Eğitim Bilimleri Bölümü
Bu bölümdeki koleksiyonlar
Güncel Gönderiler
-
PANDEMİ DÖNEMİNDE MEVSİMLİK TARIM İŞÇİSİ ÇOCUKLARIN OKUL TERKİ RİSKİ İLE İLİŞKİLİ FAKTÖRLER
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The main aim of this research is to examine the subjective well-being, hope, family life satisfaction, school climate, and school dropout risks of seasonal agricultural worker children based on various sociodemographic ... -
İlkokul Ders Kitaplarının Karakter Eğitiminin Altı Temel Değeri Bakımından Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)One of the resources that teachers and students use most in teaching-learning environments is textbooks. The purpose of this study is to determine to what extent The Six Pillars of Character are included in textbooks. ... -
YABANCI DİL OLARAK ALMANCANIN E-ÖĞRENİMİNE İLİŞKİN BİR ARAŞTIRMA
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-02-19)The adaptation of education to the constantly evolving technology is inevitable, and significant advancements are particularly observed in the field of foreign language teaching. Technological developments are spreading ... -
Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adayları, Uygulama Öğretmenleri ve Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aims of this study are to obtain the opinions of teacher candidates, mentor teachers, and practicum instructors regarding the teaching practicum course and to make recommendations for the program based on the gathered ... -
Bütünleştirilmiş Bilim ve Sanat Etkinliklerinin Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Curiosity about what students' perceptions and awareness about art and science are, predictions about which awakenings may cause to increase their awareness about art, and what achievements can be obtained by integrating ... -
Yoksulluk ve Duygusal-Davranışsal Sorunlar Arasındaki İlişki: Öz-yeterliğin ve Ebeveyn İzleminin Aracı Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the mediating roles of self-efficacy and parental monitoring in the relationship between child poverty and emotional-behavioral problems were examined. The study group consisted of 368 students who were ... -
Roman Öğrencilerin Okul Terki Riskleri ile Bireysel ve Ailevi Değişkenler Arasındaki İlişkiler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This descriptive study intended to compare the school dropout risks of Roma and non-Roma students attending secondary school during the COVID-19 pandemic period according to a set of sociodemographic variables and in terms ... -
İnsan Hakları Savunucularında Psikolojik Güçlenme: Bir Temellendirilmiş Kuram Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aims to identify the components that help or hinder human rights defenders to sustain their activities in the face of risks and challenges specific to human rights work and to explain the impact of these components ... -
Madde takımı tabanlı testlerde ölçek dönüştürme hatalarının incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aims to examine the effects of testlets on scale conversion. For this purpose unidimensional item response theory, bifactor and testlet response theory models were applied to the testlet-based tests for the ... -
GENÇ YETİŞKİNLERDE ALGILANAN ROMANTİK İLİŞKİ KALİTESİ VE EŞ-BAĞIMLILIK
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study uses relational method is a guantitaive studying which aims to test who has romantic relationship among yound adults’s some sociodemographic variables and codependency with sub-dimensions predict or not the ... -
Kayıp veri yöntemlerinin çoklu puanlanan çok boyutlu MTK modellerinde parametrekestirimlerine etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it is aimed to examine the effects of missing data handling methods on item and ability parameters obtained from the Multidimensional Generalized Partial Credit Model (M-GPCM) and Multidimensional Graded ... -
Üniversite Öğrencilerinde Kendini Sabotajın Bilişsel Esneklik, Duygu Düzenleme ve Benlik Saygısı ile İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This correlational study intended to examine the relationship between university students' self-sabotage levels and their cognitive flexibility, emotion regulation, and self-esteem levels. The participants consisted of ... -
İngilizce Seviye Belirleme Sınav Sonuçları Üzerinde Bilgisayarda Bireyselleştirilmiş Sınıflama Testi Yaklaşımının Uygulanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to investigate the applicability of the CACT approach when the classification is made in two, three, or four categories on the response patterns of 256 one-dimensional readıng items of the English ... -
Okullarda Sağlık Yönetiminin ve Gelecek Beklentilerinin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi: (Çankaya İlçesi Yatılı Liseler Örneği)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to investigate the effect of school health management on students’ academic achievements and future expectations. There is a statistically significant relationship between health and future ... -
LİDERLİK YÖNELİMİNİN ÖRGÜTSEL ÖZDEŞLEŞMEYE ETKİSİNDE PSİKOLOJİK SÖZLEŞMENİN ARACI ROLÜ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This research aimed to examine the relationships among organizational identification, psychological contract, and leadership orientation up to teachers' views. The research was conducted with 407 teachers working in secondary ... -
Üstün Yetenekliler Eğitiminde Öğretmen Yetiştirme Politikalarına Yönelik Model Önerisi: Karma Yöntem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this research is to develop a model for training teachers of gifted students based on stakeholder opinions regarding policy documents and teacher training policies for gifted students in our country. Furthermore, ... -
Otantik Liderlik ile Duygusal Emek İlişkisi: Akademik İyimserlik, Duygusal Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışının Aracılık Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the multiple mediating effects of teacher academic optimism, affective commitment and organizational citizenship behavior variables on the relationship between principal authentic leadership and teachers’ ... -
Sınav Kaygısına Yönelik Bilişsel Davranışçı Terapi Odaklı Oyunlaştırılmış Kendine YardımUygulamasının Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of this study was to develop a desktop/mobile-based application that will enable students to reduce the level of test anxiety they experience by themselves and by playing games using cognitive behavioral therapy ... -
Ortaokul Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığının Psikolojik İyi oluş, Yaşam Doyumu ve Öz-Yeterlikle İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-11-02)This study aims to examine digital game addiction in middle school students in terms of personal variables such as gender, duration of owning digital devices, and primary purposes of using digital devices, as well as ... -
SA 2018 Matematik Okuryazarlığını Etkileyen Faktörlerin Chaıd Analizi ve C4.5 Algoritması ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of this research is to identify the factors that most influence students' mathematical literacy in the PISA 2018 samples of Turkey, Peru, and China using the C4.5 Algorithm and CHAID Analysis, and to compare ...