Erişim Hakları "info:eu-repo/semantics/openAccess" Eğitim Fakültesi için listeleme
Toplam kayıt 1638, listelenen: 1-20
-
10. Sınıf Felsefe Dersinde Zenginleştirilmiş Öğretim Programının Öğrencilerin Üst Düzey Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this research is to determine the effect of the enriched curriculum on the subject of Philosophy of Knowledge in the 10th grade Philosophy Course on the cognitive skills of the students. The research was ... -
1923-2018 Yılları Arasında Uygulanan Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Programlarının Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, fifteen high school mathematics curricula implemented between 1923 and 2018 were analysed with the program analysis steps of Posner (2004). The qualitative research method and “Holistic multiple case study”, ... -
1923-2018 Yılları Arasında Uygulanan Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programlarının Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, curricula of Turkish language and literature applied between 1923-2018 were analyzed. In the research, one of the qualitative research methods document analysis design was used. The primary data source of ... -
2006-2018 Yılları Arasında Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Politikalarına İlişkin Bir Değerlendirme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study was to present the current situation of teacher training policies in Turkey between 2006-2018 with the historical perspective to analyze and evaluate the teacher training system by examining the ... -
2015 Pisa İş Birlikli Problem Çözme Becerilerinin Ülkelere Göre Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi: Türkiye, Norveç, Singapur
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Purpose of the research is; examine PISA 2015 Cooperative Problem Solving to intercultural measurement invariance of cooperative problem solving model created by Xandar sub-test. within this scope the research was conducted ... -
2016 Lisans Yerleştirme Sınavı İngilizce Testinin Madde Yanlılığı Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to determine whether items of English test of Undergraduate Placement Exam (UPE) in 2016 include differential item functioning (DIF) and differential bundle functioning (DBF) in terms of gender ... -
2018 Ortaöğretim İngilizce Dersi Öğretim Programının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to investigate the problems of the problems confronted in English language teaching at secondary school instituons in Çankırı. The students and English teachers from secondary schools that have ... -
21st Century Skills in English Language Teaching (ELT) Programs in Turkey: A Case Study
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The rapidly developing technology has affected our lives in many ways. For this reason, there is a need to develop some new skills required by our age in education. The concept of 21st century skills have entered our lives. ... -
3-6 Yaş Çocuklarının Ebeveynlerine Bağlanma Stilleri: Tek ve Evli Ebeveynlerin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this research is to investigate the relationship between attachment styles of 3-6 year-old preschool children with single and married parents, and of these parents to their own parents. The materials of this ... -
36-72 Aylık Çocukların Benlik Kavramlarının İncelenmesi: Türkiye – Almanya Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-09)The aim of this study was to investigate and determine the difference between self-concept levels of 36-72 -month -old children attending preschools in Turkey and Germany. The sample group consisted of 433 children from ... -
36-72 Aylık Çocukların Ev Matematik Ortamlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-04)There are some factors that affect children's mathematics achievement in later ages. One of the factors affecting children's math skills is the math environment of the home. In this context, "In this context, answers to ... -
4-5 Yaş Grubu Özel Yetenekli Öğrencilerin Tanılanması Üzerine Bir Model Geliştirilmesi: Türkiye Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this study is to develop an identification model based on a theoretical framework and performance to identify talented children in 4-5 years old who take education in preschools. The validity of it was ... -
4-7 Yaş Çocukları için Örüntü Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Örüntüye İlişkin Öğretmen Uygulamalarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aimed at developing a measurement tool to determine the pattern skill levels of children aged between 4 and 7 years, and determining the practices of preschool teachers on the concept of pattern. The study adopted ... -
5 ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Şekilsel Kavram Teorisi Çerçevesinde Temel Geometrik Kavramları Anlamlandırmasının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)In this study, it was aimed to explore how fifth and sixth grade students understand basic geometrical concepts considering the theory of figural concept. For this purpose, the researcher reviewed the related literature ... -
5-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Tasarlanan Eğitsel Dijital Oyunun Yürütücü İşlev Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of the research is to design an educational digital game for the executive function skills of preschool children aged 5-6 years and to reveal the effectiveness of the designed game on the executive function skills ... -
5-6 Yaş Çocuklarının Matematik Kavramları İle Yaratıcılıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This study aims to explore the relationship between children’s knowledge of mathematic concepts and creativity skills. Relational screening model was used in this quantitative study. The study group consists of 81 children ... -
5. Sınıf Öğrencilerinin Eşdizimli Sözcük Bilgileriyle Okuma Anlama Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Language acquisition takes place as a result of the processes of recording multi-word structures, analyzing, and generalizing these records as a result of accumulated experiences related to language. Collocations have a ... -
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Bağlaçların Anlamsal Görünümleri ve Metinsel İşlevleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-07)Reading is an interactive process involving many perceptual, affective and cognitive processes of the text receiver. Making sense of a text depends on the text receiver's ability to make the text coherent by analyzing the ... -
5. ve 6. Sınıf Oğrencilerinin Kazanım Değerlendirme Uygulaması Sonuclarının Bilişsel Alanlar Acısından Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The subject of this study will be to examine the conclusion to multiple choice questions on the basis of cognitive fields by grade same 5 and 6 students who participated in all 4 Gain Assessment Practice (KDU) implemented ... -
5E Modeli Destekli Etkileşimli Defterin Öğrencilerin Karışımlar Konusundaki Başarısına, Motivasyon ve Tutuma Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to examine the effect of the Interactive Notebook applications based on the 5E learning on the high school students in the understanding of "Mixtures", their academic achievement, motivation for ...