Eğitim Fakültesi
Sub-communities within this community
-
Eğitim Bilimleri Bölümü [521]
-
İlköğretim Bölümü [153]
-
Temel Eğitim Bölümü [54]
-
Özel Eğitim Bölümü [11]
Recent Submissions
-
Öğretmen Adaylarının STEM Öğretimiyle İlgili Özyeterlik Farkındalık ve Yönelimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-04)The main purpose of education methods is raising cognitive awareness of students that can move up with times and can make contributions to the development of countries. In the process of teaching and learning it is the ... -
Ödüllü Çocuk Romanlarında Rica (İstek) Sözeylemi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study aims to try to determine the appearances and distributions of the solicitation act in award-winning children's novels. For this purpose, 11 children's novels that won the first prize in the competitions organized ... -
Erkek Toplumsal Cinsiyet Rolü Çatışması, Psikolojik Yardım Arama, Erkekliğe Yönelik Algılanan Tehdit
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This research aims to develop a scale to measure the gender role conflict of male university students studying in Turkey. It also aims to examine various sociodemographic variables and "Perceived Threats to Manhood" and ... -
Kavram Haritaları ile Öğretimin Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Çokgenler Konusundaki Başarısına ve İlişkilendirme Becerisine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to analyze the effect of polygons teaching on the geometry achievement and making connection skills of middle school 7th grade students by means of the concept map. This study was created using the ... -
Okul Farkındalığının Öğretmen ve Okul Düzeyinde İncelenmesi: Bir Karma Yöntem Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-01)This study, inspired by the conceptual framework adapted into school settings by Hoy, investigated teacher and school level factors predicting school mindfulness, and employed an explanatory sequential mixed-methods design. ... -
Yönetici Rolleri, Örgüt İklimi ve Duygusal Emek Arasındaki İlişkilere Yönelik Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12-28)In this research, the relationships between managerial roles, organizational climate and emotional labor were examined based on teachers' opinions. Correlational design was used in this study conducted quantitavely. The ... -
Teachıng Collocatıons Through Data-Drıven Learnıng: Comparıson of Two Approaches
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The present study aimed to investigate the effects of two data-driven collocation learning approaches (Corpus Consultancy and Practice on English-Turkish Parallel Texts) on participants’ receptive and productive collocational ... -
Olumlu Ebeveynlik Programı’nın Çocukların Davranış Problemlerine, Ebeveynlerin Disiplin Yöntemlerine ve Ebeveyn-çocuk İlişkisine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Triple P- Positive Parenting Program is an international effective parenting intervention that helps children and parents regulate their own behavior. In this study, the effect of Triple P on behavior problems of 48-72 ... -
Okul Yöneticilerinin Öğretmenlere İlişkin İnsan Doğası Varsayımları ve Sergiledikleri Yönetim Tarzları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study aims to investigate school principals’ human nature assumptions for teachers and their management styles as pursuit by teachers. This is a descriptive study utilizing the survey model. The population of the study ... -
The Impact Of Metacognıtıve Instructıon On Efl Learners’ Lıstenıng Comprehensıon Skıll
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The study explored the impact of an 8-week process-based metacognitive instruction with pedagogical procedures on listening comprehension performance and metacognitive awareness of 37 EFL listeners in Turkey regarding ... -
Öğretmen Liderliğine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study aimed to reveal the views of administrators and teachers about teacher leadership. This research was designed in descriptive phenomenological design under the qualitative research method. 16 participants that ... -
Evliliğe Hazır Oluş ile İlişkili Faktörler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this study was to determine the common themes for marital readiness, to evaluate the generalization to broader samples constituting of single individuals and to examine the factors associated with marital ... -
Üniversite Öğrencilerinde Nomofobi: Dijital Bağımlılık, Sosyal Bağlılık ve Yaşam Doyumunun Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-02-04)The aim of this study is to investigate nomophobia levels of university students in terms of gender, duration of having a smartphone, average daily screen time and number of controls, sub-dimensions of digital addiction, ... -
Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarının (1924-2018) Çoğulculuk Perspektifinden İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-01)Ensuring different cultures to develop tolerance and empathy towards each other should be one of the aims of the curricula. The curricula not carrying this aim are not compatible with the world getting more and more ... -
Türkiye’de Yayınlanan Ortaokul Matematik Eğitimindeki Kavram Yanılgıları Çalışmalarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study; it was aimed to analyse the studies, conducted between the years of 2009 and 2019 on the misconceptions at the level of secondary school, through carrying out descriptive content analysis. With a view to ... -
Doğrudan Yansıtıcı Öğretimin, Bilimin Doğasına İlişkin Görüşlere, Bilimsel Okuryazarlık Düzeyine, Başarıya Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to investigate the influence of the explicit-reflective approach based nature of science teaching on 9th class students' views on the nature of science, scientific literacy levels and academic ... -
Öğretim Liderliği, Mesleki İşbirliği, Kolektif Sorumluluk ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, it is aimed to examine the relationship between these three variables at school level, namely the instructional leadership behavior of school principals, teacher collaboration and collective responsibility ... -
Eğilim Puanları Kullanılarak Abide Çalışmasındaki Maddelerin Değişen Madde Fonksiyonu Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this study is to examine whether the items in the Turkish, mathematics and science subtests of the ABIDE 2016 research show differential item functioning (DIF) according to the school type variable before ... -
Üniversite Öğrencilerinde Benliğin Farklılaşması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This research is a descriptive study examining the differentiation levels of self in university students. The aim of the study was to investigate whether there is a significant difference in the mean scores of the ... -
Okul Öncesi Öğretmenleri İçin Mesleki Gelişim Aracı Olarak Öğretmen Portfolyosu Kullanımı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12)Professional development in early childhood education is a critical factor for the quality of education. Professional development activities carried out in Turkey, are often working away from the effectiveness. There is a ...