Başlık için Eğitim Fakültesi listeleme
Toplam kayıt 1949, listelenen: 920-939
-
Madde Düzeyinde Boyutluluk Modellerinin Bilgisayar Ortamında Bireyselleştirilmiş Test Yöntemleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The purpose of this study is to measure students’ language abilities with Compensatory Multidimensional Computerized Adaptive Testing (MCAT) designs using different ability estimation, item selection methods and stopping ... -
Madde Takımlarının Güvenirlik ve Değişen Madde Fonksiyonu Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this study, reliability and differential item functioning (DIF) analysis were carried out on testlets which shows local item dependency. Since the items numbers per testlets are different from one testlet to another, ... -
Madde Takımı Tabanlı Testlerde Ölçek Dönüştürme Hatalarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aims to examine the effects of testlets on scale conversion. For this purpose unidimensional item response theory, bifactor and testlet response theory models were applied to the testlet-based tests for the ... -
Madde Tepki Kuramı'nda Test Uzunluğu ve Örneklem Büyüklüğünün Model Veri Uyumu, Madde Parametreleri ve Standart Hata Değerlerine Etkisinin İncelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012)The purpose of this study was to investigate the effect of test length and sample size in Item Response Theory (IRT) on model-data fit, item parameters and standard error values. For this purpose, small (150, 250, 350, ... -
Madde Tepki Kuramının Farklı Uygulamalarından Elde Edilen Parametrelerin ve Model Uyumlarının Örneklem Büyüklüğü ve Test Uzunluğu Açısından Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The purpose of this study is to identify NIRT, PIRT and MIRT across different sample sizes, test length and correlation between dimensions in a two dimensional simple structures. The aim is also to identify and compare and ... -
Madde Tepki Modellemesinde Genellenebilirlik İle İki Yüzeyli Desenlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)An approach called generalizability in item response modeling (GIRM) is investigated with two facets bx(m:t) design and results are compared with results of generalizability theory in this study.In this study simulated ... -
Madde Yazarı Özelliklerinin Madde Psikometrik Özelliklerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-03-25)Abstract The main purpose of this study is to examine the relationship between the item writer characteristics and the psychometric properties of multiple-choice items developed by these writers. The research was conducted ... -
Maddenin Testteki Konumunun Birey ve Madde Parametrelerine Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-04-23)The aim of this study is to examine the effect of the same item in different positions among the booklets on the item difficulty parameter in different domains and item formats and to determine whether this effect differs ... -
Maintaining Reading Experience Continuity Across E-Book Revisions
(2018)E-book reader supports users to create digital learning footprints in many forms like highlighting sentences or taking memos. Nowadays, it also allows an instructor to update their e-books in the e-book reader. However, ... -
Maslach Burnout Inventory-Student Survey (Mbi-Ss): A Validity Study
(Elsevier Science Bv, 2014)The researches show that burnout is related student achievement and Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS) is one of the most known measurement tool about burnout. For this reason there is need for validity ... -
Matematik Başarısını Etkileyen Duyuşsal Özelliklerin Yem ve Mars Yöntemleri ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of the study is to examine the affective characteristics that affect mathematics achievement with Structural Equation Modeling and MARS data mining methods. Structural Equation Modeling is a model that requires ... -
Matematik Ders Kitapları Cebir Öğrenme Alanındaki Soruların PİSA Matematik Yeterlik Düzeylerine Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study was examined 6th ,7th and 8th mathematics and mathematical applications textbooks which is prepared in accordance with the 2018-2019 mathematics curriculum in Turkey. With this study, it is examined ... -
Matematik Dersinde Kullanılan Öğretimsel Görevlerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to evaluate the different types of tasks in the literature in terms of succes, difficulty, appropriateness of tasks, choice of tasks, contribution to personal and social development of students, ... -
Matematik Dersinde Kullanılan Zekâ Oyunlarının 7. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerisine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the effects of intelligence games used in mathematics lessons on the problem-solving skills of 7th grade students were examined and student opinions about the applied intelligence games were determined. In ... -
Matematik Eğitimcileri Ve Matematik Öğretmen Adaylarının Eğim, Değişim Oranı ve Türev Hakkındaki Kavram İmajlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-07-04)This research study aims to examine the concept images of mathematics educators and pre-service primary school mathematics teachers (PSPSMT) about concepts of slope, rate of change and derivative. Research employed holistic ... -
Matematik Eğitimde Etkileşimli Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının İlkokul Öğrencilerinin Kavram Yanılgıları ve Tutumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to examine the effect of using interactive augmented reality applications in mathematics education on the elimination of misconceptions of 4th grade students and their attitudes towards mathematics ... -
Matematik Eğitiminde Argümantasyon ve Kanıt Süreçlerinin Analizi ve Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)Argumentation is a process in which students progressively work on a given statement or theorem individually or share their opinions, hypothesis and intuitions in a group with their friends before they prove the given ... -
Matematik Eğitiminde Matematik Tarihinin Kullanılmasının Farklı Bakış Açılarından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of the study is to investigate the reflections of the history of mathematics from the perspectives of the middle school students (6th-8th grade), mathematics teachers, mathematics/mathematics education faculty ... -
Matematik Eğitiminde Tasarım Odaklı Düşünme Ve Bilgi İşlemsel Düşünme İle Zenginleştirilmiş Bir Öğretim Tasarımı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In today's education system, where the problems encountered in daily life are at the forefront, there are skills and standards that students need to gain to find solutions to these problems. ISTE has determined seven ... -
Matematik Öğrenme Güçlüğü İle İlgili Yapılan Çalışmaların Dokuman Analizi İle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-07)In this study, it was aimed to examine the studies conducted in Turkey on mathematics learning disability between 2002-2022. Document analysis was adopted. Field search was made in the Higher Education Council Thesis Center, ...