dc.contributor.advisor | Ezici, Türel | |
dc.contributor.author | Sezair, Yetkin | |
dc.date.accessioned | 2018-10-10T11:40:55Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-09-10 | |
dc.identifier.citation | SEZAİR Yetkin, SAVAŞ‘IN YIKICI ETKİLERİNİN VE TECAVÜZ OLGUSUNUN MATEI VISNIEC’İN ‘’SAVAŞ VE KADIN ” OYUNUNDA İNCELENMESİ VE REJİ UYGULAMASI, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Tiyatro Anasanat Dalı, Ankara, 2018. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5209 | |
dc.description.abstract | This art study report aims to draw attention to the horrors and atrocities of the never ending wars in human history, particularly to the status of women who were exposed to the destructive violence of war. This study evaluates the violence towards women in wars through the scope of the play ‘’War and Woman’’ by Romanian playwright Matei Visniec who analyses the genocide in Bosnia. In this play, the author has written the painful effects and destructive nature of war of this play based on a recent historical event. In the play, Visniec criticizes the 21st century civilization and questions the reason of human existence.
The study completes an application of directing with the best dose of following of the methods of contemporary theatre practitioners, by showing both open and closed characteristic of form of dramatic and narrative sections as well as of epic dramaturgy and stage-setting along with conventional-realistic-psychologic theatric dramaturgy and its stage-setting. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY………………………………………………………………….. i
BİLDİRİM…………………………………………………………………………… ii
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI…………………....... iii
ETİK BEYAN.................................................................................................... iv
TEŞEKKÜR.......................................................................................................v
ÖZET………………………………………………………………………………......vi
ABSTRACT…………………………………………………………………………...vii
İÇİNDEKİLER………………………………………………………………………...viii
GİRİŞ…………………………………………………………………………………..1
1. BÖLÜM:
1. YAZARIN YAŞAMI, SANATÇI KİMLİĞİ, SANATINA YÖN VEREN TARİHSEL KOŞULLAR VE ESERLERİ.............................………………………6
1.1. Yazarın Yaşamı ……………………………………………………….…6
1.2. Sanatçı Kimliği ………………………………………………………….
1.3. Yazarın Yaşadığı Dönemin Tarihsel ve Çevresel Koşulları…… 11
1.3.1. Nikolay Çavuşesku (Nicolae Ceauşescu) ve Romanya
Devrimi ……………………………………………………… 12
1.4. Yazarın Diğer Eserleri ve Oyunları …………………………………15
1.4.1. Şair Visniec’ten Oyun Yazarı Visniec’e ............................ 15
1.5. Matei Visniec Oyunlarında Genel Dramaturji Stratejisi ……… 26
1.5.1. Matei Visniec ve Postmodernizm ………………………… 29
1.5.2. Visniec’in Karakterlerinin Kaderi Hakkında ………………30
1.5.3. Matei Visniec’in Eserlerinde Tiyatronun ve İnsanın
Yabancılaşması Hakkında…………………………………..31
1.5.4. Matei Visniec’in Yazarlığı Hakkında..................................32
2. BÖLÜM:
‘’SAVAŞ VE KADIN’’ OYUNUNUN DRAMATURGİSİ ………………………… 33
2.1. Oyunun Yazılış Koşulları …………………………………………….33
2.1.1. Bosna Savaşı ………………………………………………. 33
2.1.2. Savaşın Başlangıcı…………………………………….….. 33
2.1.3. Bosna – Hersek Federasyonunun Kurulması ………… 35
2.2. Oyunun Öz, Biçim ve Biçem Özellikleri …………………………. 36
2.2.1. Oyunun Özüne İlişkin Özellikler ………………………… 36
2.2.1.1. Konu …………………………………………..…….36
2.2.1.2. Özet …………………………………………………37
2.2.1.3. Tema ………………………………………………..38
2.2.1.3.1. Bir Kavram ve Olgu Olarak Şiddet....................38
2.2.1.3.2. Şiddet Türleri……………………………………...44
2.2.1.3.3. Bir Silah Olarak Tecavüz ve Savaşlarda Kadına
Yönelen Şiddet .................................................45
2.2.1.3.4. Savaşta Tecavüz Politikası…………....…………49
2.2.1.4. Kişiler ……………………………………………….. 53
2.2.1.5. Tema Bağlamında Kişiler Arası İlişkiler ………….54
2.2.2. Oyunun Biçim Özellikleri ................................................. 56
2.2.2.1. Dramatik Biçim (Tür) ……………………………… 56
2.2.2.2. Uzam ve Zaman ……………………………………57
2.2.2.3. Kişileştirme ………………………………………….58
2.2.2.4. Eylem ………………………………………………..60
2.2.2.5. Olay Dizini ………………………………………......60
2.2.2.6. Olay Örgüsü ………………………………………...68
2.2.3. Oyunun Biçem Özellikleri …………………………………..68
3. BÖLÜM:
REJİ DEFTERİ ………………………………………………………………………73
3.1. Dramaturji Yorumu …………………………………………………....73
3.2. Seçilen Temanın Oyunculuk Yorumu ve Sahneleme İçindeki
Karşılığı ..........................................................................................76
3.3. Reji Yorumu ...................................................................................77
3.4. Işık Yorumu ....................................................................................79
3.5. Dekor, Aksesuar ve Görsel Öğelerin Yorumu.................................80
3.6. Kostüm Yorumu ..............................................................................80
3.7. Mekan ve Alan Kullanımı ................................................................82
3.8. Reji Defteri Orta Bölüm (Teknik Etmenler).......................................82
4. BÖLÜM
SONUÇ ……………………………………………………………………………..115
KAYNAKÇA………………………………………………………………………...116
EKLER ………………………………………………………………………………121
Ek 1. Orijinal Metin ........................................................................................121
Ek 2. Afiş.........................................................................................................200
Ek 3. Turnitin Raporu | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Savaş | |
dc.subject | Kadın | |
dc.subject | Tecavüz | |
dc.subject | Bosna | |
dc.subject | Matei Visniec | |
dc.subject | Tiyatro | |
dc.subject | Modern | |
dc.title | Savaş'ın Yıkıcı Etkilerinin Ve Tecavüz Olgusunun Matei Visniec'in ''Savaş Ve Kadın'' Oyununda İncelenmesi Ve Reji Uygulaması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu sanat çalışması raporu, insanlık tarihinde hiç bitmek bilmeyen savaşların dehşet ve vahşetine dikkat çekmeyi, özellikle savaşın yıkıcı şiddetine maruz kalan kadınların savaştaki durumunu anlatmayı amaçlamıştır. Bu çalışma savaşta kadına yönelen şiddeti, Bosna soykırımını inceleyen Romanyalı oyun yazarı Matei Visniec’in ‘’Savaş ve Kadın’’ oyunu üstünden değerlendiren bir çalışmadır. Yazar bu oyunda etnik (iç) savaşın acı çehresini ve yıkımını yakın tarihte yaşanmış bir olaydan örnekleyerek kaleme almıştır. Visniec oyununda 21. yüzyıl medeniyetini eleştirmiş, aynı zamanda insanın varoluş sebebini sorgulamayı hedeflemiştir.
Çalışmada, çağdaş tiyatro uygulayıcılarının yöntemleri izlenmiş, oyun dramatik ve anlatı bölümleriyle hem açık biçim hem kapalı biçim özelliği gösterdiği için, Epik dramaturgi ve sahne düzeni ile konvansiyonel-gerçekçi-psikolojik tiyatro dramaturgisi ve sahne düzeni, en iyi şekilde doze edilmeye çalışarak reji uygulaması gerçekleşmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Tiyatro | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 10212566 | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2018-10-10T11:40:55Z | |