Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorGüney, Semra
dc.contributor.authorKarslı, Hasan Oğuzhan
dc.date.accessioned2018-10-01T07:22:41Z
dc.date.available2018-10-01T07:22:41Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-06-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/5036
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the relationship between personal characteristics and entrepreneurial intention in terms of proactive personality dimension. The study is completed in three chapters for this aim. Information about the concept of entrepreneurship is given in the first chapter. In this chapter, the definition of the concept of entrepreneurship and entrepreneurs, historical development of entrepreneurship in Turkey and in the world, the social and economic importance of entrepreneurship, entrepreneurship types are explained. Then the concept of entrepreneurial intention is discussed, the definition of the concept and factors affecting this intention are explained. In the second chapter, the relationship between entrepreneurship and the concepts of personality and proactive personality is examined Firstly the definition and dimensions of personality as well as the factors affecting personality formation are explained. Then, the concept of personality was discussed in the context of the five factor model. Once the personality traits were explained within the framework of five factor model, the detailed information concerning entrepreneurial personality traits has been given. Finally, as an entrepreneurial personality trait, proactivity concept and the relationship between this concept and the five factor model are examined. In the meantime, the entrepreneurship has been dealt with in terms of personality and the praoctive personality in the final part of this chapter. The third chapter is the section where the method and findings of the study are presented. Firstly the sample, the measuring tool and the analysis method are explained here. Then the findings of the study are included. For the conceptual and theoretical framework presented in the first two chapters of the study, the sources were obtained from various databases and these two chapters are completed in the light of these sources. The data used in the study is obtained from the students of business administration and engineering faculties studying at Hacettepe University and Bilkent University by using questionnaire method. The total number of these students constitutes the population of this study and 280 individuals, who are selected among this population with convenience sampling method, constitute the sampling of the study. The data obtained is analyzed in the SPSS statistical software. The study results reveal that proactive personality features positively affect entrepreneurial intention and that the students of business administration are more entrepreneurial than students of engineering.tr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectGirişimcilik Niyetitr_TR
dc.subjectKişilik Özellikleritr_TR
dc.subjectBeş Faktör Kişilik Kuramıtr_TR
dc.subjectProaktif Kişiliktr_TR
dc.titleKişilik Özellikleri ve Girişimcilik Niyeti Arasındaki İlişkinin Proaktif Kişilik Boyutu Açısından İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmanın amacı, kişilik özellikleri ve girişimcilik niyeti arasındaki ilişkinin proaktif kişilik boyutu açısından incelenmesidir. Bu amaç çerçevesinde çalışma üç bölümde tamamlanmıştır. Birinci bölümde, girişimcilik kavramına ilişkin bilgiler verilmiştir. Burada girişimci ve girişimcilik kavramlarının tanımı, girişimciliğin dünyada ve Türkiye’de tarihsel gelişimi, girişimciliğin sosyal ve ekonomik açıdan önemi ve girişimcilik türleri açıklanmıştır. Sonrasında ise girişimcilik niyeti kavramı ele alınarak bu niyeti etkileyen faktörler açıklanmıştır. İkinci bölümde, girişimciliğin kişilik ve proaktif kişilik kavramları ile ilişkisi incelenmiştir. Bu bölümde ilk olarak kişiliğin tanımı ve boyutları açıklanmış ve kişilik oluşumunu etkileyen faktörler üzerinde durulmuştur. Daha sonra kişilik kavramı Beş faktör kişilik kuramı bağlamında ele alınmış, beş faktör kişilik özellikleri açıklandıktan sonra girişimci kişilik özellikleri hakkında detaylı bilgi verilmiştir. Son olarak girişimci kişilik özelliklerinden proaktiflik kavramı ve bu kavramın beş faktör kişilik özellikleri ile ilişkisi irdelendikten sonra girişimcilik kavramı kişilik ve proaktif kişilik kavramları ekseninde ele alınmıştır. Üçüncü bölüm, araştırmanın yöntemi ve bulgularının sunulduğu bölümdür. Burada öncelikle örneklem, ölçüm aracı ve analiz yöntemi açıklanmıştır. Ardından araştırma bulgularına yer verilmiştir. Araştırmanın ilk iki bölümünde sunulan kavramsal ve kuramsal çerçeve için çeşitli veri tabanlarından kaynak taraması yapılmış ve konuyla ilgili kaynaklar ışığında bu iki bölüm tamamlanmıştır. Üçüncü bölümde, veri toplama tekniklerinden anket yöntemi kullanılarak Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi’nde öğrenim gören işletme ve mühendislik fakültesi öğrencilerinden veri toplanmıştır. Bu öğrencilerin tamamı evreni oluştururken, kolayda örnekleme metoduyla aralarından seçilen 280 kişi örneklemi oluşturmaktadır. Toplanan veriler SPSS istatistik programında analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre proaktif kişilik özelliğinin girişimcilik niyetini pozitif yönde etkilediği; işletme öğrencilerinin mühendislik fakültesi öğrencilerine göre daha girişimci olduğu ortaya konulmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentİşletmetr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster