaşım sergilediği ve bu yaklaşımın kullanılan eril dil üzerinden kuşaktan kuşağa aktarılarak sürekliliğinin sağlandığı tespit edilmiştir. Bu konuda cinsiyetçi bakış ve anlayışın yok edilebilmesi için toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı ve bu alana katkı yapmış olan sosyolog, edebiyatçı, halk bilimci, antropolog, hekim, mühendis vb. bilim insanlarından bir ekibin sözlüğü yeniden oluşturacak çalışmalara başlaması kaçınılmazdır.tr_TR
dc.contributor.departmentSosyolojitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2018-11-07T11:56:22Z


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster